• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portula - Spanien.

F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160112

Nu har vi lämnat Funkan (Fuengirola) för denna gång, passade på att kolla in den nya ställplatsen bakom Miramar i Mijas,
många har pratat om den och uppfattningen om platsen lika många.
Lika bra att kolla själv så vi körde dit, koordinaterna vi fått var fel så vi kom in på en annan väg, några killar visade oss var vi skulle köra in
Väl på plats kom den norska kille snabbt och undrade var vi ville stå, jag sa att vi skulle kolla läget, ta foto och lägga upp på Hbk.
Pris 4.50€, vatten, töm/fyll, toalett, dusch, (kostar 2€) tvättmaskin, 3€/4-5kg, (funkar inte som den skall enligt en som just använt den), gratis wifi, el 5€
Den koordinat jag fick vi ställplatsen kommer här, N36°31'55.926, W 04°38'20.652, om den visar rätt vet jag inte.
Han visade oss runt och pekade ut var man kan tömma grå/svartvatten och fylla vatten, det sista kan man göra på två ställen.
1, backa till vid stallet och koppla slang, 2, ute vid restaurangen, toa fanns vid baren, nyckel får man i baren, dusch likaså, duscha så länge du vill.
Plasen såg bra ut, kan bli blött i ett av hörnen, hur det blir i verkligheten är nog beroende på hur mycket regn som faller,
vägen i är ingen höjdare, hål och gropar, bara att köra lugnt.
På fotot syns tömmningsplatsen i mitten och Vatten röret på väggen till höger i bild.
Ställplatsen är den lilla trekanten med svart i mitten.

Mijas stpl 160112.jpg

Baren/restaurangen, vattenröret till vänster i hörnan.
Baren Mijas 160112.jpg

Vägen upp till ställplatsen går från G i Google och uppåt i bild.
Ställplatsen är den lilla trekanten med svart i mitten, nästan längst upp.
Screenshot_2016-01-12-19-39-42.png

Restaurangen var uppdelad,m rök/rökfritt, inne/uteservering under tak, dagens rätt inklusive vin 8 €, den används av lokalbefolkningen
Man kan få service på sin husbil, kostar 10, 15 eller 20€.
Ridning 20€ för den som känner för det.
Nära till Miramar, LIDL och Funkan.


Vi kommer att testa platsen några dagar längre fram i vår.
Efter att ha kollat och tagit foto så körde vi till La Cala de Mijas för Gittan skulle har garn som bara fanns hos Kinesen här (SANDRA heter garnet),
nu står vi här, det blåser regält, marknad i morgon, sen får vi se vart vi åker

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160113

Så var vi framme i La Linea, står på å
c / LA LINEA DE LA CONCEPCION / Peña balona / Mix-parking / Av. Principe de Asturias ,
N 36°09.470' , W 05°20.33
kostar 3€, en man kommer tar betalt.
Nära havet, bara en väg/parkering mellan.
Finns bara soptunnor, lite gropigt vid inkörseln.
Vi står här i natt.

La Linea 160113.jpg

Utsikt från vindrutan

Utsikten 160113.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160114
Vi kom upp kl 8.05 bara för att upptäcka att gasolen i den Spanska flaskan var slut,
nu hade vi inte värmen på utan jag skulle tända pannan så det blev dusch vatten.
Varför tar den slut på natten, bara en gång har den tagit slut på dagen.
Men skit i det, bara att koppla om till fasta flaskan.
Vi möttes av en vacker soluppgång som sågs genom delvis grå vindruta, nu blir det till att tvätta av saltet innan vi kan åka.

Soluppgång 160114.jpg

Vi körde i väg 9.20 mot Tarifa beatch, en plats vi fått koordinaterna till Kjell, koordinaterna. N36°2'44.037 , W05°38'16.138
10.10 ca kom vi dit, det blev givetvis Zoégas kaffe med kaka, till Kjells glädje.
Det är en lugn, finns ca 25 husbilar, varav 3 Svenskar med oss och Kjell.
Platsen ligger I närheten av Rio Jara och heter Playa de Los Lances,
längst bort i bild från oss finns en hästgård och hotell med uthyrning av bungalows

los Lances 160114.jpg

Jojje
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Varför tar den slut på natten, bara en gång har den tagit slut på dagen.
Tack för dina rapporter Jojje!
Det finns en logisk/naturlig förklaring på din fråga som inte är ny direkt! Den har ställts många gånger på detta forum under årens lopp! Här får du ett svar!
Ha det så himla gôtt!
Julian
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160115

Tidigt i morse regnade och blåste det, det kom nog inte mycket regn eftersom parkeringen inte var full av vattenpölar.
Däremot har det blåst ordentligt till glädje för alla surfare, det va inte många på förmiddagen,
men runt lunch var det nog 100 st, kitesurfare och brädsurfare med segel och en del som tränar med draken på stranden.
Husbilar, plåtisar och personbilar avlöser varandra på parkeringen, Guardia Civil såg vi en gång i går.
Konstigt att det inte är fler Svenska husbilar här, bara vi 3.
På kvällen är här mörkt, och jag menar riktigt mörkt, när månen kommer upp blir det svagt ljus.
Vi ser belysningen i Tarifa till vänster om oss, vid klart väder ser vi belysningen i Afrika,
till höger om oss ser vi belysning från någon by och givetvis hotellet ett par 100 meter bort.
Mitt för höger sidan har vi stranden som sträcker sig från Tarifa till La Costa.

Kitesurfare 160115.jpg

Stranden är mycket bred, med små dynor närmast parkeringen.
Den kvinna som gillar frisyr "ala rufs" är välkommen hit, absolut inget för dom med peruk.
Vi står kvar i natt, ev åker vi till Tarifa för att fylla på mat, finns ett ställe i Tarifa där man kan tömma/fylla för 3€,
skall bara få uppgifterna av en Engelsman, kanske byta den Spanska gasolflaskan om vi hittar någon som byter.
Om vi nu inte kör vidare i morgon, det finns fler platser att besöka här vid Tarifa,
Playa Bolonia och borgen vid Caraminal innan vi drar mot Sanlúcar, vi har fått tips av KjellN.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160116

Det var en stjärnklar natt vilket innebar att det bliv en kall natt, +5.0° ute och +14.1° inne,
vilket innebar att jag gick upp först och ställde upp temperaturen till pannan så att den startade.
När det var +19° gick Gittan upp.
Det blåser inte så mycket i dag, solen är på väg upp så vi hoppas på en vacker och varm dag.
Vi står nu i Tarifa på en mack Tarifafuel som ligger till vänster i i första rondellen,
har det hela, tömmning/fyllning, grå/svartvatten, (3€, pollett i macken) diesel (dagens pris 0.885€),
tvätt av husbilen (1€/2,5 min/tvättomgå g 4o olika program), tvätt av kläder (Lavomatic 3) tvätt/tummling 5.80€,
Repsol gasolflaskor butan/propan.
Jag passade på att tvätta husbilen.

Tarifuel1 160116.jpg

Nu blir det kaffe med Gittans nötkaka medan tvätten tummlas, sedan blir det besök hos Mercadona och sedan LIDL,
skall även kolla Repsol om dom har propanogasol. Tarifa el får inte förrän måndag.
N 36° 1' 35,850'' , W 5° 36' 28,496'', ± 3,3 m
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=36.02663,-5.60792
@Sjöberg, bara att sno informationen, gäller även alla andra.

Efter att vi handlat så får vi se om vi åker till Los Lances eller vidare till nästa ställe, synd att det blåser,men det gör det överallt vid kusten,
såg något om storm över Kanarieöarna

Vid Mercadona fanns det ingen parkeringsplats så vi körde till LIDL vid andra infarten till, Tarifa,
Oj vilken stor grusplan det fanns intill affären, fin utsikt mot strandens los Lances.
Kanske kan man stå där över natten.
Nu blev det åter Los Lances över helgen.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Efter att vi handlat så vi se om vi åker till Los Lances eller vidare till nästa ställe, synd att det blåser,men det gör det överallt vid kusten,
såg något om storm över Kanarieöarna

Jojje

Jag ser ingen storm.:) Kommer precis upp från havet här på Teneriffa men det kanske är på väg.:confused:
 
F

F.d. 50279

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hej på er halvspanjorer.
Trevligt att följa er på färden. Hemma börjar
vintern att slå till ordentligt. Hade -14,4C natten till den 16 jan.
Man bliver lite orolig om strömmen håller, har haft några avbrott
p.g.a. storm ock kyla.Dagtid -8 men det räcker, går strömmen
blir det snabbt utkylt. Man blir mer och mer sugen att köra söderut
när man ser hur ni har det. Jag har en klocka så jag ser hur mycket
gasol det finns i tuben. Skönt att slippa fara ut i kyla och blåst och
bara kalsonger för att byta kopplingen. Det hände bara en gång sen fick
det vara nog. Vad jag kan läsa är ni på väg sk.norrut i spanien. Ha det
trevligt i värmen och sköt om er. Hälsningar Kalleoankie. Vi hörs.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hej Kalle
Tvärtom, vi på väg mot Portugal igen, befinner oss strax utanför Tarifa väster om Gibraltar.
Satsar på Karnevalen i Loulé den 6-9/2.
Just nu blåsigt från rätt håll, alltså inifrån land.
+15 i skuggan + 24 i husbilen och minst +30 I lä och i solen.
Vi klagar inte på vädret.
Ha det bra i kylan eller sätt er i husbilen och dra söderut. :mcride:

Gittan solar benen 160116.jpg

Gittan hälsar.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160117

Det har blåst regält hela dagen, det har inte varit många aktiviteter på havet idag.
Solen har varit varm och god, om man satt i lä för vinden.
Inte mycket som hänt under dagen, jo Policia lokal kom en vända i förmiddags,
men dom bara kollade läget, dom skrev visst upp en Spansk plåtis.
I morgon åker vi in till Tarifa för att byta Spansk gasoltub/tanka diesel på Tarifuelmacken, och ev handla på Mercadona,
sist fanns det ingen parkeringsplats, nu vet vi var vi skall parkera, det blir kanske ett besök på LIDL.
Sen åker vi nog mot Playa Belonia och kollar in borgen, tips av KjellN.
Målet är Loulé i lagom tid för karnevalen, alltså ingen brådska.
Vi hinner in om Sanlúcar, VrSA för att tömma/fylla och Alagona innan.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160118

Nu har vi handlat på Mercadona, fyllt diesel á 0.879, tyvärr har inte Repsolbilen varit där,
nu blir det ett besök till på macken.

Töm o fyll 160118.jpg

Rätt Koordinater till töm/fyllstationen,
N 36° 1' 35,112''
W 5° 36' 28,444''
± 0,8 m

Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=36.02642,-5.60790
These coordinates were measured by Android app GPS Averaging created by Destil
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.destil.gpsaveraging

Nu står vi vid LIDL, passade på när vi ändå skulle vänta på gasolbilen en timme.
Var inne och kollade efter en sak, tyvärr slut, passade på att fika med god kaka. (onödigt igentligen).
Vy från grusplanen vid LIDL.
Vy från LIDL 160118.jpg.

Efter att bytt gasoltub åker vi till Los Bolonia stranden.
Nu blev det ingen gasoltub utan vikarie till Playa. .
Mycket fin gammal Romersk borg, tyvärr stängt under vintern, men man ser vissa delar bra,
värt ett besök, inte bara för att se borgen, sandstranden är bred även här.
Tyvärr inget foto ännu av lilla Colloseum, eller vad det heter.

Sanddyn mot parkeringen 160118.jpg
Sanddyn åt höger 160118.jpg
Ruiner1 160118.jpg
Ruiner 160118.jpg

En bild av borgen med staty ovh amfiteater i bakgrunden, jag inte hann lägga upp i går.
För er som vill veta mer kolla in denna sida

Borgen 2 160118.jpg
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160119
När vi kom i går kväll var det en plats ledig till oss, visserligen i mitten bakom en annan husbil,
i dag blev det en plats ledig vid muren.
Så var marknaden över och lugnet har lagt sig över parkeringen,
Gittan har fått sin platta, fått lagt in dom spel hon hade.
Bra tänkte jag, det blir en stilla kväll.
Ikke sa Nikke!

Janne kom och talade om att vattnet vid muren på parkeringen var avstängt.
Jag är inte förvånad, så många husbilar varje dag och alla skall ha vatten.
Det blir många kubik/dygn, när det sedan kommer husbilar som parkerar mitt på parkeringen,
kopplar en lång slang och fyller vatten, vissa släpper även sitt gråvatten i dagbrunnen,
då förstår man att kommunen får nog.
Tidsfråga innan dom förbjuder husbilar här på parkeringen.

När vi började åka för 3 år sedan så var det ingen som tog vatten vid muren.
Vi smög på kvällen och tog vatten i parken i 5 l flaskor.
Lika illa, men inte så öppet.
Vi klarar oss med det vi fyllde i Tarifa, annars blir det ställplats och fylla vatten.

Ha en bra dag och en bättre I morgon.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160120

God förmiddag alla pigga Hbk,are, jag är inte pigg.

Det var en lång natt, ja, inte längre än vanligt tidsmässigt, men sömnmässigt.
Var på toa ca 02, gick och lade mig, var på vippen att somna.
DÅ kom den lille helkoptern och landade på mitt vänstra öra,
vi hade mygg i husbilen, igen.
Jag drämde till med högra handflatan på örat, det blev tyst på myggan, men det ringde i örat efter smällen.
Bra, lade mig tillrätta och skulle sova.
Bzzzzzzz, då kom myggan igen, samma procedur, detta hände ett antal gånger,
men 02.30 gick jag upp, tog ficklampa och flugsmällare och började leta efter myggan.
Pang, där smällde jag till den, gick och lade mig.
Bzzzzzzz, jag hade missat, samma visa igen 02.45 gick jag upp och letade, pang, där fick jag den.
Myggan satt kvar mosad i flugsmällaren.
Nu var jag klarvaken, tände routern och kollade Hbk till 03.10, då var det dags att lägga sig, glad över att jag slagit ihjäl myggan.
Skönt, nu skulle jag sova gott.

Just innan jag slocknade så, Bzzzzzzz, vi hade mer än en mygga.
Testade att ge mig örfilar för att slå ihjäl myggan när den satt på örat, den var snabbare än min hand, jag blev bara lite lomhörd.
Upp igen, hämtade ficklampa och flugsmällare, pang, där fick jag den.
Bzzzzzzz, alltså miss igen.
Nu hängde jag ficklampa och flugsmällare vid sängen beredd nästa gång myggan landade på örat.
Klockan blev runt 04.00 när jag äntligen kunde träffa myggan med flugsmällaren och det blev tyst.

Nu var det inte helt tyst på utsidan, Rumänen som bor i sin personbil till höger om och framför vår husbil har,
hostat, spottat och öppnat sin höger dörr som vetter mot oss nästan hela natten.
Innan vi byter plats så kommer jag att kolla var killen har parkerat sin personbil.
Äntligen kunde jag sova.

Ha en bra dag, det skall jag ha EFTER siestan:twitcy:

Jojje
 
Toppen