• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vin är nyttigare än motion.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Den moderna heliga treenigheten, skräpmatsindustrin, träningsindustrin och läkemedelsindustrin samarbetar på ett alldeles utsökt sätt och genererar enorma intäkter till de företag som inte skäms för att profitera på ignoranta människor.

Många har alla möjliga hiskliga träningsapparater i hemmen på vilka de fåfängt försöker göra av med den övervikt som åstadkoms av den kolhydratstinna mat de stoppar i sig. De allra största busarna, med Viktväktarna i spetsen, säljer och rekommenderar konstig matersättning, ofta med stort kolhydratinnehåll, i stället för riktig mat. De globala "livsmedelsföretagen" som Unilever, Coca-Cola och Nestlé försöker hela tiden ersätta äkta råvaror med alla möjliga produkter eftersom det är kolossalt lönsamt. Det amerikanska majsöverskottet används i all möjlig "mat" idag. Riktig mat är relativt dyr och ska vara det.

Den här kolhydratmaten gör människor feta och fetmaepidemin sprider sig över klotet, i synnerhet i fattiga länder där många tycks leva på sötade drycker och skräpmat. Träningsindustrin är inte sen att koppla på tåget och säljer all möjlig träningsapparatur.

Ett ekorrhjul: först olämplig föda och sedan stollemotionerande gör att läkemedelsindustrin får nya inkomstmöjligheter och det gäller inte bara psykofarmaka utan alla möjliga mediciner som säljs för att hantera de okunniga "modeoffrens" krämpor worldwide. Man skulle kunna säga att läkemedelsforskningen idag mer eller mindre välkomnar den moderna skräpmatens påverkan på människokroppen och forskar fram läkemedel som påstås hjälpa mot felaktig kost.

En lönsam treenighet!

Jappe

PS. Pfizer kan ha mörkat bieffekt - Nyheter | SVT.se

PS 2. Pfizer gör naturligtvis medicin mot diabetes 2 också, eller sockersjuka som det hette förr och borde heta idag också!
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jag har hört det ryktas om att representanter från just dessa 3 grupper träffas varje måndag för att dra upp de globala riktlinjerna för hur man gemensamt skall kunna orsaka mänsklighetens förfall och död så snabbt och effektivt som möjligt.

Rykten säger även att det bara är utomjordingar som sitter i ledningen på dessa företag och att planen är att ta över jorden när människan väl dött ut.
icon_whistling.gif
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Min gode JAPPE.

Du skriver "Riktig mat är relativt dyr och ska vara det." Hur menar du då? Skall denna mat förvägras det sämre bemedlade i samhället? Bra mat behöver inte alls vara dyrare, det här med rättvisemärkt, gröna svanar & ekologiskt har däremot passat på att trissa upp priserna. Kolhydrater som uppenbarligen är så ohälsosamt har ju ätits ända sedan människan började odla spannmål. En varierad kost & motion är vad jag tror det bästa för välbefinnandet & hälsan.:)

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vin är nyttigare än motion.

En dag utan vin är som en dag utan sol. Om man efter litet vin också blir glad så mår man bättre och då lever man längre.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Min gode JAPPE.

Du skriver "Riktig mat är relativt dyr och ska vara det." Hur menar du då? Skall denna mat förvägras det sämre bemedlade i samhället? Bra mat behöver inte alls vara dyrare, det här med rättvisemärkt, gröna svanar & ekologiskt har däremot passat på att trissa upp priserna. Kolhydrater som uppenbarligen är så ohälsosamt har ju ätits ända sedan människan började odla spannmål. En varierad kost & motion är vad jag tror det bästa för välbefinnandet & hälsan.:)

Bennie

Jag menar att mycket av innehållet i riktig idag ersätts av billiga substitut för att möjliggöra högre lönsamhet för vissa företag. Sådan "mat" med stort kolhydratinnehåll blir faktiskt dyrare för konsumenten eftersom man äter mer därför att den inte mättar på samma sätt som riktig mat. Matsuget gör att det blir fler mellanmål.

Så länge du inte är överviktig kan du smocka i dig kolhydratrik mat men förbränner du inte den energi som du får via kolhydraterna så omvandlas det till fett, farligt fett. Detta kände folk till när jag växte upp men den kunskapen tycks ha försvunnit hos senare generationer. Ett tydligt exempel på hur vissa vill mörka detta förhållande är just att finurligt döpa om sockersjuka till diabetes 2! Många som är insulinberoende idag kan minska eller helt slippa medicineringen om de lägger om kosten till mindre kolhydratrik sådan!

Du sökte efter sockersjuka - Kostdoktorn

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jappe, idag cyklar du om möjligt ännu mer vilse än vanligt, men det stör mig inte så mycket så länge du inte upprepar din utsaga att vin är nyttigare än motion.

Det var faktiskt de gamla grekerna som myntade beteckningen diabetes på tillståndet, sedan kom på 1600-talet preciseringen mellitus (av latin för honung) när man noterade att urinen smakade sött. Detta för att särskilja från andra tillstånd med riklig urinproduktion, exempelvis diabetes insipidus.
Detta tror jag nog att du fick lära dig redan på gymnasiet.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Kalle Dussin, den gamle krigarhövdingen sa att "anfall är bästa försvar".

Vissa här på forumet använder liknande teknik. Vill man inte diskutera ämnet kan man ju alltid ifrågasätta personen i stället!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jag var ett tag inne på att avbryta motionen och dricka vin i stället eftersom det verkar mindre jobbigt men har ändrat mig igen!

Eftersom en kall öl är godare efter måttlig motion än vin har jag ändrat mig igen. Jag överlåter vinet till min fru, hon tycker inte att öldrickande är kvinnligt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Kalle Dussin, den gamle krigarhövdingen sa att "anfall är bästa försvar".

Vissa här på forumet använder liknande teknik. Vill man inte diskutera ämnet kan man ju alltid ifrågasätta personen i stället!

Jappe

Dåligt Jappe!

Jag har lagt ner betydande möda på att diskutera åtskilliga av dina utsagor i tidigare trådar, men till ingen nytta. Du har envist kört vidare med dina gamla käpphästar och refererat till dina alldeles speciella auktoriteter, varför jag har givit upp. Naturligtvis borde jag inte heller ha protesterat mot detta med att vin skulle vara nyttigare än motion, men risken fanns ju att någon tar dig på allvar.
Och att jag påpekar att "diabetes" är etablerat sedan ett par tusen år är inget du skall tolka som ett personangrepp, jag är säker på att du inte var med på den tiden.

aake
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jag fick ryggskott förra veckan. Dagen innan jag skulle börja jobba, så det var säkert en släng av latmask. Efter att prövat diverse kurer, vitkål på magen, liniment på ryggen, värmekudde m.m. Fick jag tillsist nog och insåg att här behövdes sånt som är utprovat, men inte ens gammeldansk hjälpte. Slutligen kom hon som ger mig mat med ett glas rödvin och efter någon påfyllning stapplade jag i säng. Dagen efter vaknade jag upp betydligt mjukare i ryggen. Frågan är hur länge man vågar använda denna mirakelkur.
För några år sedan fick jag en snaps med Raki varje kväll mot tandvärk, det funka två veckor innan frugan tyckte att det var dags att uppsöka tandläkaren och vips blev jag fri från tandvärk:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Diabetes och dess historia vet jag litet om men att dricka vin i måttliga mängder tror jag är nyttigt. Detta har upprepats så många gånger att det troligen är sant. (eller på väg att bli det).
Den sk. placeboeffecten lär ju vara mäktig vilket nya studier visar inom många områden. Om jag nu tror att det är nyttigt med ett eller två glas vin om dagen borde ju detta därför medföra att placeboeffecten håller mig frisk. :)
Hade jag däremot som aake inte trot på vinets nyttiga inverkan på kroppen hade jag ju blivit sjuk. En motivering som borde passa de flesta.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Visst Bestliner, du far säkert inte illa av lite vin, men Jappes tes var att vin är nyttigare än motion. Vill man hävda något sådant då har man faktiskt bevisbördan och det räcker inte med att citera något ur kvällspressen.

Slut för mig!

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jag fick ryggskott förra veckan. Dagen innan jag skulle börja jobba, så det var säkert en släng av latmask. Efter att prövat diverse kurer, vitkål på magen, liniment på ryggen, värmekudde m.m. Fick jag tillsist nog och insåg att här behövdes sånt som är utprovat, men inte ens gammeldansk hjälpte. Slutligen kom hon som ger mig mat med ett glas rödvin och efter någon påfyllning stapplade jag i säng. Dagen efter vaknade jag upp betydligt mjukare i ryggen. Frågan är hur länge man vågar använda denna mirakelkur.
För några år sedan fick jag en snaps med Raki varje kväll mot tandvärk, det funka två veckor innan frugan tyckte att det var dags att uppsöka tandläkaren och vips blev jag fri från tandvärk:)

Med risk för att behöva bevisa min existens dristar jag mig ändå att redovisa en riktig mirakelkur mot ryggskott, den jugoslaviska byråmetoden. Av namnet framgår att jag lärde mig den under Titos tid vid ett besök i hans domäner. Metoden är väldigt enkel; man behöver bara en flaska Schlivovitz och en byrå och kuren är snabb och effektiv. Jag hade ett fruktansvärt ryggskott en gång på en resa från Sverige till Jugoslavien för några decennier sedan och när vi kom fram var jag i stort sett förlamad av smärta men när det uppmärksammades av hotellpersonalen på det hotell som vi lyckliggjorde så fick jag rådet att omedelbart använda en gammal beprövad jugoslavisk metod: Den jugoslaviska byråmetoden!

Den tillgår så att man stoppar in fötterna under en byrå och gör några raska situps. Alla vet ju att situps inte är något som man längtar efter att göra när man har ryggskott men juggarna som var ett finurligt folk på den tiden visste hur man skulle göra för att stå ut med smärtan. Man häller i sig en flaska Schlivovitz innan man startar själva kuren.

Jag drack en flaska plommonbrännvin, stoppade in fötterna under hotellrumsbyrån och gjorde några raska situps - ryggvärken försvann! Jag har inte haft ryggskott fler gånger efter den upplevelsen.

OBS! Detta betyder inte att brännvin är nyttigare än rödvin utan bara att viss sorts motion kräver starksprit.

Jappe

PS. Det går säkert lika bra med rödvin men för att uppnå motsvarande smärtlindrande effekt så krävs det 3 - 4 flaskor och det kan ju bli för mycket även för en van rötjutspimplare.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Don Jappé! Nu lyckades du få aake på dig. Du gillar ju att provocera och jag tror du vill ha fram att det inte är hela världen med ett par glas vin. Speciellt om man jämför med socker (kolhydrater) och rökning.

Motion är ju aldrig fel om man inte är missbrukare och sliter ut kroppen i förtid. Att du själv inte gillar motion är ju väl utmärkande när man träffar dig.:D

Men nyttan med ett par glas rödvin tvistar läkarvetenskapen om. Men många läkare påstår att det har hälsoeffekter, men att andra ex: leversjukdomar dyker upp.

Vi i norden har ju ett annat förhållande till alkohol än ex: Sydeuropa. Men just hjärtat och cirkulationen har nog inga stora problem med ett par glas rödvin. Värre är ju när man tömmer hela bag in boxen...:D


cef-tinto-bag-in-box-big.jpg
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Så här är det ... tror jag ...:spinny:
När en renhjord jagas av en varg, är det den lånsammaste och sämsta renen, den som springer sist i kön, som bestämmer hjordens fart. När så vargen kommer ifatt hjorden, så är det ju naturligtvis den renen som blir tagen, och får ingå i det naturliga kretsloppet.
Följen av detta blir att farten på hjorden ökar, då det långsammaste djuret är borta, och inte längre kan dra ner farten.
Likadant fungerar det med våra hjärnor. Varje gång man tar sig ett par supar eller glas vin, så är det några hjärnceller som får lämna in.
Nu är det så vist ordnat, att de är de sämsta och mest underutvecklade cellerna som dör först, eftersom de har den sämsta motståndskraften.
Resultatet av detta blir ju naturligtvis att resten av hjärnan blir snabbare, och fungerar bättre
Man blir alltså smart av att dricka alkohol.
Calle (som har funderat länge på detta samband) :twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Om även jag skall spekulera så misstänker jag att motion fungerar bättre än alkohol om man har ambitionen att försöka springa ikapp med rovdjur.

Men vad gäller hjärnskador av alkohol då vet jag besked och har även personligen träffat ett antal drabbade. Alkohol ger en skadebild som skiljer sig från andra lösningsmedel; även vid en avancerad alkoholdemens kan vissa hjärnfunktioner vara bevarade, men det karakteristiska är att korttidsminnet är utslaget. Ett tillstånd som kanske inte medför ett så svårt subjektivt lidande för den drabbade själv, men medför behov av vård dygnet runt. Det är stor individuell skillnad i känslighet för denna skadeverkan, men man får rimligen räkna med att det krävs ett både seriöst och långvarigt supande för att drabbas.

aake
 
Toppen