• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej
Om farten är högre blir stoppen våldsammare.
Mvh. Klas

Det plötsliga stoppet rekommenderas inte oavsett fart, det blir det sista man gör, ska du anpassa farten för det, blir du troligen orsaken för någon annans plötsliga stopp :wall:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ja dom som gillar snabbföret
 
F

F.d. 55602

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Karin Boye: ...det är vägen som är mödan värd...
Vi husbilsklubbare: Det är vägen, inte målet, som gör resan värd, eller enklare: Det är vägen som är resans mål.
Hur skall vi då kunna leva upp till detta och verkligen få full valuta för de kostnader husbilsägandet innebär för oss?
70 km på enfilig 100-väg? Kanske någon gång, när vägen är extremt vacker eller när det finns särskilda skäl för lägre fart, som t.ex. när jag iklädd shorts kände något krypa uppför mitt lår, en geting på väg rätt in i familjelyckan för att störa densamma eller kanske för att bidra till att lyckan växte enormt på grund av svullnaden den kunde åstadkomma och blev en attraktion i vänkretsen.
Jag gjorde naturligtvis allt för att hålla rätt fart, men det gick inte, vilket resulterade i näradödenavstånd och tutningar bakifrån.
Rekommendation: Använd fantasin och tänk er in i att det finns situationer som motiverar att farten sänks.
I övrigt vill jag nog hävda att väldigt många flåbusar borde lära sig veta hut. Varför hetsa mig på en 70-väg när jag håller MINST 70? Rakt upp i häcken och provokativa rattrörelser! Visst, det sitter väl nån kvinna med krystvärkar bredvid eller så är det ett barn som skall curlas, och då är det min själ bråttom!
Utomlands: Här gäller andra grejer än i mitt kära fosterland. Vad hjälper det att jag på 70-väg håller 80? Jag har på nolltid en kö på flera kilometer, och vansinnesomkörningarna är legio. Långtradarna ligger i häcken och lägger ibland av hundratals decibel på ångtutan. Jag ökar till 100 och rätt som det är ligger jag längst bak i en kö på grund av att en idiot bara håller nittio på denna sjuttioväg.
Överdrift? Kanske lite. Tacksam för kommentarer.
MEN! Vi är turister och som sådana bidrar vi i hög grad till att stärka ekonomierna i de besökta länderna. Skall dom då inte visa oss lite hänsyn?
Särskilt på de vackra vägar som erbjuds oss, där vi ibland tvingas till att koncentrera oss på att - som många hävdar på forumet - följa trafikrytmen och därmed missa allt det vackra. Vi har ju inte som de flesta på vägen åkt den tusentals gånger och blivit avtrubbade när det gäller skönhetsupplevelserna.
Kära medtrafikanter! Ge oss husbilsfarare chansen att få leva upp till devisen " Det är vägen som är resans mål."
Rutnanny

 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag upplever fartdårarna som mer intoleranta och provocerande i Sverige än söder därom! Inte för att Sverige nödvändigtvis är "dårarnas paradis" men tanken poppade upp.

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag ligger med farthållaren på gpsfart enligt gällande skyltar om det nu inte är för krokiga vägar för då kan det bli tillsägelse från passagerare.

Sådana som ligger och kör för sakta hoppas jag inte tar illa upp när dom blir omkörda och tycker man är en fartdåre.

På motorvägen så händer det att man ligger på 100km/h.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Äh sicket skrävel! Här kan ni få se hur dom riktiga gubbarna kör! Ni bara snackar! Sniglar, ni hindrar ju trafiken!

Garmin 232 km.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag har läst hela tråden. Jag har läst hela tråden flera gånger. Jag har ofta funderat över varför trafiklagstiftning behöver vara så diffus och ge upphov till så många tolkningar. Ofta krävs ett antal rättsfall för att den ska bli användbar. Men när jag nu läst genom det här så blir det klart att så måste det vara. Trafikmiljön spetsar verkligen till hur olika och subjektiva vi människor är. Inte sagt som något negativt, tvärtom, men i trafiken är det så tydligt hur vi fungerar tillsammans. I trafiken är det svårare, för att inte säga omöjligt, att dra sig undan och inte märkas. I trafiken blir våra olikheter och olika synsätt så väldigt tydliga.

Jag har jobbat med de här frågorna men ska för en gångs skull inte försöka göra någon tolkning. Den här gången vill jag bara förmedla de filosofiska tankar som den här tråden har gett mig.

Den här tråden är nära nog en komplett nulägesanalys om trafiksituationen i olika husbilstrafikanters perspektiv och för en gångs skull inte i lagstiftarens eller polisens perspektiv. Tänk er då om vi också kunde få in perspektivet från alla andra trafikantgrupper. De har inte heller någon gemensam uppfattning utan där finns minst lika många åsikter som redovisats här. Då kunde vi verkligen bygga en trafikmiljö i trafikanternas perspektiv och inte i "experternas"!

Det jag skriver nu kanske inte förklarar så mycket för någon annan, men tråden har förklarat mycket för mig!

:-/<rister
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Självklart inte ok!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Min resebil är jädrar i min låda inte någon skåpbil, det är en lastbil! Det har jag papper på!

Flytta på dig, sölkorv du hindrar ju trafiken! Så här är det jämt nuförtiden, en massa sölkorvar överallt!

fer.jpg

Upprörd Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag har läst hela tråden. Jag har läst hela tråden flera gånger. Jag har ofta funderat över varför trafiklagstiftning behöver vara så diffus och ge upphov till så många tolkningar. Ofta krävs ett antal rättsfall för att den ska bli användbar. Men när jag nu läst genom det här så blir det klart att så måste det vara. Trafikmiljön spetsar verkligen till hur olika och subjektiva vi människor är. Inte sagt som något negativt, tvärtom, men i trafiken är det så tydligt hur vi fungerar tillsammans. I trafiken är det svårare, för att inte säga omöjligt, att dra sig undan och inte märkas. I trafiken blir våra olikheter och olika synsätt så väldigt tydliga.

Jag har jobbat med de här frågorna men ska för en gångs skull inte försöka göra någon tolkning. Den här gången vill jag bara förmedla de filosofiska tankar som den här tråden har gett mig.

Den här tråden är nära nog en komplett nulägesanalys om trafiksituationen i olika husbilstrafikanters perspektiv och för en gångs skull inte i lagstiftarens eller polisens perspektiv. Tänk er då om vi också kunde få in perspektivet från alla andra trafikantgrupper. De har inte heller någon gemensam uppfattning utan där finns minst lika många åsikter som redovisats här. Då kunde vi verkligen bygga en trafikmiljö i trafikanternas perspektiv och inte i "experternas"!

Det jag skriver nu kanske inte förklarar så mycket för någon annan, men tråden har förklarat mycket för mig!

:-/<rister

Bilskolornas ansvar här är enormt men eftersom det anses vara en demokratisk rättighet att "få" körkort så förväntas det av berörda myndigheter att de ska tolerera i stort sett alla körkortsaspiranter förutom de allra galnaste tokarna! Därav kriget på vägarne! Bl.a. Stort ämne! Gonatt!
 
F

F.d. 55602

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jappe!
Jag håller med dig. Visst uppträder man artigare i trafiken i många andra länder än i Sverige, i vissa situationer, men när det gäller verkligt ruskiga och livsfarliga beteenden har i alla fall jag den erfarenheten att utlandet gett mig mest skrämselhicka.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Bilskolornas ansvar här är enormt men eftersom det anses vara en demokratisk rättighet att "få" körkort så förväntas det av berörda myndigheter att de ska tolerera i stort sett alla körkortsaspiranter förutom de allra galnaste tokarna! Därav kriget på vägarne! Bl.a. Stort ämne! Gonatt!

Trafikmiljön avgörs mer av samhällsklimatet än av bilskolorna. Trafikmiljön avspeglar samhällsklimatet. Du agerar i trafiken som du gör i samhället. Det handlar mer om din personlighet än ditt beteende. Hur skulle bilskolorna kunna ändra elevernas personlighet? Tror inte det är ett specifikt svenskt problem. Upplever att andra länders samhällsklimat och kultur avspeglar sig på deras vägar. Däremot kan jag tycka mig förnimma en större ödmjukhet när förare kör i ett annat land och ska hantera en annan trafikkultur.

:-/<rister
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jappe!
Jag håller med dig. Visst uppträder man artigare i trafiken i många andra länder än i Sverige, i vissa situationer, men när det gäller verkligt ruskiga och livsfarliga beteenden har i alla fall jag den erfarenheten att utlandet gett mig mest skrämselhicka.

Detta ser man inte så ofta i Sverige, även om det händer :rolleyes:

[YOUTUBE]Q_S61MyZtkA[/YOUTUBE]
 
K

kruslock

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej alla husbilsägare. Jag läste i tidningen förra våren att det var en som körde för sakta på en 50 sträcka och fick böter för det. Om det är så att man inte får köra för sakta vet jag ingentin om. Själv försöker jag hålla trafikrytmen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Det finns inga 100 km/h vägar i Norge (Oslo undantag) så att allt flyter som det skall. Vi har mycket att lära oss från Norska bilister som tar verkligen hänsyn till sin omgivning, mötande och yrkestrafik. Svar på trådens fråga: nej, det är inte dieselpriset som styr utan säkerhet och flyt i trafiken i samspel med gällande trafikregler.
Förutom får, älgar, kor, cyklister , m.m. det är inte ovanligt att möta mammor med barnvagnar mitt på E-vägar...
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Bilskolornas ansvar här är enormt men eftersom det anses vara en demokratisk rättighet att "få" körkort så förväntas det av berörda myndigheter att de ska tolerera i stort sett alla körkortsaspiranter förutom de allra galnaste tokarna! Därav kriget på vägarne! Bl.a. Stort ämne! Gonatt!

Visst jobbar trafikskolorna med attitydpåverkan så gott dom kan under den korta period som eleven går där men det är bara c:a hälften av alla som tar körkort genom trafikskolor och av dom är mer än hälften flickor. I Danmark m.fl. länder är det obligatoriskt att övningsköra i trafikskola men inte i Sverige. Övningskör någon hemma med en pappa som kör som en biltjuv finns det nog vissa risker att den attityden överförs.
Åke
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag försöker hålla hastigheten så gott det går men är det brant uppför eller mycket skarpa kurvor som här i Norge så är det omöjligt med min husbil, då får man stanna vid nån ficka då och då för att släppa om.

Sen kör kag ogärna fortare än 95 men det är inte av snålhet utan för att jag lider med motorn när den går över 3000 varv.

Sen är ju min husbil det snålaste av mina fyra fordon hur jag än kör :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen