• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kroatien stänger gränser.

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Liten fundering hur det är att köra nere i Kroatien nu? Riskerar man att fastna där?

BRYSSEL. Det tog inte många timmar efter att den serbisk-ungerska gränsen, som hittills varit den vanligaste infarten till EU på Balkan, i tisdags stängdes och ungersk polis började gripa flyktingar som försökte ta sig in i landet, förrän de flyende riktade stegen mot grannländerna Rumänien och Kroatien.

Efter att omkring 13 000 flyktingar så anlänt till Kroatien på bara 48 timmar beslutade de kroatiska ledarna på torsdagskvällen att stänga landets gränser. Premiärminister Zoran Milanović sade dock att man skulle hjälpa flyktingarna att ta sig framåt – de flesta vill till länder som Tyskland eller Sverige – genom Kroatien mot Slovenien och Ungern och vidare in i Västeuropa.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kroatien stänger gränser.

Hmm! Konstigt.

Jag hade hoppats få en notis från någon husbil som var i Kroatien nu. Hur det är att köra hem från Kroatien, med allt gränskrångel? Det är ju en vanlig husbilsdestination, som även jag ska beta av så småningom.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kroatien stänger gränser.

Kom hem från Kroatien i går kväll. Har varit där i fyra veckor. Åkte från camping Njivice på Krk Söndag morgon. Under tiden där hade vi lite koll på internet, men oroades inte. Alla problemen ligger längre västerut. Vår hemresa gick hela tiden på motorväg. Genade genom Slovakien, där märktes inget utom lite mer kontroll vid gränsen av skåpbilar, vi vinkades igenom direkt. Inte heller några bekymmer vid passagen till Österrike, bara lite extra personal vid gränsen, men även där vinkades vi fram. En bit in i Tyskland var vägen neddragen till en fil och ganska mycket polis, men även där körde vi rakt igenom. Som grädde moset gick hela resan genom Tyskland helt utan trafikproblem, ett par vägbyggen med neddragning från 3 till 2 filer råkade vi på, men inte ett enda stopp. Vid avfarten från färjan i Rödby var det extra koll av alla bilar med icke skandinaviska skyltar, men även där vinkades vi fram utan stopp. Såvitt jag ser det behöver man inte oroa sig i nuläget, tidningar och tv letar väl upp de värsta händelserna för att skapa sensation. Alldeles oavsett så är det en dyster bild av vår hantering av flyktingproblematiken inom EU.
Ove.G
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kroatien stänger gränser.

Tack för rapporten. Exakt vad jag hoppades på. Kul att få höra fler erfarenheter just nu.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Kroatien stänger gränser.

Vi befinner oss i Kroatien just nu, men vet egentligen inte så mycket om gränserna norrut eftersom vi inte åkt ditåt ännu... Vi har däremot passerat diverse gränser mellan länder som Albanien, Makedonien, Montenegro, Bosnien och Kroatien. Hittills inga som helst problem någonstans. Det har gått snabbt överallt och på många ställen vill de knappt kika på våra pass, de bara viftar förbi oss... Vi har hittills inte sett några flyktingar. Man måste antagligen passera exakt samma väg för att se det som pågår. Det är INTE problem överallt.

Helena & Peter
FREEDOMtravel | Husbil, resor, husbåt
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Kroatien stänger gränser.

Passerade gränsen Kroatien/Slovenien väg E751/11 i går morse inga köer. På Google Maps, Trafik live så kan man få en uppfattning om trafikläget verkar vara hyggligt uppdaterat.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien stänger gränser.

Passerade gränsen mellan Kroatien o Slovenien för 1,5 vecka sedan på väg mot Trieste i Italien. Gränspolisen var inne i bilen och kollade garderob och wc/d- utrymmet, annars inga problem
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien stänger gränser.

Hej. Körde från Kroatien i fredags i förra veckan och märkte inte av något om stängda gränser. De stängda gränserna är nog främst mot Serbien.
 
Toppen