• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad välja för husbil för vintercamping?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Om du preciserar mer hur ni tänkt att använda bilen kan ni få bättre och konkret hjälp.

Det vi främst använder husbilen på vintertid är att åka till fjällen för att åka skidor. Hittills har vi alltid stått på camping (t ex Caravan Clubs camping i Tandådalen, eller campingen i Trysil), med tillgång till el och en campings andra bekvämligheter. Det kan också hända att man åker och hälsar på släkt och vänner. Men fricamping blir det nog inte tal om, inte än i alla fall.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Ock då bryter vi ju mot förutsättningen "samma frihet som på sommaren" men det gör ju också att kraven på bilen blir något mindre, främst i form av batteriberoendet men övriga krav påverkas marginellt om man inte skall börja göra avkall på både komfort, i form av elfläktar och kalla enkelgolv med kanske elvärmematta och elektriskt värmda under golvet hängande vattentankar men dessa brukar ändå ha ganska exponerade kranar och/eller rördelar.

Är man dessutom beredd att använda snökedjor i slask och mörker och bara köra i svenska småbackar och helst inte när Sverige har katastrofvarning om att det kommer 5 cm snö och helst inte stanna vid rödljus i uppförsbacke kan man ju även börja tulla på rörlighetsförutsättningen och köra framhjulsdrivet. Obs! Raljerar lite - det går att komma fram framhjulsdrivet men det går också lätt att fastna på små saker.

Själv har jag 3 absoluta krav: minst bakhjulsdrivet, isolerat dubbelgolv och vattenburen värme. Tittar man igenom blockets 9500 fordon och håller sig under 1 miljon kronor finns det väl 5 sådana bilar till salu med efterfrågad storlek. Ganska tråkig läsning, då är mobile.de mycket roligare.

Anders
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Sökte på blocket "alde Iveco" och fick 10 träffar på husbilar under 1 mille och nyare än 2000.

Om en husbil har Alde och är bygd på Iveco chassi så har den även uppvärmt dubbelgol till 99%. Någon kan säkert hitta ett undantag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

5 eller 10 är väl samma sak av 9500....

Jag har själva sett igenom denna lista många gånger på senare tid och 2000 som senaste årsmodell tycker jag går bort. 2005 kom 166 hk motorn och något senare gröna plakett - motorerna så jag personligen skulle plocka bort alla bilar före 2005, i alla fall på Iveco. Finns några större på Mercedes men ofta har de alldeles för låg lastvikt så i slutändan blir det väldigt få bilar att välja bland. Lite konstigt men inte så totalt överraskande att svenska marknaden är så konservativ, likformad och egentligen vinterfrånvänd om man jämför med den tyska. Samtidigt är ju den så mycket större så det blir ju automatiskt fler att välja bland.

Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det vi främst använder husbilen på vintertid är att åka till fjällen för att åka skidor. Hittills har vi alltid stått på camping (t ex Caravan Clubs camping i Tandådalen, eller campingen i Trysil), med tillgång till el och en campings andra bekvämligheter. Det kan också hända att man åker och hälsar på släkt och vänner. Men fricamping blir det nog inte tal om, inte än i alla fall.

Då kan du stryka bakhjulsdrift som absolut krav. Bra dubbdäck och ett par snökedjor i bagaget "ifall att" klarar man sig bra på. Vet av egen erfarenhet från framhjusldriven 4500kg helintegrerad.
Däremot skulle jag gå på vattenburen värme och dubbelgolv som krav. Har bilen det så har man även tänkt till när det gäller vattentankar och annat.

Det finns gott om bilar, även äldre, som upfyller dessa krav.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jag måste säga att för oss kommer dubbelgolv före vattenburenvärme. Finns en del bilar med riktigt dubbelgolv och kranar mm frostskyddat, men med luftburen värme. Det fungerar utmärkt, men om man har tillgång till el så är ju Alde att föredra, i alla fall om man har tillgång till 16 A.

Vi har haft en Eura Terestera med dubbelgolv och Truma samt en Hobby Sphinx med samma lösning fast också bakhjulsdriven...

Vi kör året om i Sverige och har trots det gått tillbaka till en bil med framhjulsdrift, men den har Alde och Webasto mm och självklart dubbelgolv.

Att jag skrev extrem vinterkörning för JAndersB och Aake beror på att jämfört med oss tycker jag det är det. Även jämfört med alla våra bekanta som kör på vintern. De flesta skulle inte komma på tanken att åka där ni gör. Men det är absolut inget negativt med det, jag bara tror att ni har onödigt höga krav för mer "normal" vinterkörning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Nja, jag tycker inte att jag kör i extrema förhållanden, jag kör till skidanläggningar i Norge, Sverige och alperna när det snöar. Däremot vill jag ha samma framkomlighet och komfort som på sommaren och där ingår inte att i mörker och snöslask montera snökedjor sent på kvällen när vi trötta och sena kommer fram och skall upp till skidanläggningarna.

Jag har själv haft flera framhjulsdrivna innan och bl.a. varit tvungen att bogsera loss en på helt plan mark på Ale-backens parkering i Göteborg. Backade in mot en snövall och under kvällen frös en liten slaskvall till is framför framhjulet. Gick inte ens att montera kedjor eftersom bilen inte kunde flyttas alls. Bara för att ge ett exempel.

Nuvarande bilen har både luftburen värme och vattenburen så ganska lätt att jämföra. Vattenburen näst intill ljudlös men det kan man inte säga om luftburen.

Och så till de tre övriga springande punkterna varför vattenburet är ett måste. Värme medan man kör, extremt viktigt om man har gasoldriven värme och rör sig i svenska fjällvärlden med helt sanslösa gasolpriser och motorvärmare. Skulle inte kunna tänka mig att vintercampa utan att kunna värma motorn innan start och fricampar man finns inte elmotorvärme som alternativ. Och lätt att haka på en dieselvärmare som back up, vilket jag också anser vara nödvändigt.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Ock då bryter vi ju mot förutsättningen "samma frihet som på sommaren" men det gör ju också att kraven på bilen blir något mindre, främst i form av batteriberoendet men övriga krav påverkas marginellt om man inte skall börja göra avkall på både komfort, i form av elfläktar och kalla enkelgolv med kanske elvärmematta och elektriskt värmda under golvet hängande vattentankar men dessa brukar ändå ha ganska exponerade kranar och/eller rördelar.

Är man dessutom beredd att använda snökedjor i slask och mörker och bara köra i svenska småbackar och helst inte när Sverige har katastrofvarning om att det kommer 5 cm snö och helst inte stanna vid rödljus i uppförsbacke kan man ju även börja tulla på rörlighetsförutsättningen och köra framhjulsdrivet. Obs! Raljerar lite - det går att komma fram framhjulsdrivet men det går också lätt att fastna på små saker.

Själv har jag 3 absoluta krav: minst bakhjulsdrivet, isolerat dubbelgolv och vattenburen värme. Tittar man igenom blockets 9500 fordon och håller sig under 1 miljon kronor finns det väl 5 sådana bilar till salu med efterfrågad storlek. Ganska tråkig läsning, då är mobile.de mycket roligare.

Anders

Man kan undra varför skidlandslaget väljer framhjulsdrift ?

Husbil gör svenska skidlandslaget snabbare | Husbil & Husvagn

/Kenneth
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Dom har ju åkt Fiat i tre år nu och väljer en framhjulsdriven igen. Den personen som kör husbilen åt landslaget borde ju ha en gedigen erfarenhet av vinterkörning (med husbil) eftersom de är ute i princip hela vinterhalvåret, kanske mer än de flesta HBK:are har

/Kenneth
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Master

Att man tar sig fram bättre på vintervägar med en fyrhjulsdriven bil än med en tvåhjulsdriven trodde jag var allmänt känt.
Jag är nu inne på den tionde husbilen, varav fem fyrhjulsdrivna, sedan 1979 och kan garantera att skillnaden är tydlig, t.o.m. dramatiskt tydlig under vissa förhållanden. Vår nuvarande tunga sprinter med sex dubbade däck tar sig fram nästan lika bra i djupsnö som vår bästa SUV, en Range Rover som vi ägde på 70-talet

Men jag inser att det nog krävs praktiska prov för att övertyga dig. Därför erbjuder jag dig lättförtjänta 10.000 SEK i ett vad, där du kommer undan med att satsa 1.000 mot mina 10.000. Att köra i djupsnö blir lite orättvist med tanke på att min bil har mycket högre markfrigång, varför jag föreslår tractorpulling på vår helt osandade vinterväg här hemma i Nyvik. Vi kan förslagsvis börja med att dra mitt 1500 kg släp i uppförsbacke med handbromsen åtdragen på släpet och om inte detta ger tydligt utslag så övergår vi till att försöka dra varandras bilar bakåt.
Din vinstsumma täcker rimligen med råge dina kostnader för att köra upp till Jämtland, se det som en betald semesterresa!

Här en bild på det motstånd du har att vänta, bilen i 40 cm snö. Då krävdes inte lågväxelläge, men det gör det kanske nu med drygt 50 cm.
IMG_4650.jpg

Hör av dig snarast så att denna utmaning kan avgöras medan det fortfarande råder idealiska tävlingsförhållanden!:D

För övrigt så misstänker jag att landslagets val kan tänkas ha påverkats av inte endast okunnighet utan även faktorer som marknadsföring och sponsring från husbilsproducenten?

aake
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det är väl ingen som i denna tråd motsatt sig att fyrhjulsdrift är bättre än två,men det som är märkligt är att om fyrhjulsdrift är bra då blir automatiskt tvåhjulsdrift helt värdelöst.

vad händer om du står vid din fiskesjö och det glider in en STOR sexhjulsdriven och parkerar inte blir din sämre för det.

Att sedan montera kedjor i mörker och snöslask och när man är trött och hungrig och allt annat jävelskap går faktiskt att göra på annat sätt med lite planering.

Aake jag kan ställa upp på ett liknande vad som du erbjuder!, vad sägs om låt säga Mjölby-Norrköping på snabbaste tid en dag då det blåser minst 20m/s dvs en tur på östgötaslätten.
tror ditt höghus inte kommer till sin rätt då och med det kan vi konstatera att husbilar i princip bara består av kompromisser.

Att din bil passar dina krav det börjar vi första nu:D.


Lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Lars

Både Anders och jag har i denna tråd talat väl om bakhjulsdrivna husbilar i vinterföre.
F.ö. så funderar jag på byte till en Bimobil, se denna som finns på mobile.de just nu Bimobil Oberaigner 6x6 Sprinter als Wohnmobil andere in München
Om din utmaning gäller även till hösten så tror jag att det kan bli intressant!

aake
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Hej Aake

Jag tror jag avstår det vadet. Jag är mycket medveten om att en fyrhjulsdriven bil är bättre i snö än en tvåhjulsdriven, det är ingen tvekan om det.

Jag tycker att Lars har ett bra svar på ditt inlägg.

Jag har åkt husbil i fjällen/norrland i 16 år och aldrig satt mig i en sådan situation att jag skall behöva anlita en bärgare.

Vad jag ville säga är att man kan inte odugligförklara en framhjulsdriven husbil i vinterväglag.

Sedan är jag den förste att inse att bak eller fyrhjulsdrift är att föredra om man kan välja fritt, nu kanske man inte kan det.

/Kenneth
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Lars

Både Anders och jag har i denna tråd talat väl om bakhjulsdrivna husbilar i vinterföre.
F.ö. så funderar jag på byte till en Bimobil, se denna som finns på mobile.de just nu Bimobil Oberaigner 6x6 Sprinter als Wohnmobil andere in München
Om din utmaning gäller även till hösten så tror jag att det kan bli intressant!

aake

Häftig kärra! Hur går det att vända på fjällvägar med en sådan pjäs?

lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Blir säkert svårt och därför spekulerar jag faktiskt inte på något sexhjulsdrivet, helt klart overkill för min användning. Min nuvarande bil är knappt 7m lång och där ligger gränsen även med en bil som går att köra ut i snövallarna. Men Bimobil har annat mer frestande att sälja!

aake

Redigerat: Vid närmare eftertanke så tror jag att det inte blir så svårt att vända på fjällvägarna. Axlarna och hjulen på denna bil rör sig oberoende av varandra, fjädringsvägen är lång och det torde gå backa ut rätt långt utanför vägbanan och ändå ha grepp med minst fyra av de sex hjulen. Men ändå, overkill! Jag klarar mig bra med 4x4.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Och återigen, hela denna diskussion blir meningslös utan att fastställa vissa premisser. Vi kan komma med vilka argument vi vill och man kan alltid bemöta det med andra exempel om man inte har vissa parametrar satta. Varför värme överhuvudtaget - dom bestiger ju Mount Everest med enbart tält. Kan man göra det utan syrgas? Nej säger några, jovisst sade Göran Kropp. Behöver man ens motor för att ta sig dit. Nej, sade också Göran Kropp och cyklade. Så man behöver ingenting?

Därför börjar jag alltid mina inlägg i sådana här evighetstrådar med att fastställa mina premisser. Jag använde husbilen enbart vintertid - sommartid är segelbåt helt överlägset enligt vår smak. Och vi använder husbilen mycket. Vi åker inte plana vägar till Sälen och ställer oss vid en elstolpe. Vi åker i både 20, 30 och 40 m/s (och Weinsberg LEV 4x4 är inte vingligare än tidigare Fiat) och så mycket snöfall som möjligt till de högsta berg vi kan nå inom rimlig tid.

När man har kört till Hemsedal lite stressigt efter sonens skolgång på fredag kväll, stått i konvoj för att komma över Hemsedalsfjället och sedan har 15 mil kvar på ren asfalt innan nästa branta klättring och anländer 01.00 på natten för att vara på plats till pudret nästa morgon, så finns verkligen inte kedjor av och på några gånger med i varken planeringen eller ekvationen.

Så för oss gäller: Samma Framkomlighet, Komfort och Frihet som på sommaren. Därefter kan vi börja diskutera.

Har sedan 2004 haft följande bilar:
- Tec 6m på Fiat, Truma luftburet. Mycket snack men lite verkstad.

- Dethleffs Esprit 7,5 m, Fiat, dubbelgolv och Alde. Bra men framhjulsdriven och garage - går bort.

- Frankia 680 SD. Fiat och Alde (fick lägga in 20m extra konvektorer i golvet). Köpt pga lastutrymme mellan axlarna - ganska OK framkomlighet men integrerad=kall (-are än alkov)

- Concorde Credo A825, Iveco och Alde. Ganska bra efter samma konvektorkomplettering som Frankia. Klarade fricamping i -37 grader julveckan 2012 i Vemdalsskalet.

- Och nu den optimala om man bortser från storleken vid större familj/heltidsboende - Weinsberg LEV 4x4.

Alla bilar med friktionsvinterdäck (förstås).

Fricampar i så mycket snö och berg som möjligt ca 60-70 vinternätter per år sedan 2004 så tycker jag har ganska mycket på fötterna när jag uttalar mig, men återigen utifrån vissa premisser: Samma Framkomlighet, Komfort och Frihet som på sommaren. Att Göran kropp sedan cyklade och tältade är utifrån andra premisser.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Hemsedalsfjället, -25 grader C
-25 degrees celcius.JPG

Parkeringen i Myrkdalen. Personbilarna fick bogseras bort, jag lade i lågväxel och 4x4
2014-03 Myrkdalen-0021.JPG

Senaste lördag. Kolonnekörning över Hemsedalsfjället. Adrian framför lade på kedjor - såg kallt ut. Blåste 49m/s i byarna vid liften i Myrkdalen en bit bort. Rutorna på överbyggnaden till stolliften blåste in.
20160130_155609.jpg

Snöade 96cm under 72 timmar i Myrkdalen.
Visa bilaga DSC01960.JPG
 
Toppen