• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Finns det någon som har några åsikter/tips på mina frågor enligt mitt första inlägg?
Gäller nu Fiat kontra Mercedes.

Min uppfattning är följande;
Fiat VS MB tror jag inte är så stor skillnad i kvalitet, kanske MB är bättre???

Däremot, så byggas alla skitbilar på Fiat = billigaste chassit att tillgå.
(läs ovanstående mening noga och förstå vad ni läser ägare av Fiat chassin)

Med MB som chassi måste bodelen vara av en viss kvalitet/standard, annars blir prispåslaget som MB är dyrare oproportionerligt och kunderna backar.

Bakhjulsdrift är en fördel för många av oss. = MB

Högre lastförmåga hos MB utan att ta till olika trix som att bygga 5,5 tonsbilar på en 4200 kg drivlina.

Enda fördelen egentligen med Fiat är att dom är billiga.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Utan att veta så tror jag att Fiat o Iveco håller ganska lika kvalitet .
Har själv haft en Fiat 150 Hk -12 inga större fel. Jag har inte mekat Fiat .
Men däremot MB o Iveco .När vi väljer mellan dessa på jobbet är det inte priset som avgör det är andra saker som är helt ointressanta här.Det skiljer Inte mycket..
Iveco har mer lasbilskänsla ,MB känns lite bättre inte lika plastig .
Reservdelar är inga problem finns det inte hemma har man det nästa dag hos båda .
Kunskap och teknisk Suport. på verkstaden är hög aldrig strul hos båda.
Däremot Fiat är fett underkänd .Det lilla jag haft med diverse Fiat "experter" att göra är ingen kul historia . Undantag finns .
Det ploppar upp aktoriserade verkstäder och det byts märke oftare än jag byter kallingar känns det som.
Mellan Fiat o MB ...1 -0 till MB .
Tycker jag
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Min uppfattning är följande;
Fiat VS MB tror jag inte är så stor skillnad i kvalitet, kanske MB är bättre???

Däremot, så byggas alla skitbilar på Fiat = billigaste chassit att tillgå.
(läs ovanstående mening noga och förstå vad ni läser ägare av Fiat chassin)

Med MB som chassi måste bodelen vara av en viss kvalitet/standard, annars blir prispåslaget som MB är dyrare oproportionerligt och kunderna backar.

Bakhjulsdrift är en fördel för många av oss. = MB

Högre lastförmåga hos MB utan att ta till olika trix som att bygga 5,5 tonsbilar på en 4200 kg drivlina.

Enda fördelen egentligen med Fiat är att dom är billiga.

Så härligt att äga en Fiat när man läser sådant här skräp, har aldrig haft något problem med våra bilar så varför lägga på 100000 tals kr när man inte behöver, sen tror jag mängden tillverkade bilar gör priset är väl därför det inte finns så många MB :cool::cool:
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Det är inte roligt att få veta enl. Mickael S, att vi flesta husbilsägare kör en skitbil. Tänk vad fel vi har gjort när vi köpt en Fiat! Själv har jag en Adria Coral 660 Sp, 2009, som jag är väldigt nöjd med. Detta är min fjärde husbil och blir det något ytterligare byte i framtiden, så bir det med sannoliket ännu en skitbil!:yes:
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Har nu kört 9000 mil i Fiat Ducato-chassie, och enda verkstadsbesöket förutom service, har varit för byte av vred till kupéfläkt för 600 kr. Helt ok kvalitet, jämfört med många av de svenska och tyska premiumbilar jag ägt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Lärförståelsen är som jag missttänkte låg på vissa håll.
(därav uppmaningen att läsa till ni förstår min mening)

Däremot, så byggas alla skitbilar på Fiat = billigaste chassit att tillgå.
(läs ovanstående mening noga och förstå vad ni läser ägare av Fiat chassin)

Jag tar det igen, omformulerar och ger även Tomas Landegren en ny möjlighet att förstå vad han läste i mitt inlägg som han kommenterade.

Det tillverkas ju Niesmann, Morello, Concorde osv på Fiat, premiumbilar.

Tillverkas det husbilar med dålig kvalitet?
Jo jag vill säga att det bör förekomma, någonstans i branchen.
Om det förekommer, kan vi vara säkra på att den dåliga påbyggnaden sker på ett Fiatchassi, ej ett MB då detta skulle bli för dyrt för en billig, billig bil.

Alltså, om man köper en MB har man automatiskt tagit ett steg upp i bodelskvalitet jämfört med det sämsta som bygg på Fiat.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

En viktig sak när det gäller karossen med Fiat, Peugeot, Citroen mot Mercedes karossen, så har Mercedes haft mycket större problem med rostangrepp.
Ofta blir också ett bygge på Mercedes svajigt på grund av att det blir högre för bakhjulsdriften och den mjukare fjädringen.
Så har man anlag för åksjuka, välj en bil på lågt chassie som till ex. ALKO.
Krister.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Lärförståelsen är som jag missttänkte låg på vissa håll.
(därav uppmaningen att läsa till ni förstår min mening)



Jag tar det igen, omformulerar och ger även Tomas Landegren en ny möjlighet att förstå vad han läste i mitt inlägg som han kommenterade.

Det tillverkas ju Niesmann, Morello, Concorde osv på Fiat, premiumbilar.

Tillverkas det husbilar med dålig kvalitet?
Jo jag vill säga att det bör förekomma, någonstans i branchen.
Om det förekommer, kan vi vara säkra på att den dåliga påbyggnaden sker på ett Fiatchassi, ej ett MB då detta skulle bli för dyrt för en billig, billig bil.

Alltså, om man köper en MB har man automatiskt tagit ett steg upp i bodelskvalitet jämfört med det sämsta som bygg på Fiat.

Nu blev det riktigt svårt att förstå vad du menar!
Menar du att Concorde m fl premiumbilar är skitbilar för att dom är byggda på Fiat?

Menar du också att ex vis Hymer som bygger både på Fiat och MB skulle hålla en helt annan och högre kvalitet på bodelen med MB chassi fast dom är så gott som identiska förutom lite små ändringar i planlösningen med toaplacering! Priset skiljer inte 100000 tals kronor, ca: 3000-5000€ och då är det MB-chassit som står för det högre priset, inte den "högre kvaliteten" bodelen.

Modellerna heter Hymer ML-T 580 / Hymer Exsis T 588 ifall man vill kolla.

Jag undrar även om du har förstått själv vad du skriver:
Däremot, så byggas alla skitbilar på Fiat = billigaste chassit att tillgå.
(läs ovanstående mening noga och förstå vad ni läser ägare av Fiat chassin)

Nu är det ju så att bilen är en Fiat = skitbil.
Inga husbilstillverkare bygger bilar, endast påbyggnaden och fortfarande är bilen en Fiat, även Concorde.

Om du nu menar nåt annat än ovan kan du väl precisera vilka skitbilar du menar som byggs på Fiat!

Mvh Göran S.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Håller med dig Krister!
Har kört och åkt i MB-baserade Husbilar och enl. de erfarenheterna så är de lit onödigt mjukt satta i chassiet!

Sen vet jag inte hur det går att få till ett riktigt lågbyggt chassie med bakhjulsdrift, fast det kanske går? Ett chassie typ ALKO är ju kanon med tanke på dubbelgolv och framför allt den separatfjädrade Torisionsfjädringen i rumpen som ger kanonfin komfort.

Fast det värsta med MB-chassiet är väl egentligen att det är dåliga lastvikter på deras påbyggen? Jag vill inte nämna några fabrikat:rolleyes:
Nu menar jag INTE dem med Tvillinghjul!
 
Senast redigerad av en moderator:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

En viktig sak när det gäller karossen med Fiat, Peugeot, Citroen mot Mercedes karossen, så har Mercedes haft mycket större problem med rostangrepp.
Ofta blir också ett bygge på Mercedes svajigt på grund av att det blir högre för bakhjulsdriften och den mjukare fjädringen.
Så har man anlag för åksjuka, välj en bil på lågt chassie som till ex. ALKO.
Krister.

Ojdå, rost på MB, inte bra!

Bakhjulsdrift måste vara att föredra på en fullastad bil,(husbil).
När vi inspekterade en MB-byggd husbil reagerade vi på att den gungade betänkligt när vi gick inne i den. Den var några år äldre men det kanske är lika idag?
Att den blir högre tar jag mot fördelen att ha just bakhjulsdrift men att man riskerar åksjuka är inte bra.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Har en systerson som är plåtslagare/lackerare som säger att MB-skåpen är riktigg dåliga ur rostsynpunkt. Nu är det ju inte mycket kvar av karossen pä en husbil men om chassit är lika dåligt är det ju illa.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

[QUOTEOm du nu menar nåt annat än ovan kan du väl precisera vilka skitbilar du menar som byggs på Fiat!
][/QUOTE]

Nej, det gör jag inte, detta överlåter jag till de ägare av ruttnande otätade husbilar som rullar därute.

Ett tips i rätt riktning;
http://www.husbilsklubben.se/forums/t67437/
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Det är alltid känsligt när det talas illa om ens bil.Jag är och har aldrig varit en märkespatriot .Det lilla som jag blivit inblandad i Fiat när det gäller proffesionellt
Bruk är obefintlig .men som sagt har själv haft en och har vänner som har en och dom funkar .Men det vore väl fan annars 1000 mil om året och vårdas ömt.
Fiat är inte en dålig bil det är alldeles säkert en bra bil.Men Fiat verkstäderna har jag inte mycket för .( Dom jag varit i kontakt med )
Men Fiat växer i Sverige så det kanske rättar till sig
Du blir säkert förvirrad av alla åsikter men så är det om man rör runt i grytan:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Jo vi kan :D. Vi :msn_heart: vår Fiat Dethleffs 6871 inga problem alls så det finns ingen som helst anledning att byta till något man inte vet om den fungerar som man vill.

/Pelle

Det är i orden "fungerar som man vill" som helgarderingen ligger. Är man nöjd med att bilen står kvar när man på ett eller annat sätt fått den placerad på en campingplats då duger vad som helst. Själv ägde jag en alkovbil på framhjulsdrivet chassie en sommar för många år sedan, men när jag insåg att eländet slirade på plan mark på fuktigt gräs så sålde jag innan vintern kom.

Jag bor ju i det riktiga Norrland, även om jag vet att det kan komma rejält med snö i Gävletrakten, och kan till nöds leva med bakhjulsdrivna husbilar. Men min bestämda uppfattning är att inkopplingsbar fyrhjulsdrift och helst även lågväxlar är betydligt mer angeläget på husbilen än på personbilen. Det är om inte annat betydligt oftare jag i husbil överraskas av så ymnigt snöfall under natten att jag skulle bli fast i vildmarken om bilen inte var terrängduglig. Sedan länge håller jag det för självklart att husbilen skall vara minst lika bra på att ta sig fram och på att dra båt och skotersläp som min fyrhjulsdrivna pick-up är.:D

aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Kvalitet Hymer-Burstner-Dethleffs?

Vår Italienska skitbil blir 20 år nästa år, har i år passerat 15000 mil.
Vi har ägt denna skitbil i 9år, under den tiden har 2 rep skett
5e växl. o ett vattenpumpshaveri.
Sista besiktningen (aug) blev en besvikelse, fick anmärkning
på ett torkarblad.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen