• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vet Folksam ???

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Jag har funderat på hur Folksam kan veta närman startar en resa utomlands och hur lång tidman varit ute? Jag tänker på de 185 dagarna.
Ska man meddela Folksam när man åker? Jag kan inte tänka mig att Folksam inte har någon kontrollfunktion som visar när och hur länge man varit borta, och detsamma måste väl gälla om man flyger hem för några veckor?
Hur funkar detta ?? Om jag gör två månadslånga resor utomlands, kan jag då direkt starta en längre vistelse på 185 dagar eller är försäkringen då förbrukad ? Många frågor som jag ser mycket fram mot att få hjälp med att reda ut.:confused:
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet Folksam ???

Det är inga problem för Folksam att kolla upp hur länge du har varit utomlands.
Vid misstanke tar Folksam kontakt med din mobiloperatör och kollar varifrån samtalstrafiken har skett och får svaret på tiden du vistas utomlands.

Eller tar Folksam kontakt med din bank och kollar varifrån dina kortbetalningar utförts.

Så jobbar även skattemyndigheten mot de utlandssvenskar som betalar källskatt ( sinkskatt ).

/T
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet Folksam ???

Det är inga problem för Folksam att kolla upp hur länge du har varit utomlands.
Vid misstanke tar Folksam kontakt med din mobiloperatör och kollar varifrån samtalstrafiken har skett och får svaret på tiden du vistas utomlands.

Eller tar Folksam kontakt med din bank och kollar varifrån dina kortbetalningar utförts.

Så jobbar även skattemyndigheten mot de utlandssvenskar som betalar källskatt ( sinkskatt ).

/T

Ovanstående får bara myndigheter göra och då finns det alltid brottsmisstanke.
Jag tror de har mycket mycket svårt att kolla.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur vet Folksam ???

Det är nog ganska enkelt, finns det minsta misstanke blir det inga pengar, och du måste bevisa att du verkligen har följt reglerna. med kvitton eller annat.
I värsta fall är det ju försäkringsbedrägeri att påstå något annat än sanningen, och då blir det både inga pengar och kännbart straff.
 
Senast ändrad:

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hur vet Folksam ???

Anledningen till min fråga är att jag vill veta HUR!
SirMacLain påpekar med fyra ord den springande punkten, nämligen "Och du har bevisbördan"
Så hur gör ni? Samlar alla kvitton från bropassage, färja, ställplatser,campingar vägavgifter etc?
Ok.. då finns en form av bevisning, men för punkt två, nämligen hur bevisa att ni ej varit borta från husbilen mer är 7 dagar x 2 under de 185 dagarna? Ni kanske inte varit borta alls, men hur bevisa inför en misstänksam utredare?
Jag känner att om försäkringsbolaget ( som vill tjäna pengar istället för att betala ut dem) har ganska stora möjligheter att ställa till stora problem för den försäkrade.
Att jag kan fråga Folksam var väl ganska klart redan innan jag skrev inlägget, men efter att ha betalt medlemsavgiften så förbehåller jag mig rätten att då och då ställa frågor som Knarrevik inte förstår, likväl kan vara av intresse för mig och andra.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur vet Folksam ???

Det är inga problem för Folksam att kolla upp hur länge du har varit utomlands.
Vid misstanke tar Folksam kontakt med din mobiloperatör och kollar varifrån samtalstrafiken har skett och får svaret på tiden du vistas utomlands.

Eller tar Folksam kontakt med din bank och kollar varifrån dina kortbetalningar utförts.

Så jobbar även skattemyndigheten mot de utlandssvenskar som betalar källskatt ( sinkskatt ).

/T

Gäller det även med kontantkort?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet Folksam ???

OM det skulle hända något och när ni sen anmäler er skada så gör bolaget givetvis en första bedömning av er som försäkringstagare om det finns någon anledning att betvivla de uppgifter ni lämnat in genom skadeanmälan.
Så länge man inte har en lång historia av ”knepiga” försäkringsärenden bakom sig så är min uppfattning att bolagen utan att knota gör rätt för sig enligt de villkor som finns.
Blir det några frågetecken runt datumen så räcker det säkert med ett enkelt kontoutdrag eller bara en skriftlig redogörelse för hur man rest.
Jag skulle inte bli förvånad om de t.o.m ersätter en skada som visar sig ha hänt på dag 187.

Hur man räknar de 185 dagarna framgår av villkoren men om något ändå är otydligt med tanke på hur du tänker resa är mitt förslag att du mailar Folksam tydliga frågor med exempel och sedan sparar svaret ifall något skulle hända och villkoren riskerar att tolkas olika.

Så länge man ser till att ha rent mjöl i påsen så finns det ingen anledning att hela tiden "samla bevis” i form av kvitton eller annat.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet Folksam ???

Kontantkort samt kontanter gäller, då ger du inga avtryck var du är.

Men om vi leker med tanken att du råkar ut för en något allvarligt och behöver ambulansflyg till Sverige, kostnad ca 300 000:- plus en vistelsetid på ett spansk privatsjukhus, dyrt.
En summa i denna digniteten passerar inte Folksam utan en förundersökning.

Ett snabbt sätt för Folksam är att kolla din elförbrukningen i din bostad, är elförbrukningen avstannad en längre tid än försäkringsperioden får du besvärande frågor som kan ställa till det för dig.

Precis tvärtom har de personer som skrivet ut sig ur Sverige av skatteskäl.
De måste hålla en minutiös kontroll på sina vistelsedagar i Sverige för att inte bli dubbelbeskattade.

Tänk också på att man inte får vara i Spanien mer än 183 dagar i sträck om du vill vara riktigt laglydig.
Dessutom skall man registrera sig hos den lokala polisen i Spanien när vistelsen blir mer än 3 månader lång.

/T
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hur vet Folksam ???

Jag tror att just att lämna avtryck är det man bör se till att göra!

Min fråga var ju hur man ska se till att man har fasta bevis för att man varit innanför regelverket och att man har rätt till försäkringsersättningen om det otänkbara har inträffat.
Hur starka bevis ska man ha. Ta de till exempel som fårr sin nya bil stulen, och som försäkringsbolaget hävdar att en sådan bil inte kan stjälas, trots att undersökningar visar att det finns metoder som gör att tjuven klarar att stjäla bilen.... med föjd att den försäkrade inte får en krona för sin stulan bil!! Då hjälper inte den vitaste mjölpåse långt!!

Jag vill veta HUR ni som är borta så länge, försäkrar er om att kunna bevisa att ni hållit er inom regelverket!
Jag avser att själv vara borta över vintern för första gången så frågeställningen är för mig aktuell.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur vet Folksam ???

Inga stora problem. Folksam har aldrig ifrågasatt något. Har använt dom två gånger. (assistans) Sjukvården klarar försäkringskassans kort av bra. Skulle jag behöva ambulansflyg så får man diskutera det efteråt.

Allt annat är småpengar
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur vet Folksam ???

Är väl inget problem egentligen. Vi håller koll på våra 185 dagar och kan visa upp utresebiljett om det nu skulle behövas. Och vi är tillbaka i Sverige inom dessa dagar.

Om man vill ha försäkring längre tid så får man väl teckna en sådan.
 
Toppen