• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allvarliga kommunikationsproblem!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag beskrev vällevnadsjukdomar, inget annat!

Jappe

En halvtimme efter att ha läst ditt inlägg hörde jag på radion att de flesta sjukdomar nu för tiden beror på vällevnad och kaloriintag som vi inte förbränner.

Citat:
Fler förtida dödsfall kan undvikas

Livsstilsfaktorer som övervikt,
alkohol och rökning har knuffat ner
undernäring och smutsigt vatten från
tio-i- topplistan över riskfaktorer
för dödsfall i världen. En femtedel av
alla dödsfall är kostrelaterade.

Det visar en kartläggning av 30,8
miljoner dödsfall i 188 länder.
Studien publiceras i The Lancet.

-Risken med ett ökande välstånd är att
man får mer av de livsstilssjukdomar
som vi haft länge i Västeuropa och
USA, säger professor Lars Barregård
vid Sahlgrenska akademien som deltagit
i studien.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Har aldrig hört talas om att någon blivit kolhydratsförgiftad:D. Potatis, bröd & andra mjökprodukter har människor livnärt sig på sedan man började odla jorden. Man skall äta variationsrikt av alla livsmedel med kostcirkeln som mall & naturligtvis motionera på något sätt som man finner behagligt (kanske vin är tillämpligt:D).

Bennie

Måste hålla med Jappe här, om än inte lika fanatiskt. I människans utvecklingshistoria kom jordbruket in "30 sek före tolvslaget". Dessförinnan var "alla" jägare, samlare , fiskare. Våra gener härstammar från tiden långt före jordbruksepoken.
Jag tror att man ska äta en varierad, allsidig kost. Men mängden kolhydrater som ingår i traditionell svensk husmanskost är nog väldigt för mycket hög.
Själv är jag typ2 diabetiker sedan många år tillbaka, men har "friska sockervärden" numera enligt min diabetessköterska - utan läkemedel.
Jag har dragit ner kraftigt på kolhydratintaget, men inte fanatiskt. Undviker potatis, ris, pasta, vitt bröd etc. till vardags, men äter gärna färskpotatis till sillen och en brödbit med lägre kolhydrathalt till frukost.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Ja, men det låter väl vettigt. Jag har ju inget problem med diabetes än men jag säger som Jappe, om framtiden veta vi intet. Pasta & ris tycker jag inte om så där är det ingen risk. Potatis däremot tycker jag om men det blir väl att jag har den på tallriken någon gång i veckan. Vad gäller bröd så är det grovt, gärna tyskt fullkorn som gäller & naturligtvis grönsaker som vi odlar själva i växthuset den här tiden på året. Detta med motion sköts också, det blir en del promenader & cykelturermen även merlot-motion :) emellenåt.

Bennie
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Har aldrig hört talas om att någon blivit kolhydratsförgiftad:D. Potatis, bröd & andra mjökprodukter har människor livnärt sig på sedan man började odla jorden. Man skall äta variationsrikt av alla livsmedel med kostcirkeln som mall & naturligtvis motionera på något sätt som man finner behagligt (kanske vin är tillämpligt:D).

Bennie

Att minska på produkter av vitt mjöl och socker är nog bra, men man behöver ju inte utesluta dem.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Sambandet mellan övervikt orsakad av högt kolhydratintag och diabetes/hjärtbesvär är väldigt tydligt för alla som studerar ämnet förutom läkarna, sjukhusförvaltningar och Livsmedelsverket.

Jag tror egentligen att läkarna känner till detta men har upptäckt att det inte lönar sig att förklara sambandet för landstingen som har hand om ekonomin på sjukhusen. Billig mat som bröd, potatis, pasta och ris finns det hur mycket som helst av men riktig mat är "portionerad" eller lyser med sin frånvaro. Rädslan för att servera grönsaker verkar vara monumental. På matvagnarna hopar sig kolhydratmaten! Dryckerna som serveras är till största delen supersöta safter och yoghurtar. Det förvånar mig att inte Coca-cola finns med i sortimentet!

Kolhydratmat är billig mat och matkontot på allmänna sjukhus är tydligen inte på något vis prioriterat av landstingen. Jag undrar hur det ser ut på privatsjukhusen. Jag tror inte att kolhydratinslaget i maten är lika stort där. Någon som vet?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Ingen rolig mat idag så jag smet ner på cafeterian och inhandlade en stor räksmörgås för 70 spänn. Med lite tjat fick jag en extra burk majonnäs till. Gott.

Till helgen åker många patienter hem vilket gjorde att jag fick extra uppmärksamhet av sköterskor och läkare idag. Man passade på att undersöka mig närmare vilket ledde tlll antibiotikakur, lungröntgen och en mängd prover av olika slag. Säkert välbehövligt! Viss oro infinner sig dock.

Kungälvs sjukhus är ett mycket trevligt sjukhus, lagom stort och med en underbar personal. Alla är supertrevliga här!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Det är klart att dom är trevliga med en sådan underhållande gäst som du. Jag förmodar att du kläckt ur dig en del spetsfundigheter & kul uttryck som lockat till kommentarer & härliga skratt. Appropå majonäs, fick du "äkta" majonäs eller sådan sörja som säljs i handeln? Såg på PLUS att äkta majonäs består av endast 5 ingredienser, äggula, vegetabilisk olja, dijonsenap, salt & vinäger. Handelns majonäs består av mellan 10 & 20 ingredienser. Man kan ju undra vad det är för skit dom blandar i, säkerligen ohällsosammare än några ynka kolhydrater.;)

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Nu förstår jag varför sjukhuset utfodrar patienterna med en massa kolhydrater. Fett isolerar mot kyla och här är kallt på rummet. I mitt rum ligger tre normalviktiga personer och vi fryser allihop. På vår undran svarade sköterskan att hon inte kunde påverka temperaturen i rummet. Det ska vara så!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag har ett extra täcke, ett sådant som de har på operation, men det hjälper inte. Till den riktigt goda lunchköttgrytan åt jag några potäter för att på så vis öka isoleringskoefficienten på min kropp. Jag vet inte hur snabbt kolhydraterna omvandlas till fett. Jag har hört bantningshysteritanterna prata om snabba kolhydrater så det kanske går snabbt.

Två veckor har jag legat här nu och väntat på bättring så det börjar bli lite tröttsamt. Snart kommer "Lilla Moselboka" från tryckeriet och då ska den skickas ut så jag måste härifrån snart. Jag har börjat höra mig för om jag kan få hjälp med distributionen av kompisar så det ska nog fungera på något sätt i alla fall.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Den värsta dagen i mitt liv är snart över. En dag med två rejäla attacker av andnöd/lufthunger har lett till undersökningar i massor som har utmynnat i ganska jordnära resultat. Viktigt är att äta rätt och att motionera. Peristaltikens betydelse för hälsotillståndet hos oss med KOL och långa lungor ska inte underskattas. Återkommer i morgon om jag lever då.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Massiv behandling igår har gett ett otroligt resultat! Rätt antibiotikum m.m. har ändrat mina värden från absoluta bottennivåer till märkligt fina sådana. Obegripligt! Jag trodde faktiskt det var kört igår.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Stämmer, men följdfrågan är vilka kostråd får du av "vården"?

mvh / Erik

Jag får inga kostråd av sjukvården. Jag har försökt diskutera ämnet med läkare och sköterskor utan framgång. Här är det sjukvård som gäller, ej friskvård. Jag misstänker att intresserade och kunniga läkare blir överkörda av politikerna som håller i pengarna.

Samtidigt verkar det som om nyttig mat t.ex. ägg och grönsaker inte uppskattas av folk med tanke på att det alltid blir över av de minimala mängder som serveras av sådan mat.

Jappe
 
Toppen