• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spansk gasolflaska

ajalg

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
11816
Medlemskap
2022
Hejj där ute!
Jag bar försökt att läsa ut i forumet var jag kan köpa en Spansk gasolflaska men hittar inte bland alla komentarer.
Finns det någon därute som vet.
Väldigt tacksam för svar.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Spansk gasolflaska

Nedan är vad min kusin svarar min om köp av spansk flaskgasol.
Hon har bott i mer än 20 år i södra Spanien + hon har husbil = hon har bra koll.
"När det gäller gasolflaskor så kan man inte hyra dom. Däremot finns de att köpa tomma på loppmarknader och second-handbutiker. Sedan får man byta den tomma mot en full på en bensinstation. Får du tag på en orange (vanligast men mycket tyngre) byter man på Repsol, en blank byter man på Cepsa. Det ska inte vara ngt större problem att få tag på en. Båda typerna av gasolflaskor passar till samma koppling".
Med vänlig hälsning Philip

På föranlett svar ville jag kolla upp gasolhantering i Spanien för egen del då jag beger mig till södra Spanien / Portugal i mitten av jan-16.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Spansk gasolflaska

Hejj där ute!
Jag bar försökt att läsa ut i forumet var jag kan köpa en Spansk gasolflaska men hittar inte bland alla komentarer.
Finns det någon därute som vet.
Väldigt tacksam för svar.

Pratade med Gasolfyllarna i Norsborg igår. Dom säljer H11 fyllda för 1.009:-.
Dom har mängder med H11:eek:r då detta var den gamla gasolstandarden i Sverige.
Hur det går att byta den i Spanien kunde dom inte säga, men fylla borde absolut gå då det är samma anslutning.
Gasolpriser – vi fyller gasolflaskor till grill, husvagn etc. | Gasolfyllarna
Själv kommer jag köpa en flaska i Spanien, finns tydligen överallt, och billigare, finns fler trådar på HBK om det. Vill inte släpa en extraflaska genom Europa. Sen kan man ge bort den när man ska hem.
Ja, jag vet det är FÖRBJUDET att göra så, men jag gör det ändå.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Om man camperar i Spanien är det spanska flaskor och då i första hand Repsols som gäller. Dessa byter man bekvämt på de flesta campingplatser och på Repsols bensinstationer. Kom inte dragandes med en gammal svensk H11, den byter dom inte in även om den är reviderad. Har svårt att se något bra argument för att skaffa sådan numera. Skall man återfylla går det lika bra med en reguljär svensk flaska.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Spansk gasolflaska

Hejj där ute!
Jag bar försökt att läsa ut i forumet var jag kan köpa en Spansk gasolflaska men hittar inte bland alla komentarer.
Finns det någon därute som vet.
Väldigt tacksam för svar.

Vi köpte idag en tom spansk gasolflaska på en secend handbutik i Spanien för 15 Euro och bytte till en full på vår camping för 18,5 Euro.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

När jag läser vilka problem det är att hantera gasolflaskor i Spanien så är det för mig helt naturligt att montera flaskor av aluminium eller stål som man fyller själv med LPG gas.
Fördelen är att du kan fylla i hela Europa om du införskaffat adaptrar för olika länder. Det kan inte bli enklare. Billigt är det att fylla oxå.

JOE
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Spansk gasolflaska

Nej, det skall inte vara en reduceringsventil för det har du förmodligen redan i din gasinstallation. Det skall vara en ren flaskkoppling!

Tillagt: Det man behöver finns på länken i inlägg 10, i varje fall om man har en godkänd svensk installation i bilen. Sådan skall man inte göra ingrepp i i onödan.

På bilden i det inlägg som refereras till har de ju kopplat in den spanska reducerventilen till den svenska. Fungerar det bra ? Finns det ingen adapter som man kan trycka på H11-flskan med en slang och POL hona i andra ändan.

Erik P

Tillägg/rätterse. Såg att Fogas har en sådan artikel 12-4010 och det är den som visas på fotot (ganska lik H11 reduceringen).
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

På bilden i det inlägg som refereras till har de ju kopplat in den spanska reducerventilen till den svenska. Fungerar det bra ? Finns det ingen adapter som man kan trycka på H11-flskan med en slang och POL hona i andra ändan.

Erik P

Tillägg/rätterse. Såg att Fogas har en sådan artikel 12-4010 och det är den som visas på fotot (ganska lik H11 reduceringen).

Hej! Min bild föreställer en ren flaskanslutning, står klart och tydligt i texten. Regulator/reduceringsventil har man, som sagt, normalt redan installerad i en modern husbil.
MVH/Thomas E

Tillagt: FOGAS 12-4010: Kollade på deras hemsida och artikelbeskrivningen. Kan även användas som reduceringsventil 0 - 2 bar! Ett lågtryckssystem i en husbil skall hålla 0,03 bar, förmodligen överskridet med råge så fort man öppnar ventilen. Den kan alltså enbart användas som anslutningsventil och skall öppnas fullt samt åtföljas av reduceringsventil om 30 millibar.
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Spansk gasolflaska

Hej! Min bild föreställer en ren flaskanslutning, står klart och tydligt i texten. Regulator/reduceringsventil har man, som sagt, normalt redan installerad i en modern husbil.
MVH/Thomas E

Tillagt: FOGAS 12-4010: Kollade på deras hemsida och artikelbeskrivningen. Kan även användas som reduceringsventil 0 - 2 bar! Ett lågtryckssystem i en husbil skall hålla 0,03 bar, förmodligen överskridet med råge så fort man öppnar ventilen. Den kan alltså enbart användas som anslutningsventil och skall öppnas fullt samt åtföljas av reduceringsventil om 30 millibar.

Hej
Jo, jag uppmärksammade inte bildtexten högst upp över din bild. Köpte du flaskanslutningen i Spanien ? KAMA- adaptern som du visar är väl samma som t ex används för att ansluta en tysk flaska ?
Erik P
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Spansk gasolflaska

Jo, jag köpte den på en camping i Torre del Mar. Finns också hos många järnhandlare, (Ferreteria). Kallas adapter, tror den kostar ca 10 €.
KAMA-adaptern är som nämnts, övergångskoppling mellan svensk anslutning och tysk flaska. Har man en direktimporterad husbil från Tyskland behöver man förmodligen inte denna.
Hoppas alla frågetecken är undanröjda. Själv har jag numera LPG-flaska...
MVH/Thomas E

Edit: Står 14.50 € på lådan.
 

Bilagor

  • IMG_8374 (1).jpg
    IMG_8374 (1).jpg
    568,3 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:
Toppen