• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Den sista färden"

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sent ikväll är det sista chansen att åka den gamla järnvägssträckningen över Hallandsåsen. Sedan rivs rälsen på denna sträckan. Den nya sträckningen går ju som bekant genom en tunnel från Båstad-trakten till Förslöv. Öppningen är daterad till 13:e December. Tills dess ersätter buss den gamla sträckningen.

Själv åkte jag idag både den första och sista resan över Hallandsåsen. Väl framme i Ängelholm var det meningen att Pepelino skulle besökas. Det var ju där jag firade min 50-årsdag. Nu blev det istället SVT Helsingborg som tog tiden i anspråk. Inte lätt att bli interjuvad om man ej är förberedd på detta. Nåja, de är ändå ganska duktiga på att klippa bort svammel.

Nu till själva budskapet. Jag undrar verkligen om mänskligheten är på rätt (järn)väg i detta avseendet. När jag skulle resa från Falkenberg möttes jag av en öde plats utanför staden. Inte en enda människa fanns på plats då jag anlände. Ingen kiosk eller liknande finns inom stationsområdet. Samma syn möter man troligen vid Laholm om man reser därifrån. Det gäller ju att lägga rälsen så rak som möjligt utanför tätorterna.
Nu skippar man ju också svängen över Grevie på Hallandsåsen. Visst kommer restiden att minska mellan Göteborg och Köpenhamn men ...... ja jag vet inte om det är värt detta. Är den vunna restiden värd så mycket?
Förr betydde en resa lite upplevelser där man samtalade med varandra.
Idag är det en transport på snabbast möjliga tid där var och en är fullt upptagna med sina mobiler. Antingen avskärmade via Spotify eller något "viktigt" samtal eller SMS:ande.

Jag hör definitivt inte till de som tycker att det var bättre förr men i detta avseende är jag lite konfundersam. Varför en öde plats utanför staden när man i stället kan komma direkt in i centrum. En resa har blivit en ren transport. Tydligen är det så vi vill ha det eftersom vi själva medverkar till utveckling.
Jag kan förstå att svängen över Hallandsåsen utgör en bromskloss.
Däremot tycker jag det är fel att ödelägga våra tätortsstationer.
Det är min åsikt och den står jag för.

Nåja,
Det får bli ett besök på Pepelino vid ett annat tilfälle. Då kommer jag att kolla öppningstiden :):)

Själv har jag avslutat mina transporter via husbil för i år. Nu står den malplacerad nere i garaget. "Den sista färden" är gjord för säsongen


Mvh MarTom
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: "Den sista färden"

Har tänkt på samma sak i och med moderniseringen av järnvägen. Miljarderna rullar iväg och allt går med förlust. Biljett priserna höjs och färre reser. Men politikerna är förtjusta i snabba tåg, förmodligen för att vi betalar deras resande? Vitsen med tåg var ju annars att du kom rakt in i centrum och slapp ytterligare transport, men idag?

Jag tror att om de hade underhållit de gamla kupe vagnarna från sjuttiotalet och hade 50% lägre priser, med sjuttiotalets hastighet, så skulle resandet se annorlunda ut. Men vad göra? De yngre vill stirrra sina skärmar, och lika bra det, för de har inget att berätta. Förresten, när hörde man sist någon som kunde berätta en historia på ett underhållande sätt? Verkar som hela berättartraditionen håller på att dö ut..
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: "Den sista färden"

Visst har resandet ökat under en längre tid på vissa sträckor. Det kommer säkert att göra så även i fortsättningen liksom användandet av mobiltelefoner och medföljande hörsnäckor. Min tankegång med det hela är om den utvecklingen för till något bättre. Personligen vill jag gärna kliva av mitt i centrum efter en trevlig dialog med en annan medresenär.
Mvh MarTom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55665

Guest
Sv: "Den sista färden"

Tror tyvärr inte resandeströmmen varken till Falkenbergs, Laholms, Båstads eller Grevies centrum har stor betydelse i dagens läge. De flesta som åker tåg vill nog mellan större städer. Jag kan fälla en tår över att inte åka vägen över Hallandsås, men banan var fel nästan redan från början och har ständigt varit drabbad av olyckor men framför allt kapacitetstapp när spåren varit hala. Vi Bjäre-fantaster får se fram mot en av de trevligare gång/cykelbanorna i Sverige om allt går som det ska med den gamla rälsbädden. Och själv vill jag gärna tänka mig en framtid där jag når en helgtur till Hamburg med tåg från Göteborg inte bara blir en fin tågsemester utan även en hel del Hamburg....

Som kuriosa kan nämnas att rollerna för Grevies olika samhällen nu ändras igen. När tåget kom "somnade" Grevie Kyrkby in och all utveckling riktades mot Grevie stationssamhälle. Nu när tunneln kommer så blir det avsevärt närmare för boende i Grevie Kyrkby att nå tåget på den nya stationen. Då kanske den lilla trevliga kyrkbyn och Kvinnaböskeområdet kan få ett litet uppsving.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: "Den sista färden"

Visst är rundturen ut till Grevie en stoppkloss precis som jag redan beskrivit.
När man byggde den delen fanns det nog inte många andra alternativ med den tidens teknik.
Vad det gäller resanden till och från ex. Falkenberg så stämmer det nog inte. Anledningen till att jag var där i god tid var tipset jag fått om fullbelagda parkeringar. Mycket riktigt! Varenda ruta var upptagen. Det gjorde att jag fick göra en egen variant en bra bit bort från stationen (liksom många andra).
Jag tror nog att alla dessa resenärer varit med på stationen nere i centrum också.Det är vad JAG tror. Det finns inget facit på det.
Det är ju bara vid det tillfälle då tåg kommer och går som det finns folk i rörelse där. Annars helt öde!

När det gäller Bjäreproblematiken så stämmer säkert det du skriver. Jag tvivlar inte en sekund på det. De som bor där har ju inte direkt kunnat dra nytta av trafiken. Med en cykelbana blir det annorlunda.

I Ulricehamn hade vi en gång i tiden 4 utgående linjer. 3 av dessa är idag gång/cykelleder. Mycket populära!!
Det kommer säkert att Greviebanan att bli också. Med tanke på dess fina natur kanske jag också gör den rundsvängen med cykel. Det ser lockande ut att njuta av landskapet där i sin egen takt.

Nu är det dags att runda av.

Vi har ju alla ibland olika åsikter om hur allt kan bli bättre. Man kan alltid känna sig som en vinnare efter en diskussion. Har man rätt så är man vinnare. Har man fel så har man lärt sig något nytt i motsats till den som hade rätt.

Mvh MarTom
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Den sista färden"

Raske spor er og en forutsetning for å flytte mer av godstransporten til bane. Men en ser og en trend med turisttog som ikke holder høy fart, men som har klassiske bekvemmeligheter som spisevogn, salongvogn og sovevogner.

Her i Australia har vi flere slike, de to lengste turene er The Gahn og Indian Pacific Rail som bruker vognsett med en spisevogn og en salongvogn sammen med sovevogner for 96 pasasjerer. Et tog på The Gahn kan ha mange slike sett. I tillegg har togene noen sittevogner og en kafeteriavogn for annen klasse og en kan og hyre egen vogn. Maks lengde på et The Gahn tog er over 2 km! På Indian Pacific må de benytte kortere tog grunnet kryssingen av Blue Mountains like innenfor Sydney. Begge togrutene benytter multiple diesel lokomotiver på samme måte som de store godstogene på de samme banestrekningene, imponerende å se dobbelthøyde kontainervogner i lange tog.

Nå starter de på opprustningen av Melbourne til Brisbane innlandslinjen til samme standard som Adelaide til Darwin og Perth linjene.

Her bygges jernbane hovedsakelig for godstransport, men det er bra tog for persontransport også på alle linjer selv om det ikke er høyhastighetstog.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: "Den sista färden"

MarTom

Du har nog rätt i dina funderingar, jag var nog lite kategorisk när det gäller Falkenberg inte minst, troligen rätt stor arbetspendling till Göteborg och kanske även söderut.

Vi är nog i grunden ganska överens om att tåg är ett utmärkt transportmedel och ofta (med säg det inte högt här...) ett fullvärdigt alternativ till husbilen. Så vi behöver nog inte utse någon diskussionsvinnare.

Ha en fin höst!
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: "Den sista färden"

Detsamma Martin ! Som gammal schackspelare får jag väl skriva att det intressanta partiet slutade med remi :):):).

Jag lovar att inte berätta om det fullvärdiga alternativet till husbilen. Själv hoppas jag att ingen får reda på att jag tog bilen och inte husbilen till stationen :):):):)

Mvh MarTom
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: "Den sista färden"

Raske spor er og en forutsetning for å flytte mer av godstransporten til bane. Men en ser og en trend med turisttog som ikke holder høy fart, men som har klassiske bekvemmeligheter som spisevogn, salongvogn og sovevogner.

Her i Australia har vi flere slike, de to lengste turene er The Gahn og Indian Pacific Rail som bruker vognsett med en spisevogn og en salongvogn sammen med sovevogner for 96 pasasjerer. Et tog på The Gahn kan ha mange slike sett. I tillegg har togene noen sittevogner og en kafeteriavogn for annen klasse og en kan og hyre egen vogn. Maks lengde på et The Gahn tog er over 2 km! På Indian Pacific må de benytte kortere tog grunnet kryssingen av Blue Mountains like innenfor Sydney. Begge togrutene benytter multiple diesel lokomotiver på samme måte som de store godstogene på de samme banestrekningene, imponerende å se dobbelthøyde kontainervogner i lange tog.

Nå starter de på opprustningen av Melbourne til Brisbane innlandslinjen til samme standard som Adelaide til Darwin og Perth linjene.

Her bygges jernbane hovedsakelig for godstransport, men det er bra tog for persontransport også på alle linjer selv om det ikke er høyhastighetstog.


Tack för ditt inlägg. Intressant läsning.

Mvh MarTom
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Den sista färden"

Någon måste nog berätta hur tåget kan bli ett fullvärdigt alternativ till husbilen? Har dom sovvagn och restaurangvagn? :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Den sista färden"

De gode langdistansetogene har full service, eksempelvis Det Blå toget i Sør Afrika og diverse her i Australia. Har selv reist med både The Gahn og Indian Pacific, begge på Gold class med sovevogn, salongvogn og restaurang - alle måltider inkludert i billetten, det eneste ekstra er hva en vil ha av alkoholholdige drikker. I salongvognen er det tee, kaffe, mineralvann og snaks tilgjengelig hele dagen, samt en betjent bar.

Selv lokaltoget mellom vårt område og Sydney har sovevogn om en reiser på natten og cafeteriavogn hele døgnet for de 500 km.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Den sista färden"

Jo visst finns det, men inte uppfattar jag det som ett fullvärdigt alternativ till husbilen, där man har full frihet att välja avresa, väg och stopp var och när man vill, medan tåget bara går från A till B på förutbestämt schema. Men, detta handlade ju om järnvägen på västkusten i Sverige? :)
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: "Den sista färden"

Tyska DB kör " Autozug" över längre sträckor, t.ex. Hamburg-Rijeka och ner till södra Frankrike. Är så klart inte ett alternativ för en rejäl husbilssemester men väldigt praktiskt på den tiden det var "vanlig" bilsemester som gällde. Körde på i Hamburg eller Hildesheim, tog ett glas vin (ja dom bjuder faktiskt på det..) njuter av landskapet och vaknar sedan nere i Alperna, favoriten var Villach station för oss. Sedan två-tre timmar till Kroatien.

Funkade bra för oss. Kräver att man kan sova i sovvagn på tåg (inga problem...) och att man har en hyfsad plånbok. Vi nyttjade det mest dom åren då vi hade för mycket att göra för att unna oss allt för långa semestrar.

En ännu mer positiv upplevese är Scotrails Caledonian Sleeper. Somna strax norr om London, vakna upp i Cairngorms berg norr om Glasgow/Edinburgh. Frukost med trekantsmacka på stationen i Inverness. Då är livet bra. Går även sovvagn London/Penzance som har motsvarande mysfaktor. Ofta riktigt bra priser om man köper ett Britrailkort i Sverige.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: "Den sista färden"

ja, har själv kört många gånger med biltåget i Tyskland och från/till Italien.
Sen 1970 tills vi fick husbilen i 2007.
Fantastisk upplevelse och trevligt med sovvagn och restaurang etc.

Såklart skal biltåget nu upphöra helt:(
konstigt - när vi använde det var det alltid fullbokad - både sommar och vinter.
nå - lite avstickare från tråden - sorry:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Den sista färden"

Hur kom vi från Västkustbanan till biltåg i Tyskland och Italien? Lite OT? :wideeyed:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: "Den sista färden"

Hej Montreal

Du triggade oss med att ställa frågan, och när någon ber om det så brukar det sällan bli svarslöst i det här forumet :)

Men urspårningen (ja jag bor i Göteborg) får räcka för min del, ha det gott!

Martin
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Den sista färden"

Jag kan inte se att jag har frågat något om biltåg i Tyskland-Italien, eller om upplevelsetåg i Australien, men väl hur tåget kan till fullo ersätta husbilen på Västkustbanan. Men det kom det aldrig något svar på? :D
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: "Den sista färden"

Jag kan inte se att jag har frågat något om biltåg i Tyskland-Italien, eller om upplevelsetåg i Australien, men väl hur tåget kan till fullo ersätta husbilen på Västkustbanan. Men det kom det aldrig något svar på? :D

Där har du en poäng! Och om jag kunde ge dig svaret hade jag nog inte lagt så mycket pengar på att köpa en husbil....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen