• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen dags för pension

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tänk att det äntligen blir dags för oss att bli pensionärer och att leva utan en massa måsten.
Den 29 Januari 2016 så gör jag och Birgitta våra sista arbetsdagar och sedan så bär det söder över under ett par månader för att känna på om vi vill resa runt några år eller hur vi ska tillbringa vår tillvaro som pensionärer.
Vi flyttar nog till Skåne så småningom men är lite osäkra på när och vart än så länge.

Jag har meddelat styrelsen sen en tid tillbaka att jag lämnar rollen som webmaster efter snart 10 framgångsrika år och jag hoppas att det finns många som vill hjälpa till att fortsätta utvecklingen av Husbilsklubben.se och som är villiga att axla rollen som webmaster.

Snart är det dags för oss att kolla om platserna i Portugal o Spanien är så underbara som alla dessa fantastiska reseberättelser beskriver.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Äntligen dags för pension

Det var tråkigt att höra, inte att du blir pensionär men att du lämnar som webbmaster det blir ett djupt hål att fylla.Res och ta vara på all tid ni kan med varandra, ha med andra ord bra.
Olle.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Äntligen dags för pension

Grattis Håkan till ett bra beslut.
Vi längtat också efter den dagen då man kan åka och inte ha en massa måsten.
Vi har för ett par år sedan tagit första steget med att sälja huset och köpt en bostadsrätt. Nu håller steg 2 på att mogna.

Lycka till på era resor och kör försiktigt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen dags för pension

Det klart du ska ta till vara på tiden och göra det ni helst av allt vill göra.
Synd bara att du lämnar din uppgift i klubben som du skött så professionellt.
Eftersom jag varit med från början så vet jag att det inte bara varit en dans på rosor men du har kämpat på med all heder.
Lycka till med allt.
 
Senast ändrad:

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.693
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen dags för pension

Håkan!

Inte nog med att du är en av grundarna av Husbilsklubben.se du har ju dessutom skapat hjärtat i klubben nämligen detta fantastiska forum. Det är ju du och dom andra grundarna av klubben som startade denna framgångssaga som väl ingen kunde drömma om där i november 2006.

Och jag måste säga att det är tråkigt att du slutar som webmaster, men icke förty så önskar jag dig stort lycka till som pensionär. Låt nu husbilen gå dit näsan pekar.

Men vi hoppas förstås att du fortsätter med dina trevliga och kloka inlägg här på forumet, nu kommer du ju att få annat att skriva om.

/Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen dags för pension

Håkan! Tack för alla glada dagar med HBK! Och, det finns ingen som modererar så flott som du!

Ha nu en riktigt fin pensionärstillvaro, det är du verkligen värd!

Jappe
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.425
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen dags för pension

Önskar Dig o Birgitta lycka till med er frihet som pensionärer :mh4::msn_sun:

Självklart kommer vi sakna dig som webmaster, som skapare av denna fantastiska hemsida o forum och det otroliga jobb som du lagt ner på klubben, med ett jobb som kanske inte alltid synts men varit det viktigaste för klubben.

Njut av livet ! det är ni värda :yes:

// Carina & Gunnar
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen dags för pension

Hej Håkan

Vi har också tagit samma beslut att gå i förtid, det blir till sommaren nästa år.
Faktiskt ett av de svåraste beslutet vi någonsin har tagit tillsammans.

Det tråkiga med att bil pensionär är att man brandskattas så hårt i Sverige.
Jobbskatteavdraget försvinner med påföljd över 20 000:- mer i nettoskatt, dock kompenseras det något med att grundavdraget höjs till 49 000:- som pensionär.

Men det finns ett sätt att undvika den höga svenska skatten då vi alla är EU-medborgare.
Vi har rätten att skatteskriva oss som pensionärer i vilket EU-land vi vill, med förbehåll att vi inte vistas i Sverige mer än 180 dagar, ( ingen risk för en husbils åkare)

Frågan man måste ställa sig är, vilka saker prioriterar man mest som pensionär.
Är det klimatet eller levnadskostnaderna, sjukvården, alkoholskatterna, flygförbindelser, skattenivån eller något annat som man tycker är viktigt, mycket att tänka igenom.

Här nedan följer ett exempel hur skatten slår i olika länder för ett pensionärspar som beslutat sig att pensionera sig i förtid, bägge makarna är 62 år gamla.

Lars och Eva, båda har arbetat inom den privata sektor och har vardera ett tjänstepensionskapital på två miljoner kronor som de tar ut på 5 år. Den allmänna pensionen beräknas för var och en av dem till 17 000 kronor per månad vid 62 år.
Om de bestämmer sig för att bo kvar i Sverige blir den gemensamma pensionsskatten 462 000 kronor per år.
Men om de istället skatteskriver sig i något av nedanstående länder blir skatten:

Spanien: + 73 000 kronor mer att leva på per år.
Frankrike: + 205 000 kronor mer att leva på per år.
Malta: + 257 000 kronor mer att leva på per år. ( lite svårt land med husbil )
Portugal: + 377 000 kronor mer att leva på per år.
( Källa: Sparsam skatt.)

Dock har det blivit skattemässigt bättre i Spanien det senaste året för att möta upp Portugals extremt fördelaktiga skatteregler för pensionärer med tjänstepension.

Det märkliga med det svenska dubbelbeskattningsavtalet med Portugal är att det gäller bara löntagare som arbetat i den privata sektorn. Fråga mig inte varför.

En annan liten märklig detalj i dubbelbeskattningsavtalet med Portugal är att Lars och Eva får behålla hela skattebeloppet på 1 885 000:- ( 5 x 377 000.- ) om de skatteskriver sig igen i Sverige efter 5 år.

Med hälsningar från ett soligt Costa Blanca nu på morgonen.
 

Bilagor

  • Costa Blanca.jpg
    Costa Blanca.jpg
    9,5 KB · Visningar: 1.925

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen dags för pension

Tänk att det äntligen blir dags för oss att bli pensionärer och att leva utan en massa måsten.
Den 29 Januari 2016 så gör jag och Birgitta våra sista arbetsdagar och sedan så bär det söder över under ett par månader för att känna på om vi vill resa runt några år eller hur vi ska tillbringa vår tillvaro som pensionärer.
Vi flyttar nog till Skåne så småningom men är lite osäkra på när och vart än så länge.

Jag har meddelat styrelsen sen en tid tillbaka att jag lämnar rollen som webmaster efter snart 10 framgångsrika år och jag hoppas att det finns många som vill hjälpa till att fortsätta utvecklingen av Husbilsklubben.se och som är villiga att axla rollen som webmaster.

Snart är det dags för oss att kolla om platserna i Portugal o Spanien är så underbara som alla dessa fantastiska reseberättelser beskriver.

Tja! Då börjar nästa utmaning. Det är bara att putsa upp Boulekloten och sälla dig med de andra fritidsforskarna.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t86358/

Välkommen.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
951
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen dags för pension

Lycka till! Ännu dröjer det några år innan vi tar pension, men sen blir det åka av även för oss!
Med vänlig hälsning Birgittha och Mats
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen dags för pension

Ja lycka till. snart är man där. Har börjat med kammen,
Med vänlig hälsning
Skoogis
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen dags för pension

När man har blivet pensionär önskar man att få vara frisk många år framöver i första hand. Som föreningsmänniska är det mycket att stå i, kan undra ibland hur man hade tid med ett arbete under åren! /Bernt:spinny:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Äntligen dags för pension

Eftersom pensionärer verkar ha så mycket trevligt att göra så kände jag att jag behövde en tillvänjningsperiod och vila upp mig inför tillvaron som pensionär.
Så idag påbörjas 6 veckor semester som övergår i pension den 1 Februari 2016.

Måste man planera den oplanerade tillvaron eller hur gör ni veteraner på pensionärsliv?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen dags för pension

Det låter underbart att kunna bara göra vad man vill utan en massa måsten hoppas att ni kommer hitta många fina platser och dela med er som vi kan besöka då det blir våran tur .
Ha det gott och hälsa Birgitta .
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Äntligen dags för pension

Eftersom pensionärer verkar ha så mycket trevligt att göra så kände jag att jag behövde en tillvänjningsperiod och vila upp mig inför tillvaron som pensionär.
Så idag påbörjas 6 veckor semester som övergår i pension den 1 Februari 2016.

Måste man planera den oplanerade tillvaron eller hur gör ni veteraner på pensionärsliv?

Efter pensioneringen jobbade jag något år som konsult några timmar i veckan, plus en resa i kvartalet. Låter lagom kanske, men kruxet var att resorna och delar av arbetet var schemalagt - jag hade fortfarande en tvingande kalender att ta hänsyn till.
Det var nästan lika skönt att släppa den kalendern, som det var att sluta jobba (lite drygt) heltid.
Så SLUTA PLANERA, det är liksom det som är tjusningen med att vara tidsmillionär.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen dags för pension

Måste man planera den oplanerade tillvaron eller hur gör ni veteraner på pensionärsliv?...

Självklart Håkan! Tiden räcker inte till hur du än tänker & vrider!. Där pensionärslivet börjar, där slutar all logik. Man förvandlas till "tidsoptimist" hur man än tycker & tänker... ...och kul är bara det : ) NJUT! Det går inte i repris... : )
 
Toppen