• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

reijo

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
4662
Medlemskap
2024
Hej, jag är lite nyfiken på motoroptimering som ska ge 30 hästar till i multijet 130 motor o 92 Nm mer vridmoment, om någon har erfarenhet om detta, så
skulle jag gärna höra om åsikter .:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Motoroptimering

Finns olika:confused:nån speciell du har i åtanke?
Vi hade Speed kit på våran förra bil! Är det den?
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Motoroptimering

Jag optimerade min bil för två år sedan. Det är den mest prisvärda extrautrustningen man kan ha. Mycket mera lättkörd och högre toppfart. Bränsleförbrukningen är den samma. Jag har ingen Box utan det är optimering av programvaran.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.235
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motoroptimering

Jag arbetar med dieselmotorer både i praktiken och i teorin.

Personligen vågar jag inte sätta på en trimbox, speciellt inte på en husbil där man ofta kan använda extrakraften.

På min personbil kan jag för något fåtal tusenlappar höja effekten från 240 till 300 hk, momentet från 500 till 600 nm.
Jag skulle inte sätta in en sådan box även om jag fick 10 000 betalt för att göra det.
Samma sak med vårt Iveco 3,0/177hk, en box kommer inte i närheten.

Risk för haveri gånger kostnad för ett haveri VS vad jag vinner är inte i närheten av att stämma.

Att programmera om styrenheten är en annan sak, mindre risk OM det är utfört av kunnigt folk med stora resurser map mätinstrument och kunskap.

Om en husbil annonseras med box är det för mig ett avgörande skäl att inte köpa den husbilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.860
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Hej, jag är lite nyfiken på motoroptimering som ska ge 30 hästar till i multijet 130 motor o 92 Nm mer vridmoment, om någon har erfarenhet om detta, så
skulle jag gärna höra om åsikter .:

Googla på mappning dieselmotor.

Så kallade trimboxar är att kasta pengarna i sjön, på tok för dyra mot vad de uträttar.

Själv har jag bara mappat min diesel-personbil, men blev mycket nöjd.
Åkte till dessa pöjkar i Tyskland som är duktiga Kraftwerk - US-Car-Tuning for Chrysler, Dodge, Jeep, Chevrolet, … - Kraftwerk Tuning

Skulle gärna vilja mappa husbilen, som saknar kraft i backarna, å tappar fart.
Tips på verkstad emottages gärna :)
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Motoroptimering

Jag höjde hästkraftantalet med 32 stycken och Nm med 80 på en FIAT 2012 på 3 liter och 177 hk. Dock var den inte på 177 när jag köpte den! Toppfarten ökade från 117 km/tim till över 155 km/tim. Åker inte så fort men vid behov fanns det "krut". Jobbet utfördes av Autostable i Eskilstuna. Plus att den drog mindre bränsle.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Motoroptimering

Har promotech i min med original 150hk motorn, nu ca 180hk.
Mycket trevligare att köra och orkar betydligt bättre i uppförsbackar.
Har inte kontrolmätt bränsleförbrukningen men visst drar den lite mindre.

Jag jobbar med Dieselmotorer ;-)
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Jag haft och har KCRs trimboxar i tre husbilar och i två av mina personbilar.
Aldrig haft några problem. Även om hästkraftsantalet ökar så är det inte det man är ute efter. Det är det ökande vridmomentet man villha. Har nu en 2,3 multijet med KCR box, en vesäntlig skillnad. Gå in på deras hemsida och ange märke och vilken motor du har. KCR säljs över hela världen och är den mest pålitliga trimboxen på marknaden.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Det prats om motoroptimering bla. med boxar och det nämns KCR Box. Vill med detta inlägget belysa problemen med den 15 poliga D subben som kan orsaka fuktproblem genom att det kan bli kontakt mellan stiften och orsaka betydande skador på motorn. Jag tycker att man bör ta bort D subben i bla. KCR boxarna och istället demontera hela kabeln om man vill ta bort boxen. Det är väldigt enkelt.
Det finns boxar utan D subben och de anser jag mycket säkrare i den miljön de sitter i.
Ett inlägg i debatten.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motoroptimering

Den fråga jag ställer mig är: Varför levereras inte motorerna med en högre effekt om det är så enkelt att ändra med hjälp av en "trimbox".
Inbillar mig att man faktiskt optimera motorstyrkan hos tillverkaren för att "optimera" både effekt och livslängd.

Kollade för ett tag sedan på en Mitsubishi med 750 Hk och ett turboladdtryck på 2,5 bar. Nog bland de snyggaste motorrum man kan tänka sig, men man var rätt ovillig att starta skapelsen. Troligen är livslängden relativt kort.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

En tillverkare har ju också avgasvärdena att ta hänsyn till, och de klarar chippade bilar inte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.235
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motoroptimering

Testet på KCRboxen som länkats ovan saknar den helt avgörande pusselbiten;
nämligen i vilket effektläge boxen var inställd på.

Om man monterar en box och utnyttjar 5hk av de 30 möjliga är det inte förvånande om "en Boxad motor" klarar utsläppsnivåerna.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Jag har mina boxar inställda på nr 8 av 9 möjliga. Avgasvärdena är bättre med boxen än utan. Har besiktigat både med och utan box inkopplad under årens lopp. Motorerna från fabrik är inte alls optimerade varken med hästkraftsantal eller vridmoment. Varför används KCRs boxar i lastmaskiner, lastbilar osv om dom skulle vara kassa? Med boxen däremot optimeras motorn!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

De tester bilprovningen gör är väldigt okompletta, om du sänker vissa värden i avgaserna åker andra upp, därför är det väldigt svårt som amatör att bedöma vad som händer när man laborerar med styrningen av en motor.
 
Toppen