• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nästan fullt i Lysekil

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Nästan fullt i Lysekil

undrar lite vad det var dom trodde att dom skulle hitta.... en riktig skit-vinst enligt mig.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nästan fullt i Lysekil

Vi besökte Lysekil vecka 32 .även denna ställplats helt ok plats .det finns en ställplats till ett par hundra meter därifrån ,som ni säkert känner till. Utan markerade platser ,total anarki där campades det för fullt .markiser bord och stolar .med utfälld markis och 4 meter till närmsta granne .Hade den platsen sköts lite snyggare hade 10 - 15 bilar till fått plats
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Nästan fullt i Lysekil

Det skulle ingå utbildning i beteende och hänsyn för den som köper husbil.

Det kanske är dax att starta en tråd med med vad som gäller på ställplatser?
Jag sökte på "ställplatsregler" och hittade bara denna tråd. Finns det redan en tråd om detta ber jag om ursäkt.
Jag har använt sunt förnuft hittills men det finns tydligen många oskrivna regler som jag inte känner till.
Om man inte är med i en klubb hur ska man då känna till dessa oskrivna regler?
Jag erkänner att jag har ställt ut både bord och stolar och suttit och avnjutit både mat och dryck utanför vår bil, givetvis bara om det finns plats mellan bilarna. Tydligen får man bara göra sådant på campingar.
Jag brukar se om det finns någon tavla med regler när jag kommer till en ställplats, finns det inte det så använder jag sunt förnuft och det har gått bra hittills fast jag tydligen brutit mot många regler som jag inte visste fanns.
Jag har i min enfald trott att det är ägaren till ställplatsen som sätter reglerna men tydligen är det vissa medlemmar i denna klubb som gör det.
Finns det några skrivna regler som är allmänt vedertagna så ge mig gärna en länk till dessa, om inte tänker jag fortsätta att sätta ut mitt lilla bord och två stolar utanför vår bil OM det finns plats för dessa och det inte finns nån tavla som förbjuder mig att göra detta.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nästan fullt i Lysekil

Det är nog de tio budorden som gäller för största allmänhet. Det är svårt att spika fast regler som alltid gäller, mycket är ju situationsbundet så att säga. Är det en större ställplats och få besökare, så får man breda ut sig mer med stolar strax utanför och även bilda kolonier med bekanta, men detta gäller bara så länge det finns gott om platser för nyanlända. Likaså är ljudnivån friare när man är ensam på en stor plan. För att inte tala om rökning och hundar. Ju mer folk, ju mer hänsyn måste tas. Så gör åtminstone jag och det har inte hänt hittils att någon knällt över oss.

Man är ju en gammal seglare och vissa saker sitter i ryggmärgen. Om jag kommer till en ställplats och vet att jag är väldigt sugen på att grilla, så kollar jag vinden och ställer mig under vinden, pga. grill rök och för att vi röker. Då slipper de andra besväras, men finns där många bilar så är inte grillning heller lämpligt på en ställplats, fast vad vet jag?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Nästan fullt i Lysekil

Oftas ska det ju vara några meter mellan husbilarna även på ställplatser, och om jag plockar fram lilla bordet och 2 stolar och har dem utanför vår husbil så tycker inte jag att nån kan komma och säga att jag inte får det.
Men självklart plockar man inte ut rubbet som på en camping.
25 grader varmt ute en sommar kväll vem vill sitta inne då?
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Nästan fullt i Lysekil

Ingen ställ plats men ändå dålig reklam för husbils folket. Vi kom på kvällen till Falköpings ost jul marknad, där på 4 p rutor närmast hade en husbil med stora klubb dekaler parkerat på bästa plats. Vi körde runt dom och körde ut på den gamla macken och ställde oss brevid två andra husbilar.På morgonen när det kom 100 tals med folk fick klubben fin reklam hur man okuperar bästa 4 st parkeringar vi hörde folk klagan på husbilar.

PS vi tog kort på husbilen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Nästan fullt i Lysekil

Ingen ställ plats men ändå dålig reklam för husbils folket. Vi kom på kvällen till Falköpings ost jul marknad, där på 4 p rutor närmast hade en husbil med stora klubb dekaler parkerat på bästa plats. Vi körde runt dom och körde ut på den gamla macken och ställde oss brevid två andra husbilar.På morgonen när det kom 100 tals med folk fick klubben fin reklam hur man okuperar bästa 4 st parkeringar vi hörde folk klagan på husbilar.

PS vi tog kort på husbilen.

Utan att ställa frågan, varför gör ni så?
 
Toppen