• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Medlemskap - Vad innebär det?

Leffe21

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
20124
Medlemskap
2024
Vi är helt nyblivna HB ägare och nybörjare på allt som har med HB att göra. Hittade denna sida av en slump och har nu valt att även bli medlemmar här i Husbilsklubben. Då vi tänker att vi kan hitta nyttig information och även få hjälp med eventuella frågor som kanske kan komma att dyka upp undervägs. För tillfället har vi valt att vinterförvara vår HB och tanken är att premiär turen i den ska ske framåt påsk, beroende på väder. Vilket vi ser oerhört mycket fram emot. Nu har vi även hela vintern på oss att införskaffa lite blandat smått och gott till bodelen, samt planera vår första tur i den, vart vi ska osv.

Har kikat runt lite här på hemsidan, men tycker mig inte kunna se någon direkt information om vad själva medlemskapet egentligen innebär? :p
Har man några fördelar?

Sen har jag lite funderingar om vad som egentligen gäller när man ska övernatta osv i HB. Måste man alltid ta in på antingen en camping eller hitta en ställplats? Eller är det ok att man typ campar överallt, tänker parkeringar eller på något annat ställe längs med vägen. Vilka regler finns omkring det?
Vi önskar såklart inte börja vårt 'Husbilande' med att bryta mot regler mm.

På en ställplats, finns det några speciella regler man ska följa där? får man ta fram markisen, campingbord och grilla osv även där, precis som på en camping?
Är det enbart en natt som gäller eller kan man stanna fler på samma ställe?

Många frågor som dyker upp när man är 'gröngöling' :D
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Hej Lollo07 o välkommen!

Medlemskapet innebär bland annat följande.
Listat utan någon viktning..

1. Åtkomst till hela forumet
2. Ställplats, tömnings o gasol listor till GPS
3. Rabatter hos handlare/försäkringsbolag osv.
4. Rätt att lägga sin röst på årsmötet och lägga motion.
5. Delaktighet/gemenskap med en jäkla massa husbilsåkare (om man vill).
6. Klubbträffar
Osv säkert glömt hälften :)

Det där med fricamping är svårare. Det gäller att inte ställa sig så man retar upp folk o särskilt markägaren. Visst kan man hävda sin rätt men jag tycker det känns trist att inte vara välkommen.

På ställplatser finns det inga enhetliga regler då det är upp till anordnaren av platsen. Ibland är allt tillåtet o ibland finns det inte plats för att öppna dörrarna. Så kolla vad andra gör o ser det okej ut så är det oftast okej :)
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Hej,
ni har mycket skoj att se fram emot.
Gällande fricamping håller jag inte med om att det skulle våra så svårt. Eftersom terrängkörning är förbjuden så är det ju p-platser man får nyttja och åtminstone om man kör norrut i Sverige/Norge brukar det aldrig vara några problem hitta bra ställen att stå på. Turistorter under högsommaren kan naturligtvis vara svårare :)
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Välkomna till klubben.
Jag vill även puffa lite för att vi finns även på Facebook. Där blir det ofta trevliga diskussioner och man kan få många bra tips.
Själva hemsidan husbilsklubben.se är kanske inte så lättnavigerad, men det finns jättemycket information och tips när man arbetat med den en tid.
De 100 SEK som medlemskapet kostar om året är väl investerade pengar.
Anders
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

'''''''Jag vill även puffa lite för att vi finns även på Facebook. Där blir det ofta trevliga diskussioner och man kan få många bra tips................
Hur kan detta komma sig?? Är det annat husbilsfolk som är med på facebook än här på klubben. Har ingen erfarenhet av facebook och kommer inte att gå med där. Det jag hört om facebook är att där berättar man om när man rastat hunden, vad man ätit, hetsar skryter över alla bravader mm. Märkligt att man här önskar att man går över till facebook. Till vilken nytta?? Häggen i ett snöigt Umeå
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Hur kan detta komma sig?? Är det annat husbilsfolk som är med på facebook än här på klubben. Har ingen erfarenhet av facebook och kommer inte att gå med där. Det jag hört om facebook är att där berättar man om när man rastat hunden, vad man ätit, hetsar skryter över alla bravader mm. Märkligt att man här önskar att man går över till facebook. Till vilken nytta?? Häggen i ett snöigt Umeå

Jag tycker sidorna kompletterar varandra. På FB är det kortsiktiga och snabba inlägg. Trevligt även att läsa om andras bravader och måltider, särskilt om de är tillagade i husbilen. Här på klubbens hemsida är tonen ibland tråkigare men det finns en guldgruva av erfarenheter och tips att ösa ur,

Nu väntar jag bara på att få min plåtis levererad i april för att komma ut på vägarna igen.
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Välkomna till klubben.
Jag vill även puffa lite för att vi finns även på Facebook. Där blir det ofta trevliga diskussioner och man kan få många bra tips.
Själva hemsidan husbilsklubben.se är kanske inte så lättnavigerad, men det finns jättemycket information och tips när man arbetat med den en tid.
De 100 SEK som medlemskapet kostar om året är väl investerade pengar.
Anders
Hur är det, kan alla som har facebook se vilka inlägg jag gör på husbilsklubben?
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

facebook är en helt annat forum.
så husbilsklubben inlägg finns inte på facebook
Med vänlig hälsning
Skoogis
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Det finns eller kommer svar på alla era frågor. Här finns det gott om klubbkamrater som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Men jag kan verkligen rekommendera er att åka på en husbilsträff och där träffa andra husbilsåkare att prata med. Det är mycket givande och mycket roligt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Lollo007: Hänsyn, hänsyn och åter hänsyn. Använd förnuft så du inte stör omgivningen, så kan du nattparkera överallt. LNT=lämna ingen skit efter dig!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Hur kan detta komma sig?? Är det annat husbilsfolk som är med på facebook än här på klubben. Har ingen erfarenhet av facebook och kommer inte att gå med där. Det jag hört om facebook är att där berättar man om när man rastat hunden, vad man ätit, hetsar skryter över alla bravader mm. Märkligt att man här önskar att man går över till facebook. Till vilken nytta?? Häggen i ett snöigt Umeå

För att komma med i Facebookgruppen måste man vara medlem i HBK, alltså inget annat husbilsfolk. Här skrivs mycket om husbilslivet, ställplatser, campingar, tips på övernattningsplatser mm mm mm. Att det bara skrivs om hundrastning, vad man ätit osv. är bara vad folk som inte är med på FB hittar på. Jag tycker att HBKs facebooksida är ett mycket bra komplement till HBK. Vi väljer själva vad vi vill göra men det är väl värt att pröva, gillar man inte gruppen är det ju bara att gå ur.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Till Lollo07:)
Frågorna ni har ställt behandlar ju nästan allt som har med själva Husbilslivet;)
Mitt enkla tips är;
Använd sunt förnuft och lägg lite tid nu i vinter till att läsa om era frågor här på forumet! Ni skall veta att det finns många uppfattningar om det mesta....ta till er det som passar er själva bäst:)
Jag kan garantera att ni hittar alla svar i sinom tid!
Åsikterna är nästan lika många som det finns husbilar men nyttja sökfunktionen här på forumet så skall ni se att allt finns!

Det bästa och viktigaste har ni redan gjort....gå med i HBK samt ställt en fråga!

Lycka till!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

För att komma med i Facebookgruppen måste man vara medlem i HBK, alltså inget annat husbilsfolk. Här skrivs mycket om husbilslivet, ställplatser, campingar, tips på övernattningsplatser mm mm mm. Att det bara skrivs om hundrastning, vad man ätit osv. är bara vad folk som inte är med på FB hittar på. Jag tycker att HBKs facebooksida är ett mycket bra komplement till HBK. Vi väljer själva vad vi vill göra men det är väl värt att pröva, gillar man inte gruppen är det ju bara att gå ur.

Varför hålla dessa tips om ställplatser etc. hemliga för oss vanliga klubbmedlemmar? För mig låter detta som en början på en konkurrerande klubb, men sådana finns ju redan om man inte trivs i HBK.

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Varför hålla dessa tips om ställplatser etc. hemliga för oss vanliga klubbmedlemmar? För mig låter detta som en början på en konkurrerande klubb, men sådana finns ju redan om man inte trivs i HBK.

aake

Hemligt?? Det finns ju i gruppen och den som är intresserad kan gå med. Och jag kan lova dig att jag trivs alldeles ypperligt som medlem i HBK trots att jag är med i Facebookgruppen. Det är väl bra att det finns två alternativa medier att följa, det ökar ju bara valmöjligheterna och intresset för HBK.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Varför hålla dessa tips om ställplatser etc. hemliga för oss vanliga klubbmedlemmar? För mig låter detta som en början på en konkurrerande klubb, men sådana finns ju redan om man inte trivs i HBK.

aake


Det hålls inte hemligt på något vis. Det är ett rent mörker att försöka hitta något som man tidigare läst om man kommer på det senare. Man kan helt glömma att se det som en kunskapsbank, det har man forumet till.



Jag är stort sett aldrig på HBK på FB normalt. Däremot när man är på resande fot är det guld värt. Tack vare FB stod vi tillsammans med Niklas & Aila (noy noy) i Parga i somras, ett annat HBK par som sett posterna kom och sa hej (kommer inte ihåg namnet :oops:). Det är information i realtid, mycket användbart som komplement. Däremot tror jag att folk skulle bli galna om jag postade massa nonsensbilder på mig själv under markisen med en öl i handen i forumet :D:p:Det har man Facebook till ;)


Peter :)
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Hemligt?? Det finns ju i gruppen och den som är intresserad kan gå med. Och jag kan lova dig att jag trivs alldeles ypperligt som medlem i HBK trots att jag är med i Facebookgruppen. Det är väl bra att det finns två alternativa medier att följa, det ökar ju bara valmöjligheterna och intresset för HBK.

Ja visst kan man gå med i denna grupp, men som jag ser det till vilken nytta? Vad är den egentliga orsaken att man skriver inlägg i facebookgruppen som man vill undanhålla för oss som är lite av "en man som heter Ove" . Tycker enbart det är synd att vi inte kan föra alla inlägg här, men självklart bestämmer var och en. Häggen i Umeå
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

Ja visst kan man gå med i denna grupp, men som jag ser det till vilken nytta? Vad är den egentliga orsaken att man skriver inlägg i facebookgruppen som man vill undanhålla för oss som är lite av "en man som heter Ove" . Tycker enbart det är synd att vi inte kan föra alla inlägg här, men självklart bestämmer var och en. Häggen i Umeå

Då är man tydligen livegen när man ifrågasäts med medlemsskap i facebok det har jag misstängt länge,
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

facebook är en helt annat forum.
så husbilsklubben inlägg finns inte på facebook
Med vänlig hälsning
Skoogis

Skoogis husbilsklubbens inlägg fins inte på facebok det gör dom vist men men av andra utövare ock i annan vinkling
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Medlemskap - Vad innebär det?

En kan se på facebook gruppen som en variant av Under Markisen her på forumet, men det er enklere å finne tilbake til eldre innlegg på forumet. På fb er det korttids innlegg som raskt er glemt og gjemt.

Husbilsklubben sin tilstedeværelse på facebook består av 2 ting, en side med noe informasjon og peker til forumet. Det andre er en lukket gruppe for medlemmer av klubben, denne har nå rundt 2000 medlemmer av våre 13000 klubmedlemmer.

Facebook fungerer bedre på mobiltelefoner enn hva en webside kan, så for kjappe meldinger on the fly helt ok. Som kunnskapsbank er facebook ubrukelig.
 
Toppen