• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa solceller från preVent - går det?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har idag försökt köpa solceller från preVent men inte lyckats genomföra ordern.

Jag får felmeddelande att "transportsätt" måste anges men jag hittar inget ställe att ange det.

Är det någon som nyligen genomfört ett köp från preVent och kan informera om hur man genomför köpet?
 
F

F.d. 55285

Guest
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Går inte att köpa som privat endast
via företag har provat för 2 veck sedan
mejlade dom frågade varför det inte
gick att fullfölja köpet, köpte senast
i fjol fick det svaret något eu bestämmelse
:confused:
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Tråkigt, köpte sensat i sommras, funkade 100%-igt då. Det låter otroligt att man inte skulle kunna fortsätta att köpa pga någon bestämmelse. Det är nog bolaget som inte vill sälja till privatpersoner längre, då de är leverantör till många återförsäljare.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

transportrestriktioner

Vi levererar våra produkter uteslutande till Tyskland.

. Ingen leverans till tyska öar
(ZIP. Hiddensee 18565, Nord-Frisian Islands: 25849, 25859, 258663, 25869, 25938, 25946, 25980, 25992, 25996-25999, Ostfries Islands 26465, 26474, 26486, 26548, 26571. , 26579, 26757, Helgoland: 27498; Neuwerk: 27499; Chiemsee: 83256)

Minsta ordervärde: 10,00 €
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Går tydligen bara att beställa från Sverige som företag pga. en EU-regel. Här är svaret från Prevent:

Leider haben die Politiker in Brüssel sich nicht viele Gedanken gemacht bei der Einführung der Regel WEEE 2 und daher dürfen wir leider nicht mehr an private Personen in Schweden liefern, solange wir nicht in den jeweiligen Ländern für die Entsorgung der Elektrogeräte und der Verpackungsmateriealien registriert sind. Würden wir diese Registrierung in allen europäischen Ländern durchführen, würde uns nur die Registrierung, ohne das etwas entsorgt wird alle drei Jahre € 350.000,00 kosten. So groß sind wir leider nicht das wir uns das leisten können. Sollten Sie einen Firma haben oder kennen, sieht das anders aus, dann können wir die Waren liefern und der Importeur ist dann für die in Schweden übliche Prozedur verantwortlich.

Uns wird das mehr als 30% des Umsatzes kosten was die Politiker dort beschlossen haben und wenn das Freihandelsabkommen zustande kommt mit Amerika, kommt dazu gleich der ganze Pazifikraum dazu wie Malaysia, Indonesien, Japan usw. aber in Europa sind wir nicht einmal in der Lage eine Europaweit einheitliche Elektrogeräte Entsorgung zu regulieren.

Mit freundlichen Grüßen / With best regards,
Ihr / Your preVent Team

Christoph Stengel
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Bättre då om man har vägarna förbi och kör inom och köper det på plats.
Ligger en liten bit utanför Frankfurt am Main.
De kan också anvisa en installatör om man vill ha monterat det direkt. Så var det iallafall när jag var där hösten -14. Pga min tidtabell och hans semester så klaffade det inte, så jag installerade själv när jag kom hem.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Går tydligen bara att beställa från Sverige som företag pga. en EU-regel. Här är svaret från Prevent:

Leider haben die Politiker in Brüssel sich nicht viele Gedanken gemacht bei der Einführung der Regel WEEE 2 und daher dürfen wir leider nicht mehr an private Personen in Schweden liefern, solange wir nicht in den jeweiligen Ländern für die Entsorgung der Elektrogeräte und der Verpackungsmateriealien registriert sind. Würden wir diese Registrierung in allen europäischen Ländern durchführen, würde uns nur die Registrierung, ohne das etwas entsorgt wird alle drei Jahre € 350.000,00 kosten. So groß sind wir leider nicht das wir uns das leisten können. Sollten Sie einen Firma haben oder kennen, sieht das anders aus, dann können wir die Waren liefern und der Importeur ist dann für die in Schweden übliche Prozedur verantwortlich.

Uns wird das mehr als 30% des Umsatzes kosten was die Politiker dort beschlossen haben und wenn das Freihandelsabkommen zustande kommt mit Amerika, kommt dazu gleich der ganze Pazifikraum dazu wie Malaysia, Indonesien, Japan usw. aber in Europa sind wir nicht einmal in der Lage eine Europaweit einheitliche Elektrogeräte Entsorgung zu regulieren.

Mit freundlichen Grüßen / With best regards,
Ihr / Your preVent Team

Christoph Stengel

Har gjort ett nytt försök nu i helgen att köpa via ett företag i stället. Rapporterar senare hur det går och vilka priser det blir.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Där tror jag att Prevent gör ett misstag alternativt väljer att feltolka reglerna.
Följande gäller,
"Oavsett om du som privatperson köper en ny eller en begagnad vara så ska det tyska företaget i det här exemplet lägga på moms på varan som du köper. Om det säljande företaget säljer varor till kunder i Sverige för ett belopp som uppgår till minst 320 000 kronor per år så ska de vara registrerade till moms i Sverige. Detta innebär att du som köpare i sådana fall ska betala svensk moms istället för tysk. Det gäller även när du köper sådant som du själv laddar ner från webbplatsen, exempelvis dataprogram och filmer"

Detta är inget konstigt alls och mängder av företag hanterar det utan bekymmer.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Där tror jag att Prevent gör ett misstag alternativt väljer att feltolka reglerna.
Följande gäller,
"Oavsett om du som privatperson köper en ny eller en begagnad vara så ska det tyska företaget i det här exemplet lägga på moms på varan som du köper. Om det säljande företaget säljer varor till kunder i Sverige för ett belopp som uppgår till minst 320 000 kronor per år så ska de vara registrerade till moms i Sverige. Detta innebär att du som köpare i sådana fall ska betala svensk moms istället för tysk. Det gäller även när du köper sådant som du själv laddar ner från webbplatsen, exempelvis dataprogram och filmer"

Detta är inget konstigt alls och mängder av företag hanterar det utan bekymmer.

Läste det som att problemet är att de måste vara med i respektive lands återvinningssystem för elektronik och förpackningsmaterial.
 
Toppen