• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad välja för husbil för vintercamping?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har en Bürstner Nexxo Family, 2009 års modell. Den är bra på många sätt, men nu i Januari fick vi erfara att den inte är så bra för vintercamping. Först upptäcktes vattenläckage. Sedan frös vattnet. Sedan la startmotorn av. Sedan la värmen av (den gick först 10 minuter, sedan lägger den av. Efter omstart går den ytterligare 10 minuter).

Min fråga är nu. OM vi skulle ta steget att byta till något annat, vilka märken och modeller bör vi då rikta in oss på för att hitta något "vintersäkert"? (Och i det ordet lägger jag att man skall kunna klara av att ha +20 grader inomhus när det är -20 grader utomhus, och allt skall fungera).
 
M

Majja

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Hej! Själv har jag erfarenhet av Kabe! Har fungerat bra så här långt. Finns säkert andra husbilar som är bättre på vintern, Nordic är en annan bil som har fått bra omdömen vid vinterväglag! Finns även Tyska märken som är okej, men med samma utrustning som på ovanstående märken så tenderar priset att skjuta iväg. :spinny:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Viktigare än märke, är vilken utrustning och bygg sätt den enskilda husbilsmodellen har.
Många husbilar av märke X kan vara helt olämpliga för vintercamping, medan en annan model av samma fabrikat kan vara mycket väl lämpad.

I det övre kvalitetsskiktet är alla modeller lämpliga, tex;
Concorde
Niesmann
Morelo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Innan du börjar byta bil skall du kanske kolla vad som orsakar problemen på din befintliga bil, i princip alla husbilar klarar -20 om allt fungerar som det skall och allting används på det sätt som är avsett. Undantaget är oisolerad och ouppvärmd avloppstank, men det går också att kringgå. Att pannan stannar kan bero på för dålig strömmatning, dåligt batteri t.ex.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det finns ett antal trådar om "vinterbil" att söka på.

En viktig punkt är att välja en bil som även tar sig fram i vinterföre och helst bättre än en personbil. En personbil ger man sig inte ut med frivilligt om det har fallit mycket snö och man övernattar inte utanför civilisationen med en sådan, men med en husbil kan man bli strandsatt om det kommer mycket snö över natten. Se exempelvis i denna länk om helgens utflykt http://www.husbilsklubben.se/forums/t93700/

aake
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Aake,
hur vet man att en bil tar sig fram bra i snö då? Förutom det att det förmodligen är bättre med bakhjulsdrift än framhjulsdrift, och att det kan underlätta om man ha snökedjor?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Om jag vore dej så skulle jag nog se mig efter en bil med vattenburen värme samt värmeväxlare samt golvvärme. Sedan är det ju inte fel med dubbelgolv.
Vi har en Dethleffs med detta och där är det inga problem med att hålla värmen i minus 20- 30 grader. Sedan bör man nog inte ta något udda märke.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Innan du börjar byta bil skall du kanske kolla vad som orsakar problemen på din befintliga bil, i princip alla husbilar klarar -20 om allt fungerar som det skall och allting används på det sätt som är avsett. Undantaget är oisolerad och ouppvärmd avloppstank, men det går också att kringgå. Att pannan stannar kan bero på för dålig strömmatning, dåligt batteri t.ex.

Jo, vi skall naturligtvis undersöka den möjligheten också...
Det kom som en överaskning att pannan slutade att fungera. Eftersom vi var anslutna till 230V så borde det väl inte vara ett el-problem? Snarare tror jag att trycket i gasolen blir för dåligt då den blir för kall, eller vad tror du? När vi kom hem igen (efter att ha reparerat startmotorn), så testkörde jag pannan, och då fungerade den igen. Men då var det bara -5 ungefär.

Hur kan man värma upp gråvatten-tanken? (Färskvattentanken finns under ena soffan, så den borde ju klara sig).

Vi hade en Eura innan. Den hade dubbel-golv, och det kanske är tricket, för den hade vi inte sådana här problem med.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Aake,
hur vet man att en bil tar sig fram bra i snö då? Förutom det att det förmodligen är bättre med bakhjulsdrift än framhjulsdrift, och att det kan underlätta om man ha snökedjor?

Visst går det bättre med bakhjulsdrift, särskilt om bilen har ett ordentligt överhäng baktill, men nu är vi faktiskt inne på den femte fyrhjulsdrivna husbilen och den tar sig fram minst lika bra som min fyrhjuldrivna pick-up och bättre än hustruns likaledes fyrhjulsdrivna Subaru (vilken har sämre markfrigång och saknar såväl diffspärrar som diffbroms).

Men vi klarade oss bra även med den senaste bakhjulsdrivna husbilen, men avstod då från att dra med släp på dåligt plogade fjällvägar.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Som Åke påpekar finns det många trådar om detta samtidigt måste man definiera vad bra är. Min utgångspunkt är att vill man ha samma framkomlighet, komfort och frihet som på sommaren kräver detta:

-bak- eller fyrhjulsdrift.
-vattenburen värme med värmeväxlare och extra back up dieselvärmare på denna slinga och cirkulationspump på motorsidan för motorvärmning
-batterier till förb....lse. Mina nya Lithiumbatterier en befrielse
-laddning av batterier - elverk bäst.
-riktigt isolerat dubbelgolv med alla tankar och kranar invändigt
-gärna alkov med stängbar vägg till förarhytt
-gärna centrallås och vattenskyddade lås på alla luckor - låsen fryser!

Hade tidigare Concorde Credo A825 som efter viss modifiering var bra. Så bra som min nuvarande har dock ingen varit i närheten av. Weinsberg LEV 4x4 (samma som Åke har).

Anders
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Onekligen en intressant bil ni har men tror den är lite för liten för oss. Vi vill ha fyra fasta sängplatser (utan att behöva bädda dinetten).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Jo, vi skall naturligtvis undersöka den möjligheten också...
Det kom som en överaskning att pannan slutade att fungera. Eftersom vi var anslutna till 230V så borde det väl inte vara ett el-problem? Snarare tror jag att trycket i gasolen blir för dåligt då den blir för kall, eller vad tror du? När vi kom hem igen (efter att ha reparerat startmotorn), så testkörde jag pannan, och då fungerade den igen. Men då var det bara -5 ungefär.

Hur kan man värma upp gråvatten-tanken? (Färskvattentanken finns under ena soffan, så den borde ju klara sig).

Vi hade en Eura innan. Den hade dubbel-golv, och det kanske är tricket, för den hade vi inte sådana här problem med.

Vanligt fel när det gäller Trumapannorna i kyla är underdimensionerade matningkablar, om jag minns rätt så föreskriver Truma minst 4mm2, men husbilsbyggarna monterar gärna mindre, följden blir att när fläktarna i pannan går upp i varv ordentligt efter att den blivit varm räcker spänningen inte till och pannan stänger av. Gasen kan också vara ett problem när temperaturen blir låg om du har kompositflaskor, eller om du har gasol från ett annat land där man inte använder närmast ren propan, då förgasas inte gasen tillräckligt snabbt och pannan går i störning p.g.a. gasbrist.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Färskvattnet eller pannan fryser inte, men avlopp och påfyllningsrör kan frysa, eftersom kall luft finns i direkt anslutning. Batteriets kraft minskar vid kyla.
Vi har luftvärme och -23 har varit problemfritt hittills.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vi har en Burstner Ixeo 664, jag känner verkligen inte igen mig i dessa problem vi kör året runt vilket jag skrivit om i många trådar!
//ArTii
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vad bra att ni är nöjda! Jag kan inte påstå att jag förstår mig på Bürstners modellserier, men kanske är Ixeo mer påkostad är Nexxo?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vår Pilote är en underbar vinterbil! Inga problem på tre vintrar och vi är hela vintern i Sverige. Det har varit -22 som mest och naturligtvis går det åt lite mer gasol men inga problem att hålla värmen eller hålla frosten borta

Vilken modell har ni?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Som Åke påpekar finns det många trådar om detta samtidigt måste man definiera vad bra är. Min utgångspunkt är att vill man ha samma framkomlighet, komfort och frihet som på sommaren kräver detta:

-bak- eller fyrhjulsdrift.
-vattenburen värme med värmeväxlare och extra back up dieselvärmare på denna slinga och cirkulationspump på motorsidan för motorvärmning
-batterier till förb....lse. Mina nya Lithiumbatterier en befrielse
-laddning av batterier - elverk bäst.
-riktigt isolerat dubbelgolv med alla tankar och kranar invändigt
-gärna alkov med stängbar vägg till förarhytt
-gärna centrallås och vattenskyddade lås på alla luckor - låsen fryser!

Hade tidigare Concorde Credo A825 som efter viss modifiering var bra. Så bra som min nuvarande har dock ingen varit i närheten av. Weinsberg LEV 4x4 (samma som Åke har).

Anders

Det mesta beror ju på användningsområdet. Det är ytterst få i klubben som kör i sådan vinter teräng JAndersB och Aake, men det finns också få som vet vad som fungerar i dessa miljöer.

Om du preciserar mer hur ni tänkt att använda bilen kan ni få bättre och konkret hjälp.

Listan i JAndersBs inlägg ovan är mycket bra tips för som jag kallar det extrem vinteranvändning. Men med enklare användning ändras kraven också. Så hur tänker ni använda bilen på vintern? Vilka delar av landet? Fricamping i fjällvärlden eller besöka vänner och städer för att ha trevligt? osv osv
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Extrem vinteranvändning vill jag inte kalla det utan användning enligt följande premisser: Samma komfort, frihet och framkomlighet som sommartid.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Och inte heller jag tycker att det känns extremt att vilja kunna komma vidare om det skulle råka komma ett par dm snö under natten. I mitt inlägg nr 6 ovan skrev jag om varför jag har högre krav på husbilens framkomlighet än på personbilens.

Trådskaparens önskemål om fyra fasta sängplatser utan att behöva bädda dinetten medför gärna att bilen blir så lång att den blir svår att vända med på vintervägarna i fjällen, men omöjligt är det inte. Kolla upp modellerna hos Bimobil eller den extrema kvalitetsbyggaren Bocklet, av det senare fabrikatet så har jag sett en bil med 2x2 våningssängar, förutom en bäddbar sittgrupp på, om jag minns rätt, omkring 6,5 m längd.

aake
 
Toppen