• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskador

F

F.d. 29979

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Du bör nog kolla spoltanken till toaletten efter läckor.
Jag hade samma skador på min bil och upptäckte EFTER renoveringen att jag hade en läcka i spoltanken varpå jag fick riva ut toaletten igen och åtgärda.
Min läcka var i röret som visar nivån i tanken.
Fuktskadorna du har verkar ju ligga under toaletten.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Som ett tips när man gör så omfattande och grundligt renovering som du gör med fuktskador. Jag har lagt en sträng tätningmedel i alla utrymmen där vattenledningar/kopplingar finns. Dels så tätar jag mot väggar, dels gör jag en liten vall med tätningsmedeln runt kritiska ställen på golvet, exempelvis vid vattenpumpen. Detta gör att om det läcker, så ser jag det för det kan inte rinna i väg någonstans och sugas upp i konstruktionen. För förr eller senare läcker det....
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Kan nog vara en bra ide. Tror kanske att en del fukt kommer från kondens, till exempel ni som duschar i bilen den kalla tiden, kan det nog bildas en del under duschgolvet.
Funderar om jag skall ställa tillbaka allt på hård styrolit 2cm, kan det vara bra?
Den plastmatta som är lagd från fabrik har ju räddat golvet, förutom mot yttervägg, tror nog att boven där är de installationer igenom yttervägg och även karosskarver som har bidragit till skadorna. Finns ju fler i klubben med samma modell av bil och exakt samma skador. Bilden visar hur det ser ut innanför toaluckan.
 

Bilagor

  • DSC03884.JPG
    DSC03884.JPG
    2,5 MB · Visningar: 28

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

Precis som på min & som jag trodde du skulle hitta. Troligtvis fortsätter skadan framåt mot vattentanken & bakåt in bakom hjulhuset.

Bennie
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Har bytt reglar från hytten och till stax före toaluckan. Därunder var det värst, gick i princip att dammsuga upp det som fanns av gamla reglarna, likadant i toautrymmet och det ser ut att fortsätta bakåt, bakom hjulhuset.
En fråga då, ni som redan har genomlidit detta, går hjulhusen att ta ner underifrån?
Kan det vara så illa att detta fortsätter runt hela bilen, då blir det tungt, kanske måste avsluta någonstans, så länge.

Harry
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

På min skruvar man loss hjulhusen underifrån & så kan det sitta tätningsmassa runtom, både ut- & invändigt.

Bennie
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Någon med Kontiki som även har eller har haft skador nere mot golv i bakändan av bilen. Där finns det ju inte så stora installationer utifrån, man kan ju hoppas att det har klarat sig bättre där, förutom i så fall inne i det lilla garaget.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

Nej, ingenting. Inför avställningen när jag tog bort alla dynor så kollade jag riktigt noga med ett vasst föremål & med fuktmätare nederdelen väggar, kring lucka & golv.

Bennie
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Jag har.
Bilen heter ju inte Kontiki för ingenting. Den läcker som ett såll. :twitcy:

Skämt och sido så hade jag läckage på grund av fabrikens snålhet på tätningsmedel vilket visat sig på fler ställen.
Runt luckan på höger sida hade jag fuktskador som jag lagade rätt fort eftersom det är ju bara träreglar och utskikt på insidan.
När jag skulle vinterförvara bilen hittade jag en fuktskada på vänster sida.
Skadan har troligen uppkommit i en skarv på utsidan mellan två utsidiga plastdetaljer.
Detta ska jag ta tag i till våren.

Samtidigt ska man veta att avrinningen av regnvatten från taket är idiotiskt konstruerad på Kontiki.
Det finns två avrinningsplatser från taket på var sida. Alla löper ut rakt ovanför fönster. Hur tänkte man där? (!)
Jag har monterat en "hängränna" på var sida av de bakre delarna och leder bak vattnet till bilens bakdel. På det sättet rinner inte vattnet över fuktkänsliga delar på samma sätt.

Om ni påminner mig till våren kan jag säkert visa bilder.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

Jag har fyllt ur mellanrummet mellan markisen & väggen med tätmassa men det rinner ju fortfarande ner efter väggen vid markisens ändar. Ska bli intressant att se hur du löst det med en ränna.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Den där skarven mellan vägg och golv är nog en känslig detalj i alla lite äldre husbilar. De började ju först tillverkas i större skala på 80 talet och det dröjde nog ett tag innan svagheterna började bli klara för tillverkarna.

Förbättringarna går också otroligt långsamt vid produktionen. Ofta väntar man till nästa modell och med lite otur byts chefs designen ut och då är man på ruta ett igen. Har sett mängder likadana exempel på fordonssidan.

Hur som, när jag råkat ut för omfattande fuktskador vid golv/vägg skarven och så har jag gått bilen runt. Blir mest rationell så. Min Arca exempelvis, som ser frisk ut, men är säkert inte det när man vågar undersöka, måste jag göra samma operation. Har planerat lite lätt och jag tänker plocka bort plastskärmana runt bilen och sedan attackera själva skarven golv/vägg. Förmodligen går inte väggsektionen nedanför golven, utan man får lägga till en aluremsa där. Sedan skall man kolla extra noga bultarna som håller ihop vägg/golv/ramen de brukar vara dåliga.

Ur filosofiskt synpunkt skall man inte slarva med reparationer av detta slag med gamla bilar. För det poppar alltid nya problem brevid det man tidigare har lagat. Det finns inget så nedslående som att vara under bilen och se att jobbet man gjorde för två år sedan är snart mogen för repris. Det är bland annat därför jag alltid byter till rostfri avgassystem i mina bilar. Det är en helt annan sak vara under bilen och skruva med något och titta på sitt gamla jobb som fortfarande ser bättre ut än fabriksgjort. Då orkar man fortsätta, för man inbillar sig att det blir klart någon gång...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

När jag läser den här tråden blir man mer och mer mörkrädd, min bil är ju av plast och jag har inte hittat något än men när jag skruvade bort en onödig krok i väggen var den rostig.
Jo det har ju läckt men jag har inte mycket trä i den så det har inte hänt mycket -tror jag...
:snow-icon:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

När jag läser den här tråden blir man mer och mer mörkrädd, min bil är ju av plast och jag har inte hittat något än men när jag skruvade bort en onödig krok i väggen var den rostig.
Jo det har ju läckt men jag har inte mycket trä i den så det har inte hänt mycket -tror jag...
:snow-icon:

Ja vill inte oroa dig i onödan men en bil av den åldern har med all säkerhet vanlig frigolit som isolering i väggarna. Frigolit suger upp vatten som en svamp vilket också bevisas av att kroken var rostig. När jag plockade ner väggarna i min så var frigoliten fuktig & allt av stål rostigt så till den milda grad att det rostiga stålet gick att smula sönder med fingrarna. Jag rekommenderar dig att kolla upp detta. Har du tur så är det inget men annars bör du nog vidta åtgärder.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Nej jag har inte "frigolit" i mellan skikten det är ett brunt skum som verkar vara polyuretan i varje fall så har det kommit dit i någon industriell process vid tillverkningen inga lösa skivor således.
Jag vet vad du menar med frigolit även om det är ett enskilt företags produktnamn, skruven satt i plywood inte i plasten. - Cellplast med inte slutna celler.
När jag bytte takluckan var det två lager glasfiberplast med skum i mellan som en båt.
Fanns ju inte den välbekanta lukten av fuktiga dynor osv. men på toaletten luktade det som en gammal plastbåt.
Men häruppe i norden så blir man rädd för all fukt med tillhörande frostsprängning jag förstår vad de som håller på att restauera går igenom.
Det tar på nerverna och har man sagt A får man säja B. Det dyker ju upp mer och mer ju djupare man går ska man ge upp eller fortsätta orkar man blir man någonsin färdig blir det bra sen??
Efter idogt läsande beslöt jag mej för att inte vara med i den karusellen, det är ju fukten som dödar äldre husbilar både inredning och rost i chassiet.
Men i varje fall jag hade aldrig kunna köpa en husbil och fått fortsätta med charterresor som jag känner mej trött på, vid 67 vill man se något annat innan det är försent.
Så man får lov att köpa något gammalt och billigt sedan så känns det faktiskt bra med äldre dieslar i gott skick, man får en trygg känsla att de kan gå och gå.
Man når ofta en punkt of no return, på flygarspråk tror jag den benämns Vn1 den punkt man måste lyfta eftersom startbanan är för kort om man ångrar sig.
Den punkten är svår att hitta men på något sätt måste man bestämma sig om man ska fortsätta eller lägga ner.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Det behöver inte vara så illa. De flesta kör glada i hågen med sina gamla husbilar utan att ens veta om bristerna eller om det fortskridande förfallet.
Man kan lätt bli övernitisk och fixera sig enbart på fel som man har i sin bil. Har man börjat en renovering av en äldre bil så måste man betrakta det som hobby, annars blir det svårt. Sedan tar man det bit för bit, allt efter orken/ekonomin.
En sak är dock viktigt. Förvaring av bilen. Någon typ av loge eller tak borde den ha och även skydd mot markfukt. (tex. en gammal presendning) Renovering under sommaren då det är för varmt att köra. Sedan kan man se framme emot skattebbefrielsen som snart kommer på varje 80 talsbil, ex. min Winnebago blir nu 2016 skattebefriad. Bara en sådan sak lyfter humöret. Man får ta renoveringen i den takt som passar dig personligen och man lär sig mycket under resan....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovering av fuktskador

När jag läser den här tråden blir man mer och mer mörkrädd, min bil är ju av plast och jag har inte hittat något än men när jag skruvade bort en onödig krok i väggen var den rostig.
Jo det har ju läckt men jag har inte mycket trä i den så det har inte hänt mycket -tror jag...
:snow-icon:
-------------------------------------------------------------
Hejsan, jag har också sett rost på skruvar m.m. som skruvas ut ur en vägg eller takskiva på bilar med uppjäst "brungult" pu-skum, bl. a. äldre HYMER-bilar som också har sådan isolering.
Det har absolut inte varit fuktskador i vanlig bemärkelse eller några problem med fukt i de bilarna.
Jag vet inte om det bildas en viss kondens eller något sådant, för där jag har sett rostiga skruvar så har ytskiktet inne i bilen på skivorna varit av något icke ventilerande material.
Kanske iskalla skruvar och luft som värms upp så vatten kondenseras på de kalla skruvarna från naturlig normal fuktighet i väggskivor... Vet ej, men jag har sett det många gånger utan att kunna kalla väggen eller taket för fuktskadat. Billiga obehandlade skruvar i äldre bilar, som blir rostiga om man lägger dem ute en vecka på altanen, kan kanske bli rostiga om de sitter i en naturligt fuktig väggskiva i 28 år :p:.
-----
Måste kopiera en mening från BigSpender's inlägg.

"Har man börjat en renovering av en äldre bil så måste man betrakta det som hobby, annars blir det svårt."
-----
Om man inte ser det som lite av en hobby att ha en äldre eller gammal husbil, utan bara blir nedstämd så fort något problem dyker upp, så kan det säkert bli tungt ibland.
Det blir ju besvärligt och lätt att bli nedstämd om man själv inte kan fixa fel som dyker upp och då måste se varje motgång som en utgift från plånboken.
Men det finns fortfarande många bilar av första generationen där ute som i det närmaste är i toppskick, och med sin enkla konstruktion kommer att funka hur bra som helst, och hur länge som helst, och dessutom går att serva för bara några hundralappar var gång.
"Det gäller bara att hitta pärlorna."

Men å andra sidan så kan ju en nyare till synes jättefin bil också bli en plåga innan man får ordning på den (en kompis lyckades få tag i en), och då handlar det nog om ännu mer utgifter. För en nyare bil bör man kanske återställa till originalskick när något händer så värdet bevaras.
Man har ju också ett visst tvång på sig att få dyra servicestämplar i boken om nästa ägare blir en som tror blint på verkstäder i stället för bra utförd hemservice :p:.

Nej nu glider jag bort från ämnet :oops:.

Ett riktigt Gott nytt år, på er alla.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen