• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

S

Sören-6830

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Hej

Fjäderbyte husbil
Husbilen ifråga är en helintegrerad Adria Sonic årsmodell 2013
Maxi Chassi Totalvikt 4250 kg Jag har vägt framvagn ca: 1850 kg
Fiat 3,0 177 HK Euro 5 Automat
Anledningen till mina funderingar på att byta fjädrar är att den känns framtung lutar framåt. Den har gått 2000 mil
Flertalet av de som bytt till hårdare fjädrar har uttryckt positiva omdömen om resultatet. Höjning ca: 5-6 cm
Därför är jag nyfiken på hur det skulle bli på vår bil.
I tidigare trådar näms företaget Dohini i Växjö som monterar fjädrar som kommer ifrån Lesjöfors. Vi bor i Karlstad så det är lite långt att åka till Växjö
Har någon förslag på verkstad nära Karlstad som kan göra bytet.
Var köper man dessa fjädrar till bästa pris

Vi bytte fjädrar hos Dohini på vår förra bil, en Hymer 654 SL -07.
Dohini gjorde ett proffsigt och snabbt jobb men vi blev besvikna på resultatet. Tyckte inte alls att bilen blev mindre stötig, en aning högre blev den, men i hade lika gärna kunnat behålla originalfjädrarna.
Skulle vi gjort byte idag hade vi absolut valt Alkos lösning, med fjäder och stötdämpare. Lite dyrare, men ger enligt tester i den tyska husbilspressen betydligt skönare resa än att enbart byta fjädrar.
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

jag fick bytt framfjädrar på våra bil 08 den blev en helt annan bil den hade höjt sig ca.15 cm. pluss att köregenskaperna blev helt ua. ps. alla i dessa storlekar är tunga fram som orginal men det fattar ej tillverkaren så är det bara sluta tnte tjata på för säjaren lycka till.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Många helintgrerade bilar ser ut som forna tiders dragster....
Plus dessa klossar fram även på plana ytor! Ingen direkt ovanlig syn!
Vi bytte framfjädrar fram på våran Carthago förra året, bilen hade trots sina 1000 mil ingen fjädringsväg kvar utan gick i princip på "bumpstoppen", vilket är riktigt farligt i ett nödläge!
Bossing i Linköping fick uppdraget att få fason på bilen! De har ett lager av olika fjädrar i olika längder samt styvhet för att det skall bli rätt!
Så uppmätning före och efter byte, samt hjul och ljusinställning. Vår bil blev plan men skulle den inte blivit det så går det hyfsat lätt på ALCO-chassiet att åtgärda det med att "kugga" om torisionstavarna bak.

Visst 8000kr är mycket pengar men hellre det än att få studsa omkring, för bilen blev helt sjukt mycket trevligare att köra och åka i:D
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Har en sk halvintegrerad husbil. Har noterat att de flesta helintegrerade bilar som vi stått bredvid pallar upp bilen när de ställs upp. Vi behöver sällan göra detta med vår. Dessutom har vi en osviklig metod för lägeskontroll: Vi häller upp varsin whisky och ser om vätskenivån är ok. Efter att ha intagit densamma gör en liten nivåskillnad ingenting!
ORVAR
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Den 2/2 åkte vi till Dohini Däck AB i Växjö för att få isatt lite hårdare fjädrar. Det skall bli skönt att få höjt framändan lite och slippa köra upp på kilar nästan varje gång man parkerar för natten. Det kostade 5000 kr men det var det värt.:)
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Nu har vi bytt till hårdare fjädrar fram (spiralfjäder förstärkt utförande, Lesjöfors 4026198) på våran husbil Adria Sonic.
Bilen känns styvare, vid körning i ex. rondeller. Den är mer direktstyrd och går planare genom skarpa kurvor och niger inte ned lika mycket som tidigare. Vid landsvägskörning känns den mindre gungig
Bilen blev ca: 4 cm högre fram.
Jag betalade 6200 kr för arbete och material hos lokal fiatverkstad.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Hej funderar att byta fjädrar fram bilen lutar framåt bilen jag har är en kabe 750 G
Total vikt 4250 kg är det någon som vet mått från skärmkant till nav centrum vad är normalt? Jag har på min bil 42 cm från skärm till nav centrum.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Stick in två fingrar mellan fjädern fram, får du inte plats på höjden bör du byta fjädrar. Kan du jucka lite upp o ner med två fingrar så är det ok.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Har en Kabe TM 750T. Redan när den var ny 2012 så hade fjädringen fram säckat ihop. På semestern i Norge 2013 gick den nästan inte att köra. Det gick inte att föra in handflatan mellan däcket och kanten på framskärmen. Gjorde en uppgörelse med säljaren och fick Bossings fjädrar och därmed "en ny bil".
Nu är det ca 100mm mellan skärmkant och däck och bilen är mycket stadigare att köra, den niger inte mer i rondeller. Använder nästan aldrig klossar fram på plan mark.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Hej Tommy
Vägde du framvagnen och vad fickostar du för vikt?
Bengt:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

En stor skämsfaktor till påbyggarna att de inte är utrustade med normal syn och kan bedömma att deras fordon för ibland en bra bit över miljonen ser ut som grävlingar i nosen!
Jag skulle skämmas för att stå som säljare och kränga dessa fordon!
Sen är det precis lika illa oavsett fabrikat, fast vissa återförsäljare har på eget bevåg fixat till sina objekt! Jag har för mig att husbilslandet bytte framfjädrar på helintegrerade Knaus mer eller mindre regelmässigt!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Hej Tommy
Vägde du framvagnen och vad fickostar du för vikt?
Bengt:twitcy::twitcy:

När jag hade bilen inne på service så beställde Kurths i Ludvika framfjädrarna av Bossing. Om de vägde eller inte vet jag inte, men jag vet att Bossing har flera olika typer av fjädrar. När jag pratade med dom så visste dom exakt vad som skulle passa om dom fick fabrikat och beteckning på HB,n så jag antar att erfarenheten spelar in.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Nu har jag vägt bilen med halv tank diesel framvagnen vägde 1640 kg efter vägning tankade jag det gick i 52 liter så + 52kg + två pers jag och passagerare och hund +180 kg + vatten 90 kg fullvattentank detta ger verkligen vikt på 1970 kg och då är det tomt i kyl och frys.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Nu har jag vägt bilen med halv tank diesel framvagnen vägde 1640 kg efter vägning tankade jag det gick i 52 liter så + 52kg + två pers jag och passagerare och hund +180 kg + vatten 90 kg fullvattentank detta ger verkligen vikt på 1970 kg och då är det tomt i kyl och frys.

Vad väger då bakaxeln och hela bilen? detta tyder på att det inte är en 3.500kilos bil. Hur mycket finns kvar att lasta?
 
Toppen