• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allvarliga kommunikationsproblem!

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag får inga kostråd av sjukvården. Jag har försökt diskutera ämnet med läkare och sköterskor utan framgång. Här är det sjukvård som gäller, ej friskvård. Jag misstänker att intresserade och kunniga läkare blir överkörda av politikerna som håller i pengarna.

Samtidigt verkar det som om nyttig mat t.ex. ägg och grönsaker inte uppskattas av folk med tanke på att det alltid blir över av de minimala mängder som serveras av sådan mat.

Jappe

Det ingår ringa till ingen utbildning i näringslära i varken läkar- och sjuksköterskeutbildningen.

Dessutom har de flesta kostråd kort bäst-före-datum.

Under förutsättning att du är någorlunda frisk så är det enda som gäller att äta lite av varje (både kvalitativt och kvanitivt).
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Under förutsättning att du är någorlunda frisk så är det enda som gäller att äta lite av varje (både kvalitativt och kvanitivt).
Det gäller nog om man inte äter arteget och därmed suboptimalt. Ingen annan djurart äter en "varierad kost" bortsett från det som beror av årstidsväxlingar. Jag ser inget skäl att människan skall vara annorlunda i den vägen.

Mvh / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Svårt är att äta kolhydratmaten om man känner till biverkningarna. Man kanske kan begära LCHF- eller stenålderskost på sjukhuset. Det finns nog olika grupper i samhället som kan begära speciell mat av olika anledningar. Jag undrar hur det skulle mottas om jag begärde kolhydratfri kost!

Jappe
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Fråga den första som "dyker upp".
Kan man få laktosfri kost så kan man väl få kolhydratsnål kost :)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Det ska alltid finnas nån kostansvarig eller en kostchef på alla sjukhus.
Vilken avdelning ligger du på?
Kanske tittar in till helgen, om du är kvar.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag pratade just med sköterskan och hennes svar var mycket kort och tydligt: "nej"! Efter en stund tillade hon: "det är mycket bra med mycket kolhydrater i maten".

Calle, du är alltid välkommen! Jag ligger på avd. 1 nära huvudentrén.

Jag får intrycket att svensk sjukvård hamnat helt i läkemedelstillverkarnas klor. I stället för riktig mat får jag en vätska för att tarmen ska fungera. Biverkningarna av denna vätska får jag inte reda på. I sängen mittemot ligger en patient och vrider sig i smärtor, tarmvred. Han får smärtstillande. Har alla kirurger extraknäck i Norge eller vad är det som pågår? På min tid betydde tarmvred akut operation.


https://www.google.se/url?sa=t&sour...bITCHw&usg=AFQjCNHfJ2mhDBYhrcd_N9Aiwdu4pN0ABg

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Revolution!

Jag har nu startat Stora kolhydratupproret på Kungälvs sjukhus. Vi är redan 2 kanske 3 medlemmar och förhoppningsvis kommer revolutionen att sprida sig vidare från våran sal. Tyvärr är jag lite missmodig eftersom de flesta här tycks gilla kolhydrater. Nåväl, allting har en början och dagen började bra. Två löskokta ägg och inget bröd till frukost har jag inte lyckats utverka tidigare så i morgon ska jag försöka att förutom äggen även få påläggen utan bröd under sig.

Dagens meny ser riktigt lovande ut! Det verkar bli lätt att skilja agnarna från vetet, jag menar maten från kolhydraterna. Grannen med tarmvred ska opereras idag och utanför sjukhuset faller ett härligt syrerikt ösregn som kan hjälpa till med att fukta den torra sjukhusluften via öppna fönster och dörrar. Balkongsmygrökaren har lämnat oss så balkongen är åtkomlig. Livet leker - nästan!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

God lunch. Kyckling med sallad. Inte en kolhydrat. Middagen verkar knepig: potatisbullar! Vad är det? Låter inte som LCHF precis. Jag har fått igång datorn och kan börja få ordning på beställningar och betalningar av/till Lilla Moselboka. Skönt. Doktorn var här och trodde att blödningen skulle upphöra om ett par dagar. Vi får se. Det skulle vara skönt med ett mirakel! Nu potatisbullar på ingående.

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

För ett par år sedan hamnade jag akut på NUS (Norrlands Universitetssjukhus) i Umeå p.g.a. blodförgiftning och opererades nästan omgående och ytterligare en gång efter ett drygt dygn, en tredje förbereddes men blev ej av då man satt in annan antibiotika som "bet".

I vart fall var jag mycket bestämd (när jag kom till medvetande) om t.ex. deras sockerdropp och krävde att det skulle bytas mot Ringer (saltdropp) samt att maten skulle vara lågkolhydrat. Fick igenom detta och erbjöds att skriva en önskelista på mat som skulle finnas till reds när matlusten återkom. Trodde väl lagom mycket på detta, men tji fick jag, allt kom som jag frågade efter.

Dessutom var den ordinarie maten lätt att göra till hyfsad LCHF genom att rulla undan potatisar, avstå från bröd och safter. Undantaget frukosten som liknade den på ett enkelt USA-motell, men jag ser inga svårigheter att avstå om det är olämplig mat.

Man hade dessutom en A la carte-meny med halvdussinet bra alternativ.

När det gäller speciella önskemål typ LCHF gäller det nog bara att vara riktigt tydlig och matvägra om det blir för fel. Ingen vill ha en patient som dör på grund av detta på sin avdelning.

Mvh / Erik Edlund

Edit p.g.a. förargligt stavfel
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag fick ett pm från en medlem ang. LCHF-mat och den mat som rekommenderas av Livsmedelsverket och som används på sjukhus. Det är skrämmande läsning; man har svårt att tro att det är sant! Det handlar om förgiftning av folket, den delen av folket som inte har kunskap i ämnet och som litar på auktoriteter som bygger sina ageranden på förlegad vetenskap m.m. Jag är lite trött ikväll. Återkommer i morgon om gud vill.

Jappe
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag har lite svårt att avsätta tid till den här tråden f.n. eftersom jag håller på med att uppdatera vissa rutiner på det här sjukhuset så att de ska bli mera up to date i stället för à la mode. Återkommer.

Jappe

Väl att du är igång igen. Var faktiskt lite orolig eftersom vi inte fick något rapport igår. Det finns många rutiner som behöver redas upp inom sjukvården! Keep swinging!

Håkan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag har lite svårt att avsätta tid till den här tråden f.n. eftersom jag håller på med att uppdatera vissa rutiner på det här sjukhuset så att de ska bli mera up to date i stället för à la mode. Återkommer.

Jappe

Du är helt rätt ute. Man är ju inte "bara en patient" utan även en kund som köper en tjänst & som kund har man rätt att ha önskemål & ställa krav. Fortsätt reformera, vi är nog många som följer detta med förtjusning & spänning.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Revolutionen avblåst. Det går inte att få kontakt med någon kostansvarig person här. Eftersom min hörapparat fungerar dåligt så skar jag bottnarna ur två plastmuggar och "skruvade" på öronen så efter den upplevelsen så är det ingen här som tar mig på allvar längre. Dock höjde det stämningen avsevärt på avdelningen. Faktum är att plastmuggsmetoden fungerar mycket bra.

Visst stöd får jag numera av "mattanterna" så jag klarar mig rätt så bra ändå. Personalen tycks ha tillräckliga problem med andra avvikare så dom vill väl inte konfronteras med nya "konstigheter".

Jappe
 
Toppen