• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

KOL-mediciner som Ultibro, Pulmicort m.fl. + kaffe.

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

KOL-mediciner...

Jappe
KOL innebär ett minskat gasutbyte i lungorna, både inkommande syre och avgående koldioxid. Ett sätt att minska mängden koldioxid som måste vädras bort är att äta mindre av "föroxiderade" råvaror.

Dit hör alla som innehåller eller bryts ner till glukos, t.ex. kolhydrater eller obehövligt överskott av proteiner. Testa att minska köttandelen och öka kort- och mellanlånga fettsyror som t.ex. kokosfett.

mvh / Erik
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack för det svaret. Uttrycket "föroxiderade råvaror" är jag osäker på. Jag har försökt googla på det men hittar ingenting.

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Vitsen med att äta mat med lågt RQ är att man inte belastar lungorna med mer gastransporter ut än nödvändigt.

Det finns mer om hur detta hänger samman med KOL/astma och om det börjar regna ohämmat skall jag försöka återkomma.

mvh / Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom) och astma innebär att luftgenomströmningen till och från lungorna hindras. För att motverka detta används olika mediciner som skall vidga luftvägarna, men det finns gränser för deras effektivitet. Antag att man dessutom kan minska flödesbehovet något. Syretillförseln kan man inte ge sig på, men att minska mängden koldioxid som skall andas ut är möjligt med LCHF.

Läs mer: KOL, astma och LCHF | MatFrisk Blogg

mvh / Erik
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Från Dagens Industri

FETTFRITT INTE BÄSTA BANTNINGSRÅDET
2015-10-30 01:53

Att dra ner på fettet ger inte mer viktnedgång på sikt än andra bantningsmetoder. Det visar en ny studie som ger nytt bränsle i den eviga debatten om vad som bäst befriar oss från extra kilon - att minska på fettintaget eller att sky kolhydrater.

Forskare i USA har i en så kallade metastudie analyserat 53 olika vetenskapliga studier omfattande närmare 70 000 vuxna i flera länder. Deras slutsats är att det är effektivare att undvika kolhydrater än fett om man vill gå ner i vikt, rapporterar AFP.

Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften The Lancet Diabetes & Endocrinology journal.

I en kommentar skriver den amerikanske diabetesforskaren Kevin Hall att en slutsats av studien är att det är svårt att gå ner i vikt - oavsett vilket metod man väljer — eftersom människor har svårt att följa dieter under längre tid.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Från Dagens Industri

FETTFRITT INTE BÄSTA BANTNINGSRÅDET
2015-10-30 01:53

Att dra ner på fettet ger inte mer viktnedgång på sikt än andra bantningsmetoder. Det visar en ny studie som ger nytt bränsle i den eviga debatten om vad som bäst befriar oss från extra kilon - att minska på fettintaget eller att sky kolhydrater.

Forskare i USA har i en så kallade metastudie analyserat 53 olika vetenskapliga studier omfattande närmare 70 000 vuxna i flera länder. Deras slutsats är att det är effektivare att undvika kolhydrater än fett om man vill gå ner i vikt, rapporterar AFP.

Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften The Lancet Diabetes & Endocrinology journal.

I en kommentar skriver den amerikanske diabetesforskaren Kevin Hall att en slutsats av studien är att det är svårt att gå ner i vikt - oavsett vilket metod man väljer — eftersom människor har svårt att följa dieter under längre tid.

Här kommer en som håller med. Jag hör till dem som följer detta råd. I mitt fall har det fungerat mycket bra. Var och en är ju salig i sin tro. Det viktigaste är att tro på det man gör. Jag spetsar till det hela genom att fasta 2 ggr per år. Kroppen måste ibland få chansen att rensa ut gifterna. Det har optimerat mitt liv.

Mvh MarTom
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Enl. vad som står skrivet så spelar det egentligen ingen roll vad man stoppar i sig. Det gäller att ha ett lågt kaloriintag. (SVT.text sid. 106)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

The Lancet har efter omfattande forskning och miljoner i kostnader kommit fram till en självklar sanning! Det är klart att man blir tjock av kalorier! Det vet ju alla!

Det är inte det som är "hemligheten" med LCHF!

"Hemligheten" är att vid för stort intag av kolhydrater så blir man inte lika mätt som när man äter riktig mat! Sötsuget som kommer från kolhydraterna i maten lockar till mellanmål, ofta i form av smörgåsar, hamburgare o.s.v., ofta med stort kolhydratinnehåll. OCH så är cirkusen i full gång, äta, äta, äta!

Äter man riktig mat, anpassad för människan, så blir man mätt längre och äter alltså mindre totalt sett - och går ner i vikt!

Jag har alltid haft stort förtroende för "The Lancet". Det har jag inte längre! The Lancet är uppenbarligen köpt av sockerindustrin och borde skämmas för sitt agerande. De försöker medvetet blanda bort korten och förvanska sanningen. Det tråkiga med detta är att det är svaga grupper i samhället, "ignoransen", som blir lidande av sådana här utspel, och tjocka! Detta är väldigt tydligt i "U-länderna" där befolkningen äter mycket snabbmat och dricker Coca-Cola!

Arg Jappe

PS. Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

The Lancet har efter omfattande forskning och miljoner i kostnader kommit fram till en självklar sanning! Det är klart att man blir tjock av kalorier! Det vet ju alla!

Det är inte det som är "hemligheten" med LCHF!

"Hemligheten" är att vid för stort intag av kolhydrater så blir man inte lika mätt som när man äter riktig mat! Sötsuget som kommer från kolhydraterna i maten lockar till mellanmål, ofta i form av smörgåsar, hamburgare o.s.v., ofta med stort kolhydratinnehåll. OCH så är cirkusen i full gång, äta, äta, äta!

Äter man riktig mat, anpassad för människan, så blir man mätt längre och äter alltså mindre totalt sett - och går ner i vikt!

Jag har alltid haft stort förtroende för "The Lancet". Det har jag inte längre! The Lancet är uppenbarligen köpt av sockerindustrin och borde skämmas för sitt agerande. De försöker medvetet blanda bort korten och förvanska sanningen. Det tråkiga med detta är att det är svaga grupper i samhället, "ignoransen", som blir lidande av sådana här utspel, och tjocka! Detta är väldigt tydligt i "U-länderna" där befolkningen äter mycket snabbmat och dricker Coca-Cola!

Arg Jappe

PS. Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!


När jag kommer hem ska jag kolla Text-TV:n. Var det ur den källan som ditt sinnelag mörkades?
Jag håller helt med dej rörande intaget av näringen. Tro mej. Jag har tränat ganska hårt sedan många år tillbaka. Min kost består till största delen av protein. Det har fungerat mycket bra! Mina källor till ett sundare liv består i levande exempel som hittat bra mix i kosten. När det gäller val av öl har jag sållat bort några märken som har väldigt högt kolhydratinnehåll. Den kategorin ingår inte i min arsenal när jag nu lämnar min långa vita period bakom mej!
Mvh MarTom
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Min kost består till största delen av protein. Det har fungerat mycket bra!
Det finns minst två sätt att beskriva hur mycket man äter av diverse råvaror, dels som vikt, dels som andel av den sammanlagda energin (E%).

Det finns tre energibärande typer av makronäringsämnen, protein, fett och kolhydrater. Om vi betraktar vikten är det lätt att äta störst andel från proteinrika livsmedel som kött då rent muskelkött är till mer än 2/3 vatten.

Om man däremot väljer att beskriva maten i E% blir det marigare. För att protein skall utgöra största delen måste det utgöra 33,4% eller mer av helheten. Vanligen hamnar ett spontant proteinintag runt 15-20E% och det fodrar viss beslutsamhet att komma väsentligt högre under längre tid. Detta är nog ett avgörande skäl att Paulúns ISO-diet aldrig började flyga trots att många talar fördelaktigt om proteiner.

Tar jag fel om jag tror att du beskriver att vikten/volymen av det du äter domineras av proteinrika livsmedel snarare än energiandelen?

Mvh / Erik
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Det finns minst två sätt att beskriva hur mycket man äter av diverse råvaror, dels som vikt, dels som andel av den sammanlagda energin (E%).

Det finns tre energibärande typer av makronäringsämnen, protein, fett och kolhydrater. Om vi betraktar vikten är det lätt att äta störst andel från proteinrika livsmedel som kött då rent muskelkött är till mer än 2/3 vatten.

Om man däremot väljer att beskriva maten i E% blir det marigare. För att protein skall utgöra största delen måste det utgöra 33,4% eller mer av helheten. Vanligen hamnar ett spontant proteinintag runt 15-20E% och det fodrar viss beslutsamhet att komma väsentligt högre under längre tid. Detta är nog ett avgörande skäl att Paulúns ISO-diet aldrig började flyga trots att många talar fördelaktigt om proteiner.

Tar jag fel om jag tror att du beskriver att vikten/volymen av det du äter domineras av proteinrika livsmedel snarare än energiandelen?

Mvh / Erik


Jovisst har du rätt om jag slår ut hela näringsintaget under ett dygn. Jag tänkte mest på intaget direkt efter träningen. 80,1 % protein står det på burken.
Tack för din beskrivning.

Mvh MarTom
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har aldrig tränat, utom en gång för 60 år sedan när jag deltog i en terränglöpningstävling och kom trea, faktiskt. Jag bestämde mig dock den gången för att upphöra med sådana aktiviteter eftersom jag förstod att de kunde vara skadliga för kroppen.

Själv undviker jag burkmat så långt det går så jag har ingen aning om vad det är för burkar som träningsfolket äter ur.

Vad gäller smak så finns det en smak som jag har saknat i 30 år ungefär och det är den fantastiska smaken av sillbullar. Jag pratade med den mycket trevlige fiskhandlaren (fiskhandlare är alltid mycket trevliga) i Alingsås häromdan och han sade att efterfrågan är noll idag, tyvärr. Väldigt synd eftersom just sillbullssmaken hör till de stora kulturbärande smakerna i varje fall i västra Sverige. Ett kulturarv som riskerar att gå i graven.

Någon som vet var det finns sillbullar att köpa eller har ett bra recept på goda sillbullar? Jag har försökt åstadkomma goda sillbullar själv men skändligen misslyckats. Fiskhandlarna förr var mästare på detta område!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen