• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätt av underredet på hb

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tvätt av underredet på hb

Hej, vad är underredet gjort av, trä eller glasfiber?
//ArTii
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Tvätt av underredet på hb

Tänk bara på att inte använda underspolning, där det är återvunnit vatten. Det innehåller kemikalier från tidigare tvättning och vintertid salt från vägen som spolas in i skarvar mellan plåtarna.
Automattvättar har alltid återvunnet vatten. Manuella tvättar har vad jag vet alltid nytt vatten.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av underredet på hb

Tror att det är gjort av glasfiber
Är inte säker kollade vid förra besiktningen
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tvätt av underredet på hb

Jag hade nog inte spolat underredet om det var av trä, som någon annan sade i tråden så är där många skarvar som leder rätt in i väggarna och med tryck på så är det nog inte så bra.
Jag hade hellre borstat av underredet om det är av trä, kanske sprutat lite linolja över träskivan (Hymer i Ängelholm tilläggsimpregnerar sina bilar på det sättet), jag gjorde det med min förra husbil en Pilot med gott resultat. Linolja finns på Biltema i sprayburk.
Med vänlig hälsning
ArTii
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Tvätt av underredet på hb

Du kör inte när det regnar heller antar jag. :D
Vattentrycket i 90km/h är inte helt obetydligt heller. Men med en vattenspridare så kan man justera trycket redan vid kranen...
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tvätt av underredet på hb

Jo för fassen:), men mycket sällan kommer vattnet upp i skarvarna, det håller sig rätt bra i hjulhusen, jag hävdar att man bara skall borsta underredet som är gjort i trä..

Hur gör ni andra med trä-underrede????
//ArTii
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tvätt av underredet på hb

Med vettiga stänkskydd på bilen är det inte mycket vatten eller skräp som kommer upp till chassiet eller golvet. Nog så viktigt, kanske speciellt om man kör på vintern. :)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av underredet på hb

Hej att hissa upp bilen o borsta rent samt linoljespruta årligen är ett måste när man har trägolv. Alla skarvar som ser öppna ut skall omg åtgärdas. Jag använder asfaltspackel.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tvätt av underredet på hb

Det där att köra när det regnar skall jag vid tillfälle undersöka riktigt noga. Jag vet ju att takluckorna är så konstruerade att de alltid ventilerar något. Om man nu kör kring 90 km/h, borde det bli rejält vacum i bilen. Vid regn är det alltid en mycket tät regndimma under och efter bilen. Är det vacum i bilen och springa mellan vägg och golv så....
Jag skall kolla saken med en hederlig parometer á la DDR.....:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tvätt av underredet på hb

Knappast vacuum väl, det kommer ju in luft via bilens ventilation också. :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av underredet på hb

Vacuum var väl att ta i, men undertryck blir det. Om inte propparna i diskho och tvättställ är ordentligt på plats drar det upp odör från gråvattentanken i vår bil (finns inga vattenlås).
//Göte J
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tvätt av underredet på hb

Hur många här på forumet är det som använder linolja som underhåll till sitt underrede?
//ArTii
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av underredet på hb

Har använt linoljespray i hålrum och på undersidan på förra bilen en -94 och såg väldigt fräsch ut. Behandlat trä med linolja och terpentin lär bli seglivat.
Conny J
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av underredet på hb

Jag har låtit behandla underredets metalldelar med Tectyl när husbilen var ny 2010. I år har jag själv behandlat bottenplattorna av trä med linoljespray från Biltema. Vissa av plattorna, inte alla, och skarvar sög i sig ordentligt med olja, så nog kan det behövas med jämna mellanrum. Dock så skulle jag nog har gjort detta tidigare, men bättre sent än aldrig.

Johan K.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av underredet på hb

Hur många här på forumet är det som använder linolja som underhåll till sitt underrede?
//ArTii

Brukar ta min gamla Nissan Terrano som exempel på hur bra linolja är.
Se här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t36520-4/

Har behandlat min plåtis. Enda problemet var att jag sprutade in i tröskellådorna och de är bitvis öppna ända in i bilen. Luktade halva sommaren trots att det gjordes förra hösten. Tanten var inte glad! Skulle lämnat pluggarna i tröskellådan öppna och ställt bilen varmt i någon månad.
 
Toppen