• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Hello ! Just nu pågår sverigeförhandlingen om Götalandsbanans framtid och dess stationslägen. Upptakten på detta projekt hölls redan 1985 i Ulricehamn. Nu finns risk att vi inte får någon station. Jag har fått en del frågor om det verkligen är rimligt att ett höghastighetståg ska göra ett stopp i en ort av den storleksordningen. Det är inte frågan om något stopp i detta läget. Dock måste stationen finnas med för den regionala trafiken som då också "matar" höghastighetstågen med resanden vid ex. Jönköping.
Vi vet inte idag vad framtiden kan uppvisa för teknik och infrastruktur på längre sikt. Kanske ett stopp tillåts oavsett tågets hastighet. Det är min vision. Har någon av er en viktig ingrediens som kan tillföra något i detta?

Hursomhelst så skrev jag själv i en debatt om Götalandsbanan.
Ingen station som motorväg utan på– och avfart - Ulricehamns tidning

Mvh MarTom
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Det kostar kolossalt mycket pengar att öka hastigheten på tågen i framtiden och biljettpriserna kommer att bli därefter. Meningen tycks vara att skapa en "gräddfil" mellan större städer för politiker och näringslivet!

Vanligt folk som betalar ur egen kassa kan känna sig blåsta på konfekten!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Det borde vara mycket viktigare att öka kapaciteten på den nuvarande järnvägen, det borde vara möjligt att göra både snabbare och till en lägre kostnad. Hur lång tid kommer det att ta till höghastighetsjärnvägarna verkligen finns, 20-25 år?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Det ligger naturligtvis en hel del av ni skriver båda två. Kostnaden för de där extra km/tim blir väldigt höga i förhållande vad man får ut. Dessutom fördröjs ju ev byggplaner rejält. Dock.... Andemeningen med mitt inlägg i debatten är ju att ta med Ulricehamn oavsett vad banan får för status. Just nu verkar det dock långt kvar till att båda det ena och det andra blir en rejalitet.

Mvh TommF
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Chansen att man på en höghastighetsjärnväg skulle lägga in ett stopp på en relativt liten ort med två nödvändiga stopp (Borås-Jönköping) så nära, ser jag som nästa obefintlig, så täta stopp skulle minska medelhastigheten så mycket att det i verkligheten inte skulle bli någon höghastighetsjärnväg?!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Prestigeprojekt!

Fransmännen, japanerna m.fl. har det. Tyskarna har det och också en svår tågolycka häromdan. Samma regler gäller på banvallen som på bilvägen:

Farten dödar!

Jappe
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Jag tror heller inte på ett tågstopp för ev. höghastighetståg. Stationens uppgift blir att ansvara för matningen via regionalt resande till ex. Jönköping.
Precis som Falköping idag servar Skövde

Mvh MarTom
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Tyskarna betalade får förra järnvägsinvestering på 1800-talet.
Vi själva har inte råd med ytterligare ett fiasko. Vi har ju inte ens ordentliga vägar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Jag tror heller inte på ett tågstopp för ev. höghastighetståg. Stationens uppgift blir att ansvara för matningen via regionalt resande till ex. Jönköping.
Precis som Falköping idag servar Skövde

Mvh MarTom

Då menar du per buss?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Nej då! Jag åker alltid tåg mellan Falköping och Skövde. Skulle tro att det rört sig om 50-60 ggr genom åren via tjänsten. Aldrig buss !

Mvh MarTom
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Då menar du per buss?

Hello igen !

Här kommer ett bra exempel

Mvh MarTom


Start:

07:06 Falköping C - 07:25 Skövde C


SJ, Regional, tåg 50164

Platsreservation möjlig i första klassRullstolslyftInternet ombordIngen serveringSamla SJ Prio-poäng


1 kl Platsreservation ingår
2 kl Platsreservation är inte möjlig för denna sträcka


SJ



Byte 1:

08:33 Skövde C - 10:31 Stockholm C


SJ, Snabbtåg, X 2000, tåg 424

BistroRullstolslyftInternet ombordSamla SJ Prio-poäng


1 kl Platsreservation ingår
2 kl Platsreservation ingår


SJ
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Nu förstod jag inte riktigt, jag trodde det gällde Ulricehamn- Borås/Jönköping?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Jag hänvisade till samma koncept som jag använder idag på Västra Stambanan då jag åker till Stockholm. Alltså.... Om Götalandsbanan byggs så blir det regionaltåg från Ulricehamn till Jönköping. Därifrån blir det sedan ev höghastighetståg till Stockholm. Det var så jag menade men jag fick aldrig med ordet tåg då det gällde den regionala delen.

Mvh Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Är inte detta en tvådelad fråga? Just nu behandlas höghastighetstågen som är tänkta att gå mellan Göteborg och Stockholm och förhandlingarna gäller var stationerna för dessa kommer att vara.
Men på samma spår kommer man väl också att köra pendeltåg med flera stationer, bland annat Landvetter flygplats.
Eller har jag fel.

Där känns det naturligt (i alla fall för mig) att också stanna i Ulricehamn.

Läste för övrigt om ett annat tågprojekt som planeras. En tågtunnel mellan Stockholm och Helsingfors som skall ta en timme! Där kan vi tala snabbtåg.
Det är med Elon Musks (Tesla) ideer om att köra tåg i ett rör där man pumpat ur luften...

Ber om ursäkt för att jag kanske gör så att tråden spårar ur. Men kom att tänka på det när jag läste inläggen om att stoppa utvecklingen.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Nej då! Ingen urspårning i något avseende. Tvärtom. Väl tänkvärt.

Det är tydligen många parametrar att ta hänsyn till vid ett sådant här järnvägsprojekt. Det är väl därför det fortfarande är ett projekt efter 30 år av utredningar.

Mvh MarTom
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Är inte en sådan här snabbtågsbana tänkt att (helst) ersätta flyget? Flyget har väl inga hållplatser mellan Göteborg och Stockholm? Således är det knappast någon "gräddfil".
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Flyg på längden och tåg på tvären då kan restiden hållas inom rimliga gränser.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Nej, flyg kan nog aldrig ersätta Götalandsbanan. Själva flygtiden är inget problem men tiden innan och efter måste ju räknas in. Många av oss som reser jobbar ju också under tågresan.
Dessutom....I detta sammanhanget får vi aldrig glömma bort alla de människor som är flygrädda. I min omgivning finns det många sådana. De flyger inte ens om det så är gratis. Däremot är de tågresenärer och accepterar det resesättet.

Mvh MarTom
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Ursäkta mig nu, jag har absolut inget emot sådana här inlägg men jag undrar vad har detta med husbilsåkandet att göra?
Detta tycker jag borde höra hemma på ett annat forum annars blir väl kontentan att allt som inte hör till husbil att göra blir tillåtet och finns det plats för det?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Vänligen
Pelle
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?

Under Markisen*Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt:)

Arne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen