• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svarta Rökpuffar

gunnaro

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2023
Har en Adria 2009 års modell med Fiatmotor på 130 hk som har gått ca 5000 mil som rycker svart i bland så sidan blir svart där avgasröret går ut.
Det kommer en kraftig rökpuff då och då när man ligger och kör i ca 80-90 km. Är det någon därute som har samma proglem.Har varit på Fiatverkstad men dom hittar inget fel. Den tar ca 1,2 l per mil
Vore tacksam för lite tips.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Svarta Rökpuffar

Jag tror att det är en slang till turbon som är trasig. Jag hade samma problem och efter lämnat in bilen på fyra olika verkstäder utan resultat vände jag mig till en verkstad i Tyskland som hittade felet direkt. Min bil rök kraftigt vid gaspådrag men avgasvärdena var bra. Själv trodde jag på att det var fel på lambasonden eller att det var fel i programvaran som styr bränsle pumpen. Så här i efterhand kan man bara konstatera att man ska börja med det mest logiska vid felsökning. Det var ju logiskt att gummi kan spricka (det lärde man sig i ungdomen) men att datorn ska tappa inställningar eller att en lambasond av metall ska sluta fungera är mer långsökt.

Lycka till
Jimmy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Svarta Rökpuffar

Rökpuffarna kommer förmodligen då motorn rensar partikelfiltret. Då får motorn extra bränsle för att förbränna sotet i partikelfiltret.
Det stämmer bra med hastighet/varvtal du anger.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svarta Rökpuffar

En vild gissning är att det är någon av spridarna som "hänger sig".
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Svarta Rökpuffar

Hej. Jag har en 09 och på den är det partikelfilter. Vet det för motorstörningslampan har indikerat det och jag har haft den på Fiatverkstad och fått byta givare, två gånger dessutom. Trist med dom problemen, pengar kostar det också.
/sören
 

gunnaro

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2023
Sv: Svarta Rökpuffar

Tack för alla tips som jag har fått beställt tid på verkstad igen och kolla upp detta Tack:):)
 
Toppen