• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fullt på Garmins GPS

F

F.d. 53091

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

Samma här! Fick uppdatering i går o då fick jag frågan om jag ville placera kartorna på SD kortet!:D
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Ja nu har jag verkligen målat in mej i hörnet. :mad:

Jag ser till "min glädje" att fler än jag har problem med att internminnet blir fullt. Se denna tråd:

Sv: Hbk husbilsplatser till Garmin

Jag har i tre veckor försökt få hjälp av Garmin Support, men inte lyckats. Frustrerad över detta så begav jag mig själv in i mappsystemet för att försöka hitta överflödiga filer. Hittade inga utan varje gång jag laddade in kartorna så blev det fullt till över 90%!:mad:

Men nu har jag genom att flytta filerna ut och in i Garmin antagligen fått någon mapp/fil korrupt!:mad:

Det gäller en Garmin 3790, men andra modeller kanske också passar, vad vet jag!:confused:

Så är det någon som skulle kunna tänka sig att kopiera de filer som du ser i första inlägget och skicka dom till mej på något sätt, så skulle jag bli oerhört glad.:D :D:D

Hälsningar från en nästan uppgiven klantskalle!

Kåre
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Ja nu har jag verkligen målat in mej i hörnet. :mad:

Jag ser till "min glädje" att fler än jag har problem med att internminnet blir fullt. Se denna tråd:

Sv: Hbk husbilsplatser till Garmin

Jag har i tre veckor försökt få hjälp av Garmin Support, men inte lyckats. Frustrerad över detta så begav jag mig själv in i mappsystemet för att försöka hitta överflödiga filer. Hittade inga utan varje gång jag laddade in kartorna så blev det fullt till över 90%!:mad:

Men nu har jag genom att flytta filerna ut och in i Garmin antagligen fått någon mapp/fil korrupt!:mad:

Det gäller en Garmin 3790, men andra modeller kanske också passar, vad vet jag!:confused:

Så är det någon som skulle kunna tänka sig att kopiera de filer som du ser i första inlägget och skicka dom till mej på något sätt, så skulle jag bli oerhört glad.:D :D:D

Hälsningar från en nästan uppgiven klantskalle!

Kåre

Tror inte detta fungerar! Gör en ny uppdateringav kartorna men behåll SD-minneskortet i "maskinen". Då kommer du att få frågan om du vill att filerna kopieras till det externa minneskortet, svara ja här. Då kommer installationen att läggas automatiskt där det finns plats. Men tänk på att du måste ha SD-kortet i för att maskinen ska fungera.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jag har , ett flertal gånger, tankat hem nya kartor och uppdateringar. Jag har alltid haft SD-kortet i men aldrig blivit tillfrågad om att kunna lägga över data på SD-kortet.

När jag slår på Garmin så kommer jag numera aldrig längre än hit. Den står och väntar på satellitsignal, och ingen karta syns.

Så allting bättre än detta accepteras!:)

Tror nog att en laddning opåverkade filer vore önskvärt, och har man inte provat så vet man inte.

Vore synd att "begrava" denna mackapär!

Kåre
 

Bilagor

  • 20160203_111753.jpg
    20160203_111753.jpg
    1,9 MB · Visningar: 4

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jepp, å jag är alldeles övertygad om att JAG har sabbat någon fil av dessa som ligger i internminnet.

Skulle givetvis tagit en backup INNAN!:mad:

Klanten!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jag har en 3790 i bilen. Jag kan kopiera filerna i den och skicka via mailen till dig i kväll när jag är hemma. Den är nyligen uppdaterad och funkar klanderfritt. Vi provar så!!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jag har en 3790 i bilen. Jag kan kopiera filerna i den och skicka via mailen till dig i kväll när jag är hemma. Den är nyligen uppdaterad och funkar klanderfritt. Vi provar så!!

Men Tommy & Elisabeth, "Inte ska väl du" :D

Låter nästan för bra. Jag vet inte hur stor en sån fil kan bli. Om det inte går via mail kanske vi kan ta det via DropBox?

Väntan blir låååång!
Stort tack så länge!

Kåre
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Ett litet tips kan vara att ni skickar screenshot på systemfilerna
som jämförelse innan? Ev då bara skicka saknad fil till att börja
med? Lycka till!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Miki, det finns en mapp i internminnet som Windows säger är "Tom".
Inga filer syns när man klickar upp den, meeeen om man högerklickar på "Egenskaper" så finns där 6,61GB

Jag antar att detta är nedladdade kartor m.m.

Så bäst är att ta kopia på HELA internminnet på en annan Garmin, och kopiera över till min. Som förberedelse formaterar jag om mitt interminne så INGET finns kvar som jag inte sett!

Friskt vågat, men jag har inget att förlora.

Kåre
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Men Tommy & Elisabeth, "Inte ska väl du" :D

Låter nästan för bra. Jag vet inte hur stor en sån fil kan bli. Om det inte går via mail kanske vi kan ta det via DropBox?

Väntan blir låååång!
Stort tack så länge!

Kåre

Om den är stor delar jag den eller Zippar den, kan också ta den via droppbox.
Kan ju höra med PostNord om dom kan köra den!!!!
Men nog ska vi få till det.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Det är den här STORA mappen jag är mest "rädd" för.

Som jag skrev i förra inlägget så "syns" den inte undermappar/filer när man klickar på den. Men jag beordrade en kopiering av den tomma sidan och kopian fick då plötsligt detta beteckning "Garmin nüvi" eller bara "nüvi". Jag kanske själv lade till Garmin. Gubben börjar bli gammal!:p:

Jag antar att det är kartorna som "väger" mest.

Kåre
 

Bilagor

  • nuvi.JPG
    nuvi.JPG
    37,8 KB · Visningar: 192

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Du är en Ängel hur det än går.

Jag är dej djupt tacksam för att du vill göra denna insats ikväll!

Vill ogärna slänga denna mackapär i soptunnan, sörru.

Jag ska förbereda min Garmin med att återigen formatera internminnet så den är HELT TOM.

1. Vilket SD-minne skulle du rekommendera, tror att du använt 32GB Ultra. Jag har ett liggande i lådan så det skulle kanske passa bra.

2. Om du tittar på första inlägget i denna tråd så ser du hur otroligt lite minne jag har kvar. Jag har Livstidsuppdatering på Europakartorna. Har du lika lite kvar som jag?


Kåre
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jag har kollat lite hur det ser ut i "maskinen".
4,58Gb på internminnet och 655Mb på det externa.
Jag håller på att kopiera filerna sedan lägger jag dom i droppbox.
Så hav tröst. Får vi inte till det så lägger jag dom på en sticka så kan du kopiera över från den.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

Har en Garmin 3590 som jag är mycket nöjd med.
Tömde internminnet på onödiga språk, "bilar" o annat onödig redan som ny.
Nu ändå 7 GB av minneskortet fyllt. Är det de nya kartorna som
tar mer utrymme. Snabbhet 10. Testa med 4 men gick icke.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Kimobo, det är kartorna som tar större delen av platsen. Språk, fordon m.m. tar en mycket liten del av utrymmet.

Kåre
 
Toppen