• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet utomlands

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Vi gör vår första resa utomlands nästa vecka. Hur gör ni med internet och att surfa utomlands. Vi har 3 mobilt bredband. Kollade med 3 och då kostar det 2 kr per MB. Hur mycket detta är är tydligen omöjligt att räkna ut i tid vad det drar om man t. Ex. Surfar på normala hemsidor under en halvtimme per dag. Hemma gör vi åt med ca 7 GB per månad vilket inte är speciellt mycket. Det skulle betyda att 5 GB på tre veckor skulle kosta ca 10.000 kr. Är detta rimligt. Vore väl något för herrarna och damerna i Bryssel att lösa. Eller räknar jag fel?
Håkan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Internet utomlands

Du kan inte använda ditt svenska abbonemang för att surfa utomlands för det blir väldigt dyrt.
Köp ett kontantkort för surf i varje land du passerar eller byt till Telenor som Husbilsklubben.se har ett förmånligt EU avtal med.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Internet utomlands

Vi har med oss varsin upplåst mobiltelefon och köper simkort med internet lokalt i varje land. Mobiltelefonen kan sedan användas som modem till datorn, dvs om man klickar i "dela internet" så får man internet på datorn också. Utöver detta använder vi WiFi så ofta det går - det finns ju ofta WiFi på campingar, restauranger, caféer osv. Ibland är det gratis och ibland väldigt dyrt, det är väldigt olika från land till land och ställe till ställe.

Helena
Freedomtravel
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Men är det rimligt med så höga kostnader med svenska abonnemang. Hur gör andra EU medborgare. Vad gör våra folkvalda i Bryssel förutom tar ut skyhöga löner och inte ens vara på plats.
Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands

Men är det rimligt med så höga kostnader med svenska abonnemang. Hur gör andra EU medborgare. Vad gör våra folkvalda i Bryssel förutom tar ut skyhöga löner och inte ens vara på plats.
Håkan

EU har beslutat att avskaffa roamingavgifterna helt till 2017.
Våra folkvalda ville avskaffa avgiften redan i år men stötte på patrull, bättre sent än aldrig.

Idag är det vanligt med WiFi på ställplatser och campingar, ofta utan extra avgift.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Internet utomlands

Jo det är vanligt med WiFi på ställplatser, campingplatser och restauranger. Tyvärr är kapaciteten ofta så dålig att det är oanvändbart eftersom många skall dela på nätet. Säkerheten är också dålig. Ofta fungerar WiFi bara vid receptionen vilket många gånger är att föredra eftersom tillgänglig kapacitet då utnyttjas bättre.
Vill man använda mobildata mycket så bör man ännu så länge skaffa SIM-kort för det land man befinner sig i.

Leif Torså
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands

Det har blivit betydligt bättre bara senaste året vad gäller hastigheten på WiFi.
Även om hastigheten håller sig på 5-6 Mbit/s räcker det för att läsa tidningen och kolla Epost och Facebook. På ett ställe i Norge hade vi 30-50 Mbit/s dvs som mobilnätet hemma.

image.jpg
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Det är ju faktiskt inte bara lagstiftning som behövs. det är ju upp till operatörerna att erbjuda det kunderna vill ha också.

Jag köpte ett kontant kort från Three (3) i England. Det fungerar på nedan angivna platser utan extra avgifter. De kallar det feel at home, jag frågade i en svensk tre butik om detta. Svaret var att de inte erbjuder det eftersom det inte finns någon efterfrågan på det. Jag har testat och använt det på flera platser i Europa, med mycket gott resultat.


Australia,Austria,Denmark,Finland,France,Hong Kong,Indonesia,Israel,Italy,Macau,New Zealand,Norway,Republic of Ireland,Spain,Sri Lanka,Sweden,Switzerland,United States


//Freddy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands

Det är ju faktiskt inte bara lagstiftning som behövs. det är ju upp till operatörerna att erbjuda det kunderna vill ha också.

Jag köpte ett kontant kort från Three (3) i England. Det fungerar på nedan angivna platser utan extra avgifter. De kallar det feel at home, jag frågade i en svensk tre butik om detta. Svaret var att de inte erbjuder det eftersom det inte finns någon efterfrågan på det. Jag har testat och använt det på flera platser i Europa, med mycket gott resultat.


Australia,Austria,Denmark,Finland,France,Hong Kong,Indonesia,Israel,Italy,Macau,New Zealand,Norway,Republic of Ireland,Spain,Sri Lanka,Sweden,Switzerland,United States

//Freddy

Danska 3 har något liknande men är omöjligt för oss utlänningar att köpa.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Hej Freddy!
När jag läser bestämmelserna för att få köpa "feel at home" så står det att tjänsten är bara till för boende i England. Har du fast adress där, eller har någon handlat åt dig?
Har försökt flera gånger i DK där man har samma erbjudande men inte lyckats.
MVH
Bengt
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Hej.

Nej jag har ingen fast adress där, jag bara gick in i en butik och köpte det. De ville ha en kopia av passet, det var allt.

//Freddy
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Internet utomlands

Fick mitt sim från Holiday Phone här i veckan som ska nyttjas fr om nästa vecka nere i Syd Europa, ser att det är från Three.co.uk så därifrån dom plockar dom i nuläget.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Låter bra! Har en granne som reser rätt ofta med jobb till UK.
Skall kolla med honom om han vill fixa.
Var du tvungen att lämna ett kreditkorts nummer eller hur fyller du på?
MVH
Bengt
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Från mitt avtal med 3 i Danmark:
3LikeHome er beregnet til lejlighedsmæssig brug i udlandet,
fx ved ferier. Hvis der i en periode på mere end 30
sammenhængende dage primært er forbrug på
abonnementet i lande inkluderet i 3LikeHome, forbeholder 3
sig ret til at spærre for roaming i udlandet. Denne
begrænsning gælder ikke forbrug i Sverige.

Detta hade inte jag läst i avtalet! Hastigheten gick ner så det blev omöjligt att använda tjänsten.

Sen går det att få ett avtal med 3DK när man bor i Sverige (som jag):

15. HVIS DU IKKE HAR ADRESSE I DANMARK ELLER
SVERIGE
15.1 Du skal have dansk CPR-adresse eller adresse i Sverige for
at være kunde hos 3. Såfremt du ikke har dette,
forbeholder vi os retten til at opsige aftalen uden yderligere
varsling. Vi sender ikke varslingsbreve eller rykkere til
udenlandske adresser.

Hälsningar
Jes
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Hur gjorde du då ? Jag har varit i Helsingör 4-5 ggr och försökt men ej fått!
De har krävt danskt pass, körkort, adress. Jag har hänvisat till EU avtal med fri handel över gränser/länder, varors rörlighet osv osv.
Men de nekar bestämt!
MVH
Bengt
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands

Jag ringde 3 i Danmark, och de fixade direkt. Nu har jag konto i Svenska Handelsbanken i Danmark, kanske det underlätter.
Han kollade via en kollega på 3 Sverige mina uppgifter (betalningsanmärkningar?)
 
Toppen