• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

En tredje tanke slog mig!

Är de i färd med att byta kartleverantör nu när tre tyska biltillverkare har köpt HERE från Nokia?

Kartorna blir för dyra för att iGO skall kunna behålla sitt låga pris?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag saknar inte så mycket uppdatering av själva appen som vida överglänser funktionen hos övriga navigeringsappar och fasta GPSer utan en uppdatering av HEREs kartor.

Eftersom vägnätet sägs bli förnyat med ca 15% per år är det hög tid med en kartuppdatering. De nya kartorna finns redan i HEREs egen app.

Man kan tolka förseningen med att NNG utvecklar en helt ny app eller att de är i färd med att bli uppköpta av ett konkurrerande penningstarkt företag.

Att gå tillbaka till enklare navigeringsappaar som Sygic, Navigon eller Copilot för att deras kartor är uppdaterade känns lite skrämmande.

Du är nog lite lättskrämd?! :D
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag väntar in i det längsta på ett förtroendegivande besked ang. iGO. I Påsk hämtar jag ut bilen från vinterförvaringen och då blir det köp av Navigon om inte iGo har visat framfötterna. Navigon har funkat fint för mig tidigare, har några funktioner som jag saknar i iGo och ungefär samma pris.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Du är nog lite lättskrämd?! :D

Nej, det är faktiskt allvar!
Mina andra navigeringsappar är i jämförelse underlägsna.

Det värsta är att de sällan visar rätt väg, inte ens i närområdet. Då spelar uppdaterade kartor mindre roll!

image.png
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag kör både Sygic och Garmin, tycker nog att de hittar rätt vägar, när de inte gör det är det oftast handhavandefel från min sida, framförallt inställningar typ snabbaste/kortaste väg m.m. :)

Jag kör också både Garmin och Sygic. Och visst händer det att dom visar fel då och då men inte samtidigt och inte särskilt ofta. Antagligen fel i kartmaterialet. Eftersom jag har båda igång samtidigt väljer jag den som väg som ser vettigast ut irl, när dom inte är överens.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Var i Italien förra veckan och Körde Garmin och IGo parallellt. Turen från Alperna
Till Milano blev 2 timmar kortare med IGo i jämförelse med Garmin (Nyligen uppdaterade kartor i Garmin). Båda navigatorerna är välinställda när det gäller vägval och prioriteringar.
Jag följde IGo och allteftersom anpassade sig Garmin genom att beräkna nu rutter.
Skillnaden var markant i optimerat vägval till IGos fördel.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

En tredje tanke slog mig!

Är de i färd med att byta kartleverantör nu när tre tyska biltillverkare har köpt HERE från Nokia?

Kartorna blir för dyra för att iGO skall kunna behålla sitt låga pris?

Om uti fall varför inte kommunicera det med användarna för att förklara utebliven försenad kartuppdatering. Den andra biten är outstanding precis som Knarrevik skriver.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Det finnes i dag 3 globale leverandører av basis kartverk.

Here er den største kommersielle leverandør.

Teleatlas var først på plass med høyde bredde restriksjoner i sine data.

OpenStreetMaps har en annen oppdaterings filsofi enn de to kommersielle, brukere bør her gi feedback om eventuelle feil. De er brukerene som er hovedkilden for oppdatering, selv om mange lokale kommuner også legger opp sitt kartverk. OSM krever ikke lisenspenger for sine data.

For navigatorer som benytter OSM så er det normale 1 til 3 mnd mellom kartoppdateringer. Here og Teleatlas kunder oppdaterer normalt sine brukere 2 til 4 ganger pr år.

Den store jobben for navigator oppdatering er seleksjon av grunndata og omforming til internformat. Alle 3 kilder har seleksjonskriterier på minste vegtype, detaljegrader både på vei og terreng og et stort antall andre parameter. For de kommersielle kartdataleverandører ligger kundens profil inne og filene produseres og sendes. For OSM så henter kunden (navigator utvikleren) selv ut data periodisk.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

En skillnad på flera mil på 6 mils avstånd är inte acceptabelt

image1-795351.PNG

Sygic

image2-798358.PNG

iGO
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Anders, om du ens överväger att använda Sygic så bör du nog se över dina inställningar eller nåt...
Mitt resultat på vad jag tror är samma sträcka:

Visa bilaga 109326

mvh jocke

En navigeringsapp skall ge alternativen direkt utan att man varje gång måste ställa in kortaste, snabbaste eller mest ekonomiska väg.
Ohållbart!
Dessutom räknar Sygic grovt fel på tiden!
Den angivna sträckan går på mindre än en timme även med husbil.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag håller med dig och Sygic gjorde vad den skulle för mig, det jag funderade på var om du har någon intällning som är felaktig i din sygic som påverkar ruttalternativen?

Angående tidsberäkningen så har jag ingen uppfattning men 7 mil på 1,5 timme känns lite väl tilltaget.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag håller med dig och Sygic gjorde vad den skulle för mig, det jag funderade på var om du har någon intällning som är felaktig i din sygic som påverkar ruttalternativen?

Angående tidsberäkningen så har jag ingen uppfattning men 7 mil på 1,5 timme känns lite väl tilltaget.

mvh jocke

Ännu värre med 57 km.

iGO beräknar flera alternativ på kortaste, snabbaste, grönaste, lättaste rutt utan att man först måste ställa in olika alternativ.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Ännu värre med 57 km.

iGO beräknar kortaste, snabbaste, grönaste, lättaste rutt utan att man först måste ställa in olika alternativ.

Inlägg i debatten, "världens bästa navigator, utan aktuella kartor". Resultatet med CoPilot:

2016-02-26 08.12.17.png

Vet inte vad han gör för sväng runt Munkedal, kan inte terrängen. Men föreslår 55 km på långt under en timme.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Nu håller det på att bli en vs-tråd av detta också men jag kan inte låta bli att kommentera iGO:s uppskattning av restid som är deras klart sämsta område tillsammans med trafikvarningar. Jag har kört med iGO i både personbil och husbil sedan i höstas och det jag har reagerat på är iGo:s kraftiga överskattning av restiden. Under flera resor inom landet förra året noterade jag att den uppskattade restiden var mycket längre än rimligt trots att jag drog av för köer och annat (som f.ö. inte fanns).

Höjdaren var en hemresa på ca 40 mil. Eftersom jag är fotbollsintresserad så konstaterad jag att enligt iGO skulle jag missa avspark med nästan två timmar. Trots att jag körde lugnt och fint, och även körde in i Norrköping och köpte en bokhylla på Mio, så hann jag hem i god tid till matchen :)

Det ska dock sägas att de flesta navigatorer jag testat är ganska dåliga på att uppskatta tiden och trafikvarningar hänger väl oftast på vad som rapporteras in från externa organisationer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Drogen,
i iGO ställer du in hastighet, förbrukning m.m. För olika fordon.
Det är denna inställning och hastighetsbegränsningar som ligger till grund för restiden.

image.png
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Anders, jag tror du missade poängen.

För säkerhets skull så vill jag också förtydliga att jag är en ganska glad prick som tycker det är lite kul när vi ger varandra lite vänskapliga gliringar här i forumet. Tänk vad tråkigt det skulle vara annars:)
Inget av det vi diskuterar här på forumet är ju egentligen så himla viktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen