• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning gråvatten

F

F.d. 25111

Guest
Hej,
träffade i veckan en annan HBK:are och vi diskuterade husbilslivets alla fördelar och nackdelar.
Jag menade att livet var ganska underbart, men jag har ett problem, och det är svårigheten att hitta ställen att tömma gråvattnet.
HBK:aren sade då att det inte är några problem för alla Vägverkets rastplatser har brunnar där man kan tömma gråvattnet.
Jag påpekade då att det är vanliga vägbrunnar och där får man inte tömma gråvattnet. Det har jag gjort så länge de funnits svarade han och ingen har sagt att det skulle vara förbjudet...
Annars finns det ju alltid diken som man också kan tömma i menade han också.

Har han rätt ?????

Donna
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tömning gråvatten

:confused: Det är olika från kommun till kommun. En del hänvisar till reningsverket, andra till bensinstationer eller campingplatser.

:) I Europa kombinerar jag problemet "tanka diesel och vatten samt tömma gråvatten". Har alltid möts av välvillig personal på mackarna.

:mad: Flaskhalsen är väl latrintömningen, särskilt för de som har fasta tankar.

När det gäller allt som vi behöver så funkar det jättebra om man frågar först. Ställplatser, vatten, tömning, tips av olika slag, ja tom el kan man få gratis med ett trevligt sätt.

Det man bör tänka på är att ha lite "reserver" så man kan köra vidare i de fall man får ett nej eller om det kostar mer än det smakar.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

I Sverige är det lätt att tömma gråvattnet OBS endast gråvattnet. Vi harmassor av skogsvägar timmeravläggningsplatser mm,
Gråvattnet förorenar inte naturen innehåller på sin höjd diskmedel och risgryn mm.

Hemkommen från resa tömmer jag vattnet på min tomt, har en sluttning där bilen är parkerad.
Utomlands är det värre att tömma i naturen,
finns nästan inga undanskymda småvägar i tättbefolkade Europa. Men där finns istället gott om Ställplatzer med tömningsmöjlighet.

Jägarn
 
F

F.d. 30056

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Jag pratade med en kompis som jobbar på reningsverket om att tömma i gatubrunnar! Han svarade att det skall man inte göra för de går ut i sjöar och vattendrag! Töm istället i ett dike så tar naturen hand om det på ett bra sätt. Schampo och diskmedel är tydligen bra för växter! Har även skrivit till vägverket i frågan men inte fått svar ännu!
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Tömning gråvatten

Om gråvattentanken blir full när jag åker i Norrland stannar jag vid någon skogsbilväg och tommer tanken i diket. Hemma tömmer jag tanken där jag har bilen uppställd. Tunt jordlager på grovt singel.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Med tanke på vad som går ut i marken från min infiltration så tror jag inte att de 97% vatten 1% tandkräm 1% kaffe och 1% nått annat som jag släpper ut gör nån större åverkan på naturen men man behöver ju inte släppa ut det där folk går eller kör.
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Tömning gråvatten

Hej. Vi tömmer vårt gråvatten i latrinen på vägverkets rastplatser i samband med latrintömmning. Vi ser inga problem med detta. Alternativt på campingplats.

Med vänlig hälsning. Avo
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Detta ämne tar aldrig kommer i nya versioner med jämna mellanrum. Tar man in på en camping tömmer man där, står man på en stelplatz tömmer man där (på nästan alla utomlands finns tömning) Kör man på de Franska motorvägarna finns det skyltar innan bensinmacken om du kan tömma där. På väldigt många kan du det. Fricampar man blir det genast svårare. Gråvattnet tömmer jag hemma om jag inte tömt det tidigare. Utomlands gäller för mej bara stelplatz eller camping så där är det inget problem.

Gör som Kenth fråga så går det mesta att fixa även tömning av lite vatten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömning gråvatten

Hur svårt kan det va? Miljölagstiftningen är tydlig..., "töm på avsedda plats"!

Sedan finns det alltid de som anser sig ha bättre argument än lagstiftningen. Men va fan, husbilism ska väl inte vara jämställt med anarki?

Ska du tömma gråvatten ska du göra det på "avsedd plats", ingen annanstans! Särskilt om du kör omkring med ett HBK-märke. HBK har en miljöpolicy, även om vi har fegat ner oss och blivit lite mer populistiska på senare år! =)

:-/<rister
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Hur svårt kan det va? Miljölagstiftningen är tydlig..., "töm på avsedda plats"!

Sedan finns det alltid de som anser sig ha bättre argument än lagstiftningen. Men va fan, husbilism ska väl inte vara jämställt med anarki?

Ska du tömma gråvatten ska du göra det på "avsedd plats", ingen annanstans! Särskilt om du kör omkring med ett HBK-märke. HBK har en miljöpolicy, även om vi har fegat ner oss och blivit lite mer populistiska på senare år! =)

:-/<rister

Hundratusentals fastigheter (och rastplatser och campingar) har infiltration, d.v.s. på "avsedd plats". Så har vi med husbilen också.
// Janne
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Hundratusentals fastigheter (och rastplatser och campingar) har infiltration, d.v.s. på "avsedd plats". Så har vi med husbilen också.
// Janne

Godkänd infiltration är inte att jämföra med att tömma i "vägdiket", det kostar åtskilliga tiotusentals kr att göra en godkänd infiltrationsanläggning för bebyggelse på landsbygden. Är man HBK-are är det ju bara att följa vår miljöpolicy, precis som Krinil skriver. Enkelt, eller hur?
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Godkänd infiltration är inte att jämföra med att tömma i "vägdiket", det kostar åtskilliga tiotusentals kr att göra en godkänd infiltrationsanläggning för bebyggelse på landsbygden. Är man HBK-are är det ju bara att följa vår miljöpolicy, precis som Krinil skriver. Enkelt, eller hur?

Jag har inte nämnt något "vägdike".
// Janne
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Tömning gråvatten

Jag gör som dom flesta andra, tömmer i dikena runt om här i Norrland och har inte det minsta dåligt samvete, värre är det ju då att vi nu åker runt med våra avgas sprutande husbilar, bäst hade ju varit att åka runt på cykelsemester alternativt skaffa häst å vagn om man nu är så orolig över naturen?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Hej
Diket är en av dom sämsta platserna att tömma gråvattnet i. Ju längre väg gråvattnet har att komma ut i vattendrag och sjöar dessto bättre är det. Bra ställe att tömma på är (nödfall) vändplatser på skogsbilvägar, timmerupplag, bra grusbäddar.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Annars kan man göra som husbilen som svängde ut från campingen i Stenungsund för ett par dagar sedan, köra och tömma samtidigt, det blev en rand bort till motorvägen. Föraren stod väl inte först i kön när gud delade ut förstånd.

MVH
Stig
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tömning gråvatten

Jag gissar att han INTE öppnade kranen innan han körde iväg utan att den stått öppen hela tiden & istället glömde att stänga den vid avfärd. Har hört av en del HB/HV-ägare i bekantskapskretsen att så gör dom.

Bennie
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömning gråvatten

Herrejävlar! Den här frågan har vi diskuterat i årtionden. Att det ska vara så svårt att begripa sina skyldigheter inför miljölagstiftningen begriper jag inte. Det är inte upp till var och en att tolka. Dessutom är det så jäkla lätt att göra rätt. TÖM PÅ AVSEDD PLATS!

:-/<rister
 
Toppen