• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överdrag - några tips?

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Överdrag - några tips?

Titta på Jula:s överdrag. Det går också att öppna.
Kostar bara ca 1000:- Har haft det i 4 år. Är helnöjd.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Jag tackar för tipsen! Hittade också Julas, men eftersom det skiljde så pass mycket i pris så tänkte jag att "man får ju vad man betalar för", så det från Jula kanske inte skulle duga. Men det verkar ju vara prisvärt, vad jag kan förstå på er!

Däremot så hittar jag bara en modell, som på bilden verkar vara till en relativt stor husbil. Jag har ju en "plåtis", modell Citroën Jumper (Pössl 2 Win style), så det överdraget ser ut att vara lite stort. Men det kanske går att "snöra åt", så det blir bra ändå?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Om du vill ha ett som täcker bildelen som går avdela så huven ej isoleras rekommenderar jag Wigo Zelte · Hessisch Lichtenau enorm kvalitet för 5300:- annars om man vill svepa in hela bilen är Jula mycket bra använt i 6 säsonger. (OBS ger ingen fukt som vissa okunniga tror som inte äger ett själv) Jag kom över ett på annons från en person som hade sålt sin bil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Varför skulle jag inte vilja täcka över huven?

Detta handlar dels om vinterförvaring (för det ser ut som jag inte lyckas få tag i något inomhus) men även under perioder då husbilen är "framme och igång" för att skydda mot solens UV-blekande och uttorkning av gummilister osv. Eller är det inget som man behöver bry sig om?

Jag är som sagt ny husbilsägare och saknar kunskap och erfarenhet. Därför tacksam för detta forum! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Överdrag - några tips?

På mitt var det öglorna längst ned som tog stryk l en höststorm men i övrigt gjorde det sin tjänst utan anmärkning i fem säsonger. Använde spännband runt bilen i stället.

Köpte ett nytt lite mindre till denna säsongen när jag bytte bil.
Det tar en stund att kränga det på en bil på 2,90 men desto lättare att få det av.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Överdrag - några tips?

Har köpt ett WireHus till denna vinter, en annan prislapp iofs men som någon sa "man får vad man betalar för".
Vi använder bilen året om och tycker därför att dra på ett "skinn" utanpå bilen hjälper inte mot de problemen som finns hos oss (ibland en halv meter snö över en natt). Man måste ju skotta rent taket i alla fall och vilket "täcke" tål detta i längden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Överdrag - några tips?

Jag drar av den värsta snön utan att komma när själva överdraget.
Resten blåser av när täcket rör sig i vinden. I hård vind ser överdraget ut som en spärrballong.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Men när man täcker in husbilen i ett överdrag för vinterförvaring, då ska man alltså ha lite öppet någonstans, t.ex takluckorna?

Jag tänkte ha ett oljefyllt element i för att hålla borta minusgraderna. Är det rätt tänkt?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Överdrag - några tips?

Men när man täcker in husbilen i ett överdrag för vinterförvaring, då ska man alltså ha lite öppet någonstans, t.ex takluckorna?

Jag tänkte ha ett oljefyllt element i för att hålla borta minusgraderna. Är det rätt tänkt?

Du kan väl lika gärna köra bilens ordinarie värmesystem. Det gör jag.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Jag har både elpatron (på 1000w) och gasolen på, då riskerar man inte att värmen tar slut om det skulle bli strömavbrott. Termostaten ställd på ca 8 grader. Gasol köper jag i Trysil 199Nkr/flaska.

Jag tror inte att jag har någon elpatron. Kan nog bara köra värmen med gasol.

Men ett element och torrboll, klarar man sig från mögel då? Min bil är väldigt tät när allt är stängt. Den har skjutdörr eftersom den är av skåpbilsmodell, så när jag stänger den så får jag gärna öppna ena framdörren eller ha en taklucka på glänt, för att slippa ta i så den ska gå i lås. Känner då en luftpuff i ansiktet, så tät är den. ;-)

Men tät bil med element och torrboll är inte samma sak som mögelfritt?
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Överdrag - några tips?

Jag tror inte att jag har någon elpatron. Kan nog bara köra värmen med gasol.

Men ett element och torrboll, klarar man sig från mögel då? Min bil är väldigt tät när allt är stängt. Den har skjutdörr eftersom den är av skåpbilsmodell, så när jag stänger den så får jag gärna öppna ena framdörren eller ha en taklucka på glänt, för att slippa ta i så den ska gå i lås. Känner då en luftpuff i ansiktet, så tät är den. ;-)

Men tät bil med element och torrboll är inte samma sak som mögelfritt?


Vad är det för bil? Ventilation och torrt är lika med mögelfritt. Utan eller dålig vetilation lika med tätt är lika med mögel. Jag har byggt en sorts pergola med rutmönster i taket av reglar mot snöfickor och sedan lastbils pressar över som inte går att riva. Hade lite ytmögel under motorhuven på isoleringen första vintern men sedan lade jag in fyra stora ventiler med måtten 35x70 cm och då var allt torrt och fint.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Vad är det för bil? Ventilation och torrt är lika med mögelfritt. Utan eller dålig vetilation lika med tätt är lika med mögel. Jag har byggt en sorts pergola med rutmönster i taket av reglar mot snöfickor och sedan lastbils pressar över som inte går att riva. Hade lite ytmögel under motorhuven på isoleringen första vintern men sedan lade jag in fyra stora ventiler med måtten 35x70 cm och då var allt torrt och fint.

http://xn--pssl-5qa.se/bilder/possl...2win-style-husbil/possl-2win-style-husbil.jpg

Jag har en Citroen Pössl 2 Win style (hoppas bilden kommer med), en plåtis.

För att få till ventilation under ett överdrag, kan man tänka sig takluckorna på glänt och skjutdörren inte helt stängd. Elementet värmer upp luften inuti, som då stiger upp och ut genom takluckorna och ny kallare luft sugs in genom dörrglipan. (Eller kanske det räcker med takluckorna öppna?)

Torrboll har jag i, som jag tidigare nämnt. Skulle ju varit väldigt bra om jag kunde köra husbilens värme på el. Ska göra ett djupdyk i manualen, men jag är rätt säker på att försäljaren sa att den bara gick på gasol.
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Överdrag - några tips?

Jag letar också efter vettiga överdrag. Min hb är 9,2 meter (helintegrerad) så det verkar vara svårt att hitta täckning som är anpassad. Det längsta jag sett är för 8,5 meters bilar... Ang vinteruppvärmning så hade jag, i likhet med ngn annan i tråden, tänkt ställa in ett oljeelement för uppvärmningen i kombination med torrbollar och ha ALDE värmaren ställd på gasol och 5 grader i reserv (OM strömmen går). Min fundering kring att inte använda ALDE värmaren som primär värmare i vinter är att den kommer att gå (till och från) så länge... onödigt slitage (många drifttimmar) på en dyr värmare. Men jag kanske har fel? Det kanske är bättre att köra ALDE värmaren på el och låg temp och ha automatisk omkoppling till gasol om elen lägger av? I mitt fall så ar jag då även uppvärmt undergolv så "teoretiskt" skulle jag knappt behöva tömma vatten/vv-beredare... vilket jag ändå kommer att göra. Kanske är det så att värmaren bara "mår bra" av att gå och inte stå still och kall??? Tacksam för om ngn expert kan reda ut dessa funderingar. /Magnus
 
Toppen