• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil på Öland inte alltid så populärt

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Så många husbilar kan det inte vara!
Jag misstänker att Karlstadsbon som har skrivit artikeln är en sommarstugeägare som bor NORR om Byxelkrok och där finns det inte jättemånga platser att stå på utmed Neptuni ängar för det är ju staket som avgränsar. Visst på några ställen finns det ju öppningar där det går att smita ut men gör man det "med ett stort schabrak" som det står i artikeln?
Där gäller ju terängkörningslagen tom.

Vi övernattade på en parkering just norr om Byxelkrok för en fyra, fem år sedan när vi kom upp sent och Ställplatsen var full...Tidigt på morgonen kom en Kärring på Cykel och började att banka på Husbilen och förde ett jäkla liv!
Hon pratade absolut inte Ölandsmål och var ett gränsfall till nödslakt...nävars ;)

Kontentan är ju att vi börjar bli många och vi får nog tänka oss för lite.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Det finns ju inte heller många platser nära hus däruppe, intressant är naturligtvis att det är "Karl från Karlstad" som inte vill ha konkurrens om platsen? :wideeyed:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Det stora gnället förra veckan kom från fågelskådare som inte fick plats på parkeringen vid Långe Erik för att det övernattat en husbil.
Men det är så med den svenska avundsjukan.
Olle.
 
F

F.d. 54814

Guest
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Hei.

Jeg og min fru parkerade vid Långe Erik förra veckan. Der sto en stor husbil ca. 8,50 mtr lång og med elverk ute. Dessutom sto det grill og et par påsar grillkol utover. Tycker inte at man skal breda ut sig så mycket om man parkerar på en parkeringsplats.

Mvh
TerjeM
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Jag använder ofta husbilen när jag är ute för att skåda och fota fåglar, men försöker parkera så att jag inte tar upp mer utrymme än andra bilar, jag ser alltså till stt ha alla hjulen inom en P-ruta om sådana finnes.
Min bil är också tämligen stor, men endast på höjden (och där brukar det inte vara trängsel).

aake
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Just nu simmar två svanar i vattnet nedanför ställplatsen i Byxelkrok, men det är bara vi som står här.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Hej! Vi såg också husbilen som brett ut sig på parkeringen med ett elverk intill bilen och som kördes långa tider.En husbilsägare som inte hört talas om solceller?Förstår om det retar upp folk som tänkt sig att kanske ta en fika i omgivningen.Själva hade vi ställt oss på en p-ficka utmed vägen en bra bit ifrån,men elverket hördes även dit.

//Bengt o Gunni
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Så länge platsen inte har några restriktioner mot husbil & man parkerar på ett hänsynsfullt sätt utan att breda ut sig så är man själv medveten om att man gjort rätt. I detta läge är det bara att strunta i folk som gnyr eller kanske rent av fråga dom om vilka regler & lagar man bryter mot. Det finns ingen som har monopol på Sverige, alla har samma rättigheter om man följer uppsatta regler & vad allemansrätten stipulerar. Med hänsyn till andra & sakliga argument kommer man långt. Öland är väldigt vackert & en tillgång för alla så nog har väl vi husbilsägare rätt att ta del av detta på det sätt man gör detta med en husbil. Att bli intvingad på ett campinggetto är ingen som jag önskar.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Men 8,5m husbil med elverk och utegrill känns ju inte särskilt hänsynsfullt där, och visa hänsyn måste vi göra om vi inte vill ha förbudsskyltar mot husbilar överallt. Jag kan ju tänka mej fågelskådarnas glädje över ett smattrande elverk, när de åkt dit för att försöka se sällsynta fåglar, som kanske bara finns där en gång under året! :confused:
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Bensin- eller dieseldrivna elverk för husbilsbruk är ett otyg. Lika trist för omgivningen som tomgångskörning med bilmotorn. Vill man absolut skaffa ström med elverk så kan man väl åtminstone gasolkonvertera dem. Ganska enkelt och billigt. Resultatet blir renare avgaser och mindre buller.

Att köra elverk på parkeringsplatser är antagligen förbjudet i någon lag eller förordning. Kanske lagen om tomgångskörning. Bör kollas!

Jappe
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Hej! Vi såg också husbilen som brett ut sig på parkeringen med ett elverk intill bilen och som kördes långa tider.En husbilsägare som inte hört talas om solceller?Förstår om det retar upp folk som tänkt sig att kanske ta en fika i omgivningen.Själva hade vi ställt oss på en p-ficka utmed vägen en bra bit ifrån,men elverket hördes även dit.

//Bengt o Gunni
Man kan ju alltid säga att man är irländare som lägger om tak, för då gäller ju inga regler överhuvudtaget...........

Lugn bara lugn, skrivet med lite ironi......

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

Jisses vilken jättebil 8,5 meter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbil på Öland inte alltid så populärt

De flesta och starkaste klagomålen mot husbilar på populära sommarorter, som nu Öland och förut Varberg/Getterön m.m. verkar oftast komma från de som förr benämndes som "badjävlarna" och sommarboende som själva invaderar poppis sommarplatser, men som inte heller betalar skatt där de gnäller.
När de nu får konkurens av andra mer flyttbara sommarboende gäster :rolleyes: så blir det tydligen inte bra.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen