• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Nu ska åka och äta lunch på en restaurang i Hässleholm som INTE hindrar kunderna från att äta lunch samtidigt. :)

Är det bricklunch, får du säkert stå i kö ett tag om många kommer samtidigt, och är det bordsservering får du säkert vänta ett tag på ledig kypare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Man borde väl beskriva det som att man borde organisera det så, att alla inte vill eller kan, komma samtidigt. Sedan är det ju kanske olyckligt att man börjat släppa in onsdag kväll trots att insläppet är 8.00 torsdag, det har ju skapat fel förväntningar. Med så mycket folk måste man ju vara tydlig och inte vela. En möjlig lösning vore väl att lägga en incheckning
på någon stor plats i ett industriområde en bit bort, då skulle man ju kunna skicka ekipagen i en jämn lagom ström till infarten, och ingen får komma in som inte har varit och checkat in på rätt plats först.:)
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Många förslag både bra och mindre bra,som vanligt,jag har inga problem så jag klagar inte.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Det är ju samma problem här, som på andra ställen. Den som kommer först, får den bästa platsen. Parkera bilarna i en annan ordning, så dom som kommer först blir placerade längst bort, så är problemet löst.
Calle
(skriver som medlem så inte styrelsen får skulden för inlägget)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Att jämföra med Düsseldorf anser jag är fel eftersom mässcampen och mässan inte är på samma område och har olika öppettider.

Jämför kan man säkert göra ändå, men det är mycket långa köer där också, ibland ända ut på motorvägen! :)
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jag kommer ihåg när det började släppas in på onsdagen, det är ju en vanlig parkering utanför Elmia dom som då var ute i god tid dom höll där och väntade på insläppet och eftersom det var fordon som gick att bo så med tiden så började man att övernatta och sen växte det med åren, så till slut så com polisen och motade bort fordon och krävde att dom skulle släpp in, men det gorde inte cc,med motiveringen att mässan började först imorgon, då blev där över nattning på gatorna istället så dom blev inte kvitt broblemen ändå, då börjde dom inse att det var lönlöst, så dom blev tvugna att ta betalt för parkeringen även Dagtid inte heller det hjälpte sen har avgiften hyts flera gånger och nu är det uppe i120 kr så det går tydligen inte att lösa även om det blir 500,
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Är det bricklunch, får du säkert stå i kö ett tag om många kommer samtidigt, och är det bordsservering får du säkert vänta ett tag på ledig kypare.

Nejdå, ingen kö för mig. Att andra kunder skulle kunna hindra varandra förstår jag men det beror nog på att de bara har kort lunch. Min lunch är lång: 11:00-14:00. :)
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jag tror icke vi kan lösa detta problem.
Men jag tror tyvärr heller icke arrangören fixar detta föra där händer en olycka. Är man arrangör måste mån planera för en smidig avveckling av hela mässan. Bestraffning av mässa besökande kan icke vara rätt väg fram. Jag kommer ofta på på andra mässar runt i världen och de fixar detta tillsammans men polisen och myndigheter på et bra sätt. till ex. Hannover mässan.
Arrangören av detta är jo Elmia, CC och Monomanen där finns någon är som är medlem här som också är medlem där. kanske man skall lyfta denna diskussion ditt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jodå, det går visst att lösa. Öppna för parkering ett dygn innan mässan öppnar så kommer de flesta husbilar på plats i en lugn fin ström innan alla övriga mässbesökare kommer. Alla funktionärer går väl inte på VIP-visningen, eller?

7-9 Normal morgontrafik i alla städer

9-16 De flesta jobbar vilket är en lämplig tid för insläpp till parkeringen.

16-19 Normal "efter jobbet trafik" i alla städer

19-21 Lämplig tid för insläpp till parkeringen

Hur svårt var detta? :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Skulle dom inte kunna göra så att bilister kör in på en eller 2 infarter och där finns en sådan fin kamera som står på många broar och registrerar regnummret på bilen och det kommer som vanligt ett brev med 60:- i avgift = bara flyta in ...

Husbilarna/husvagnarna som skall stå på området får sin lapp på datorn och skriva ut och sedan sätts den i rutan och sedan avhämtas banden när man parkerat.
Visst skulle detta kunna fuskas med men det är väl bara belägga med ett högt bötesbelopp så bör väl det vara klart.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Helt rätt men vi kan icke lösa det, enbart arrangören! :spinny:
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Skulle dom inte kunna göra så att bilister kör in på en eller 2 infarter och där finns en sådan fin kamera som står på många broar och registrerar regnummret på bilen och det kommer som vanligt ett brev med 60:- i avgift = bara flyta in ...

Husbilarna/husvagnarna som skall stå på området får sin lapp på datorn och skriva ut och sedan sätts den i rutan och sedan avhämtas banden när man parkerat.
Visst skulle detta kunna fuskas med men det är väl bara belägga med ett högt bötesbelopp så bör väl det vara klart.

Ytterligare en idé är att ta vägtullar på gatorna runt Mässhallen, mellan Vättern och E4:an. Då försvinner alla som "cirkulerar". :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jodå, det går visst att lösa. Öppna för parkering ett dygn innan mässan öppnar så kommer de flesta husbilar på plats i en lugn fin ström innan alla övriga mässbesökare kommer. Alla funktionärer går väl inte på VIP-visningen, eller?

7-9 Normal morgontrafik i alla städer

9-16 De flesta jobbar vilket är en lämplig tid för insläpp till parkeringen.

16-19 Normal "efter jobbet trafik" i alla städer

19-21 Lämplig tid för insläpp till parkeringen

Hur svårt var detta? :)

Tror du inte att det blir samma problem, fast en dag tidigare? :wideeyed:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Husbilsåkare är rörliga enligt oss själv och stannar inte länge på varje ställe.
Tänk om man skulle ha 2 dagars biljetter till campen och mässan, då kanske det blev mindre kö, kanske för vågat förslag men ändå ett förslag.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Har tappat räkningen på hur många gånger vi varit på mässan. Vi var med på allra första mässan på Elmia, av en ren slump kom vi dit bland de 100 första. Trazan och BannArne uppträdde för barnen. Det var rena "kaoset", det kom bilar med husvagnar hela natten och fram på morgonen till fredagen (fredag-söndag). Har efter denna gång sett fram emot att avsluta säsongen i Jönköping på mässan. Då var vi unga och friska och tyckte det var spännande med detta "kaos", barnen älskade tillställningen. Efter många år så byttes husvagnen mot en HB och helt plötsligt var vi lite äldre men lika friska. Nu är det helt plötsligt inte lika roligt med detta "kaos", nu bara gnäller vi på allt som är fel. Den röran som var i år har det mer eller mindre varit varje år. Ni som vill ändra på detta är jä.... naiva. Eftersom inte mässarrangörerna har ändrat på upplägget efter så många år så talar det väl för sig själv att de vill inte. Detta är en del i upplägget. Och det mest uppseendeväckande är ju att vi som gnäller mest kommer ju ändå nästa år igen (kan man utläsa av inläggen). Ta det för vad det är så ses vi igen till nästa år igen på Elmia mässan.:wideeyed::wideeyed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen