• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stabiliserad spänning till tv

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
I en annan tråd nämde jag att jag hade en dc-dc omvandlare som stabiliserade matningen till tv så man slipper tv som dör stup i kvarten så fort man sätter på en lampa.

Jag länkade till en felaktig modell då, och skulle kolla vilken jag hade. Inte tusan hittade jag den hemma.

Nu har jag köpt en annan och testat, som fungerar perfekt. Dessutom kan man brassa på den över 20 volt om man vill ladda en laptop eller nått sånt. (Och 12 v spm lägst)

Kika på denna: https://www.jula.se/catalog/bil-och...illbehor/transformatorer/stromadapter-619558/

Hoppas inte det räknas som otillbörlig reklam, i så fall får web gärna plocka bort länken...
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Mät att du verkligen får 12 v när du har laddspänning mellan 13,5 - 14,4 v.
Det är vanligt att 12 v inställningen släpper igenom annat än 12 v. Detta kan vara viktigt om TVn är specad för 12 v.
Jag kunde inte hitta någon annan omvandlare än den från Schaudt (sr 1203).
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Det är ju en aktiv omvandlare. Tomgångsspänning brukar lite högre än spänningen man ställer. Men den switchar bra, provkört tv och chromecast ikväll och det fungerar perfekt.
Jag har en i övrigt extramt känslig andersson-tv. Minsta strömspik i bilen och den stänger av sig när den är kopplad direkt, nu fungerar det dock perfekt..
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Conrad har en DC/DC omvandlare som ger 12V ut. Har fungerat fint ett par år till min Anderson TV som är känslig för späningen.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Conrad har en DC/DC omvandlare som ger 12V ut. Har fungerat fint ett par år till min Anderson TV som är känslig för späningen.

Hur yttrar sig störningarna på era Anderson TV? Vi har också en Anderson TV där vi får störningar i ljudet och ibland totalt ljudbortfall när det är mycket mörka partier i bilden. Är det ljusa bilder funkar den bra. Har bytt ut matningskablarna till större area men det hjälpte inget.

Kan det hjälpa med en DC/DC omvandlare för oss?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Hmm. På min andersson har jag inte märkt några sådana störningar. Varken på antenn eller mediaspelare.

Har du likadant om du kör upp en film via usb eller dvd? Det låter som ett mottagningsfel på en tv-sändning.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Min blev svart vid hög 12V spänning men fungerade 220V matning. Bytte på garanti. Har också noterat att t ex kanalsökningen avbryts om det är en kort spänningsdip.
ERIKPER
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Flera Andersson tv hade väl problem med den 12 V kabel som följde med.

Pixling/block i bilden och hackigt ljud kan tyda på dålig mottagning, felet kan då ligga i antenn, antennkablar, ev. förstärkare och till sist i tv:s mottagare, mottagarna i olika tv-märken och modeller är olika bra på signalförstärkning och avkodning av signalen.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Hmm. På min andersson har jag inte märkt några sådana störningar. Varken på antenn eller mediaspelare.

Har du likadant om du kör upp en film via usb eller dvd? Det låter som ett mottagningsfel på en tv-sändning.

Ja, ljudproblemen började visa sig när vi använde DVD:n så det har inget med antennsignalen att göra
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Min blev svart vid hög 12V spänning men fungerade 220V matning. Bytte på garanti. Har också noterat att t ex kanalsökningen avbryts om det är en kort spänningsdip.
ERIKPER

Skulle naturligtvis lämna in den för garantireparation eller utbyte OM jag bara hittade kvitto/garantibevis. Fick lämna in den när vi haft den i två veckor, då blev den helt svart, funkade inte alls, och sedan dess är kvittot borta. Vi får skylla oss själva, försöker alltid vara noga med kvitt men just i detta fallet brast rutinerna
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Skulle naturligtvis lämna in den för garantireparation eller utbyte OM jag bara hittade kvitto/garantibevis. Fick lämna in den när vi haft den i två veckor, då blev den helt svart, funkade inte alls, och sedan dess är kvittot borta. Vi får skylla oss själva, försöker alltid vara noga med kvitt men just i detta fallet brast rutinerna

Ifall du köpt på någon av de stora kedjorna och blivit reggad vid köpet så har de alla uppgifter vid ev. garantiärende.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Ja, ljudproblemen började visa sig när vi använde DVD:n så det har inget med antennsignalen att göra

Ok, då har det nog inge med det att göra som du redan misstänker.

Jag tror inte dc/dc omvandlaren hjälper på det, det enda jag märkt på min andersson är exakt som Erikper, att bilden blir svart om man ökar spänningen för mycket.

Dock funkar denna dc/dc ypperligt, så om du skaffar en och prövar så lär den fungera fint på nästa tv du skaffar om det inte hjälper på denna. Du lär väl bli tvungen förr eller senare att skaffa nått annat, och då är det återigen troligt att det är känsligt för spikar/dippar.

Får du samma resultat om du plockar ljudet på en aux-utgång till nått, eller ett par hörlurar?
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Sv: Stabiliserad spänning till tv

Jag hade problem med vår TV, som måste ha exakt 12 volt. Annars lade den av efter en kort stund. Eftersom el-uttagen ofta har en högre spänning behövdes en stabilisator. Testade med en enkel, typ till telefoner. Men den orkade inte med, då startströmmen på TVn var högre än vad den enkla klarade av.
Hittade efter långt letande en produkt på Elfa Distrelec, som klarar upp till 50 A. Det fungerade klockrent efter det. (Det finns utrymme att koppla upp fler enheter till omvandlaren, om behov skulle finnas.)

https://www.elfa.se/sv/dc-dc-omvand...87_sd-50a-12&gclid=CKeP6JuT7coCFWclcgodh3cFow

// Åke
 
Toppen