• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Är inte detta en tvådelad fråga? Just nu behandlas höghastighetstågen som är tänkta att gå mellan Göteborg och Stockholm och förhandlingarna gäller var stationerna för dessa kommer att vara.
Men på samma spår kommer man väl också att köra pendeltåg med flera stationer, bland annat Landvetter flygplats.
Eller har jag fel.

Där känns det naturligt (i alla fall för mig) att också stanna i Ulricehamn.

Läste för övrigt om ett annat tågprojekt som planeras. En tågtunnel mellan Stockholm och Helsingfors som skall ta en timme! Där kan vi tala snabbtåg.
Det är med Elon Musks (Tesla) ideer om att köra tåg i ett rör där man pumpat ur luften...

Ber om ursäkt för att jag kanske gör så att tråden spårar ur. Men kom att tänka på det när jag läste inläggen om att stoppa utvecklingen.

Landvetters Flygplats ligger väl i planeringen för Götalandsbanan eftersom den ligger i riktning mot Borås.

Diskussionen om höghastighetsjärnväg har ju rört sig om en triangel Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm.
Att det sedan verkar som ett drömprojekt till enorma kostnader, samtidigt som det inte är dubbelspår hela sträckan mellan Göteborg och Malmö på den vanliga järnvägen, är jag nog inte ensam att fundera över? Det är ju ändå den som behöver stå för volymtransporter av gods och människor. Ordentligt utbyggd kan man ju köra 200 Km/tim väldigt långa sträckor där.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Det är stor ombyggnad i Ulricehamn just nu. De bygger motorvägen Jönköping - Borås som bäst och håller på med omfattande ansluttningar där.
Om de har bestämt sig för järnvägs satsningar borde det synas på markplan, åtminstone vid viadukter då sådant går inte göra i efterhand.
Annars tycker jag precis som Jappe. Det är så oansvarigt av makthavare att göra lyxtransporter åt sig själva på våra bekostnad. Eftersom jag sett andra kulturer också med järnvägar så vet jag att det funnits principer som "alla skall ha råd att åka tåg" och det var billigt och gemytligt....
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Ok, tänkte mig att det skulle vara husbilsrelaterat det som skrevs även under markisen, annars var risken att det övergår till annat som borde skrivas på andra forum.

Tack för informationen!

Mvh
Pelle
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Ursäkta mig nu, jag har absolut inget emot sådana här inlägg men jag undrar vad har detta med husbilsåkandet att göra?
Detta tycker jag borde höra hemma på ett annat forum annars blir väl kontentan att allt som inte hör till husbil att göra blir tillåtet och finns det plats för det?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Vänligen
Pelle

Du har mycket fel !!! Vi är en hel del husbilsåkare som väljer att åka tåg under den tiden som husbilen är avställd vintertid. Då diskuterar vi ibland alla dessa egoister som bara ser till sin egen situation. Ibland händer det då att dessa skriver något som inte för vare sig debatten framåt eller skapar den gemytliga stämning som borde råda här. Oavsett ämnen som berörs. Vi måste alla hjälpas åt att se allt i ett större perspektiv. Inte bara se till det egna.

Mvh MarTom
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Det är stor ombyggnad i Ulricehamn just nu. De bygger motorvägen Jönköping - Borås som bäst och håller på med omfattande ansluttningar där.
Om de har bestämt sig för järnvägs satsningar borde det synas på markplan, åtminstone vid viadukter då sådant går inte göra i efterhand.
Annars tycker jag precis som Jappe. Det är så oansvarigt av makthavare att göra lyxtransporter åt sig själva på våra bekostnad. Eftersom jag sett andra kulturer också med järnvägar så vet jag att det funnits principer som "alla skall ha råd att åka tåg" och det var billigt och gemytligt....

Det ligger mycket i det du skriver. Det som saknas på ritbordet lär den nog aldrig dyka upp senare

Mvh MarTom
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Du har mycket fel !!! Vi är en hel del husbilsåkare som väljer att åka tåg under den tiden som husbilen är avställd vintertid. Då diskuterar vi ibland alla dessa egoister som bara ser till sin egen situation. Ibland händer det då att dessa skriver något som inte för vare sig debatten framåt eller skapar den gemytliga stämning som borde råda här. Oavsett ämnen som berörs. Vi måste alla hjälpas åt att se allt i ett större perspektiv. Inte bara se till det egna.

Mvh MarTom

Stör man den gemytliga stämningen genom att ställa en fråga? Och är man egoist bara för den frågans skull då är alla egoister som frågar om sin husbil oxå då?
Finns väl trevligare sätt att svara på utan att hetsa upp sig om någon undrar.
Vänligen
Pelle
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Stör man den gemytliga stämningen genom att ställa en fråga? Och är man egoist bara för den frågans skull då är alla egoister som frågar om sin husbil oxå då?
Finns väl trevligare sätt att svara på utan att hetsa upp sig om någon undrar.
Vänligen
Pelle

Du har rätt ! Just nu är jag väldigt upprörd. Jag återkommer senare i ett annat ämne. Då kommer vi att föra en debatt om vad som troligen väntar oss husbilsåkare i framtiden. Vi ses i den tråden ! Innan dess måste jag lägga all min tid på en medmänniska som har det mycket svårt just nu p.g.a. att......


Mvh MarTom
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen