• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startade inte med Preem Diesel

F

F.d. 52950

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Ca. 0,1% i Norge. Vi kommer ikke til å redde verden fra forurensingen her i scandinavia.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Oavsett hur många bilar vi har per capita i Norden så tål inte vårt jordklot den koldioxidbelastning den har idag. Att växthuseffekten inte går snabbare än vad den gör beror på de fattiga länderna som i princip inte tillför något tillskott av koldioxid. OECD- länderna tillför mellan 5 och 10 ton (varierar beroende på vilket beräkningssätt man använder) per capita och år, medan de fattiga länderna tillför ca 0,1 ton per capita och år. Forskarna är ganska eniga om att 1ton kan jorden klara för att hålla temperaturhöjningen inom 2 grader.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Är det verkligen vettigt att beräkna utsläpp per capita? Det tror fanken det att Sverige släpper ut mer än t.ex Kina & Indien om man ser till hur många innevånare dessa länder har. Om man istället tittar på hur många ton dessa 2 länder totalt släpper ut & jämför med Sverige så är ju våra utsläpp försumbara i det stora hela. Statistik kan vara bra men också ljuga beroende på hur man räknar & vilka parametrar man använder. Visst är vi svenskar bland de världsledandes skara när det gäller att värna om miljön men det finns gott om andra länder som inte verkar vara speciellt intresserade annat än på miljökonferenser där man gör överenskommelser som sedan inte efterlevs. Att som Sverige brandskatta befolkningen för att förbättra miljön är i mitt tycke inget effektivt sätt, det ger bara mer pengar till statskassan (vilket är huvudsyftet) utan att ändra på situationen. Att istället uppmuntra & subventionera miljövänliga produkter & användande av dessa skulle säkerligen bli billigare för landet i det långa loppet.

Bennie
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Är det verkligen vettigt att beräkna utsläpp per capita? Det tror fanken det att Sverige släpper ut mer än t.ex Kina & Indien om man ser till hur många innevånare dessa länder har. Om man istället tittar på hur många ton dessa 2 länder totalt släpper ut & jämför med Sverige så är ju våra utsläpp försumbara i det stora hela. Statistik kan vara bra men också ljuga beroende på hur man räknar & vilka parametrar man använder. Visst är vi svenskar bland de världsledandes skara när det gäller att värna om miljön men det finns gott om andra länder som inte verkar vara speciellt intresserade annat än på miljökonferenser där man gör överenskommelser som sedan inte efterlevs. Att som Sverige brandskatta befolkningen för att förbättra miljön är i mitt tycke inget effektivt sätt, det ger bara mer pengar till statskassan (vilket är huvudsyftet) utan att ändra på situationen. Att istället uppmuntra & subventionera miljövänliga produkter & användande av dessa skulle säkerligen bli billigare för landet i det långa loppet.

Bennie

Kunde inte sagt det bättre själv som ngn sade tidigare :yes:. Sveriges andel endast 0,4% säger vä allt - behövs inga mera förklaringar eller som man säger en pi** i Missisippi. Kina största marknaden 5,4 milj nya bilar och Indien på gång och lär inte vara sämre. Sett program därifrån om just Indien och utvecklingen går inte att stoppa, de vill och skall ha bilar enligt dom själva enligt forskarna fast alla vet att de kommer snabbare fram med scooters/moppar/cyklar. Alla stora länder som nämnts tidigare måste agera för att det skall bli ngn kraft, hur svårt kan det vara :eek:?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Eftersom Knarrevik frågasatte om Kina och Indien är U eller I länder, googlade jag lite om ämnet. Det avgörande är sk. mortalitets kurva jämfört med födelsetals kurva plus en mängd andra parametrar.
Det "lustigaste" parametern var landets olje förbrukning per kapita som mäts per Kg. Japp, ni gissade rätt, den som sölar mest med olja är mer I land, dvs. utvecklad.
Några siffror som ingalunda är exakta, men anger proportionerna.
USA, 7930 Kg, Finland 6500 Kg, Kina 890 Kg, Osv, osv. Jag antar att Sverige ligger mellan USA och Finland. Det handlar om alltså oljeförbrukning i Kilo per kapita och år.

Om miljödiskussionen förs ur per kapita termer, så kan Kina och Indien bara luta sig bakåt i sofforna några decennier till..
Frågan är vad som händer då? Blir det bastu vid medelhavet, och skön sommarvärme året runt i Norden? Om folket här skulle veta att det blir så, skulle de vilja öka utsläppet? Intressanta frågeställningar som ingen makhavare talar högt om....
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Jag tycker nog vi svenskar skall dra vårt strå till stacken och även har råd att vara progressiva i miljöarbetet. Att snacka om att vi är för få och piss i Missisippi är ju bara så naivt. En svensk skitar ner mer än de flesta enskilda personer på jordklotet.

Det handlar om att gå före och visa vägen. Resten är politik...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

"En svensk skitar ner mer än de flesta enskilda personer på jordklotet."

Vad har du för belägg för detta påstående? Eller är det bara något du fått för dig?:confused:

Bennie

Ja tyvärr är det så när det gäller CO2-utsläpp, självklart finns det befolkningar som är betydligt värre än vi, men vi har lyckats att bli betydligt bättre. Mycket beror nog på att uppvärmning av bostäder idag sker med biobränslen och elframställning utan fossila bränslen. Bränslesnålare bilar har väl inte gett den effekten vi önskar, vi kör mera bil istället. Utveckling av miljöteknologi, t ex helt biobaserade bränslen, lägre konsumtion mm är viktigt för oss och kan på sikt ge oss stora vinster. Det är ju naturligtvis inte frågan om att minska vår välfärd utan att förbättra den. Sverige har förutsättningarna, varför missa det?
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

En snabb fråga till vårt geniala miljötänk är ex hur vi haussar öppna spisar som anses som en riktig miljöförstörare men visst känsligt när man skall mysa vid brasan och ingen har lagt skatt på det så vitt jag vet - än? Själv kastade jag ut oljetanken/oljepannan ur källaren och installerade bergvärme för 11+ år sedan vid flytt till hus, installerade också treglas fönster och ytterdörrbyten etc så jag anser själv att jag gjort vad jag mäktar med och naturligtvis ingen öppen spis. Gissar att många av de som vill ha allt inte gjort speciellt mycket själv utan väntar att andra skall agera men så fungerar vi eller snarare inte.

Edit: Om nu Sverige har sådan liten bilflotta som är sönder bombad med skatter och vi sk**ar ner så mycket varför har Kina fog som tvingar dom att använda tygstycken i ansiktet för att försöka "rena" luften de andas? Fog och dimmig luft, sot fanns också i synnerhet Tyskland och neråt Italien i slutet på 80 talet och början på 90 talet när jag åkte mc ner dit samt säkerligen andra länder som jag inte hann åka till. Såg dessa tygstycke anpassade kineser nere i Trogir i somras 2015 och visst var det rätt rörigt och man kände avgaserna där då men inget mot hur luften såg ut konstant på 90-talet i Europa och antagligen som Kina upplever det just nu? Sedan skulle man också rimligtvis kunna släppa på ex miljöskatter efterhand man "städat" upp vilket blir en motor i att satsa nya pengar på ställen som smutsar ner men att bara skrika miljö samt stoppa massa pengar i egna fickor eller omfördela ut dom är lurendrejeri. Ex känns utsläppsrätt som ett hyckleri. Varför skulle man vara bättre flygresenär för att man betalar några hundra kronor som man inte har en aning vart det tar vägen osv? Det enda som går till världshistorien är girighetens 2000 tal som besudlar våra samhällen och låtsas kännedomen att vi bryr oss om varandra?
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Jag tycker nog vi svenskar skall dra vårt strå till stacken och även har råd att vara progressiva i miljöarbetet. Att snacka om att vi är för få och piss i Missisippi är ju bara så naivt. En svensk skitar ner mer än de flesta enskilda personer på jordklotet.

Det handlar om att gå före och visa vägen. Resten är politik...

Kan du vara vänlig och precisera dig?

/Pelle
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det var några som inte förstod mitt inlägg om att vi i detta land INTE är så rena (miljövänliga) som vi tror.

Den svenska industrirevolutionen har pågått i mer än hundra år.
Vi har således en redigt skitig historia i ryggen, samma utveckling gör utvecklingsländerna sedan några årtionden. Hoppas de ställe rom fortare än vad vi gör.

Mot denna bakgrund skall vi betänka att alla de saker som vi konsumerar i detta land skitar ner vår planet alldeles oavsett om det är hemelektronik, köttproduktion, sallad eller fossila bränslen för att inte tala om medicin tillverkningen. Vi i Sverige är storkonsumenter i allt detta om vi jämför med den enskilda t.ex. kinesen. Och vi måste väl jämföra oss man mot man och inte procent av jordensbefolkningen? Annat vore väl bara larvigt. Ta då i beaktande att det som produceras med skitig teknik i Kina konsumeras av oss i Sverige, så vi är medskyldiga , eller?

Om vi tittar på utsläpp är ju tyvärr flera länder i Asien ännu på fel väg och kör mycket kol, men det gör ju även Polen...

Jag tycker inte det behövs någon djupare analys av siffror för att förstå dessa samband, kika runt lite i era hem och tänk efter om era grejor är klimat/energi vänliga i såväl tillverkning som drift. Så låt oss inte alltid gapa efter siffror som övertygar oss, det har ju inte ens funkat med de smältande polerna ;)


Jag själv då? Jo jag är medveten om att jag lever i den absoluta toppen när det gäller välfärd och även tyvärr resurs slöseri och miljöpåverkan.
Allt annat tänk vore ju struts mentalitet. Så låt oss inte skylla på alla andra utan inse att vi 9 miljoner svenskar påverkar och än viktigare kan påverka!
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

EPersson: Precis struts politik är det ex du försvarar. Genom att bara betala så får man göra vad som helst och oftast går inte pengarna man tvingar folk att betala (läs från medborgarnas skattekronor) till det man säger. Ex igår kom det i nyheterna att Sveriges dryga 100 CDM projekt i utvecklingsländer motsvarade inte alls det man betalar för alltså pengarna går inte till vad man beställt och betalar för men samvetet känns rent enligt MP som visserligen skulle driva vidare dessa huvudlösa projekt för sammarbetet var startat enligt dom. Det bör finnas en klausul åtminstone som säger att sammarbetet kan brytas obönhörligen om antgagna resultat ej kan uppnås inom tid eller att sammarbetspartnerna inte kan få till den förändring som skrivits in. Vanliga avtal måste upprättas och givetvis skall tillgångar som skattepengar skyddas och användas på bästa mest effektiva sätt som är möjligt, eller? Ja, Sverige smutsar ner också, men försök gärna få till ett sammarbete att uppföra ex 3-5 stora reningsverk mot algblomningen längs östersjökusten som kommer varje år gärna med dom som är storbovarna som ex Polen, Baltikum och Ryssland utan att betala allt själv. Finns ingen vilja av ngt av de länderna och ja, de har pengar så det räcker men det finns inget intresse för det gör nog andra länder till slut ex Sverige. Vi har nog minsann råd och det har vi kanske men skall vi städa andras sk*t hela tiden, jag tycker inte det. Få bort det naiva rädda jorden bete'ndet och sitt fast i förhandlingar till dom ger sig istället bara för att ta notan hela tiden.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Och själv repeterar du Olsons kommentar? Ja, det blev lite trådkapning och ursäkta för det men det är laddade ämnen så man dras med tyvärr ):. Jag hoppas bara husbilen startar i vår för tanken är fylld med Preems soppa annars lär dom få veta ett o annat och jag kommer inte ge med i första taget kan jag säga då blir det bersärk upp på slipshöjd :(.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Tur att man har en gammal 2,5TD, den verkar gå på allt i dieselväg. Det skulle vara intressant att veta om någon haft bränsleproblem med en 2,5TD, eller är det bara nyare motorvarianter som drabbats av detta?

Bennie
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Och själv repeterar du Olsons kommentar? Ja, det blev lite trådkapning och ursäkta för det men det är laddade ämnen så man dras med tyvärr ):. Jag hoppas bara husbilen startar i vår för tanken är fylld med Preems soppa annars lär dom få veta ett o annat och jag kommer inte ge med i första taget kan jag säga då blir det bersärk upp på slipshöjd :(.

Våran har startat och gått rent direkt 9 år i rad, på Preem diesel så hoppet finns:rolleyes:
bosse b
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Bensan, jag tror du kan ladda en 2.5 td från 1991 med vad som helst flytande oljeprodukter.
Dessa motorer är inte i närheten så känsliga som de nyare elektronisk styrda motorer. En del kör med frityrolja. Själv har jag prövat med olika blandningar av olika orsaker, tex. 20% 95okt. bensin är okay. 20% beg motorolja är också okay. Best verkar det går med 10% ljusfotogen och resten MK1 olja. Gången blir en aning mjukare och förbrukningen minskar någon procent.
Har inte kört med mack diesel under de senaste 15 åren... Villaolja med vinterkvalite (MK1) är för närvarande det bästa bränslet för en dieselmotor, om man prioriterar effekt, långliv för pumpen och för motorn,, den är dessutom billigare än mack diesel...

Det här med att Preem använder tallolja gillar jag inte riktigt då jag får en inre bild hur koda klumpar bildas i tanken. För det är väl det som händer? Vad gäller uttsläppen ang. olika blandningar så tror jag inte det spelar någon roll då förbränningen är fullständig...
 
Toppen