• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNIPE är den bra?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Här är hemsidan i Norge, som visar en kraftigare/större version av SNIPE. Det är ju inte så enkelt att handla från Norge men den måste väl snart dyka upp på flera ställen.
Jag har sett någon som är tänkt för fast installation också, så håll koll på varianterna.

Bobilverden - Ny parabol og annet tilbehør til bobiler - Bobilverden

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Denna Snipe är nu en bra prisvärd antenn, men att jämföra 33.7 db med en 60 Cm offset antenn tycker jag är överdrivet. Att prata om storlek av antenner säger inte mycket. Förstärkning mäts i decibel (dB) som är en logaritmisk potencial. Där 3 db är dubbelt sá mycket

En 60Cm antenn ligger normalt runt 36 dB förstärkning
46 Cm offset med 44dB förstärkning. Ex den dyra Glomex fast mycket bättre
Detta innebär att en Snipe kan jämföras med en antenn pá 45Cm, men det är kanske möjligt att det finns en 60Cm antenn med denna dáliga förstärkning.

När jag började med parabolantenner i slutet av 70 talet kommer jag ihág att förstärkningen lág dá precis i under gräns. När det regnade kraftigt försvann signalen. Nágon hade räknat ut att det var 2 timmar om áret det regnade sá att man inte kunde se. Detta beror pá vilken transponder och var man befinner sig geografiskt.
I en husbil betyder detta att man blir begränsad med mánga kanaler under en längre resa. Nár det regnar Vill man kanske titta pá TV.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Jag har testat min (äldre, mindre, ej kvadratisk) Snipe med Fergusonmottagare och dispositionskort från Canaldigital på resa till södra Spanien. Tyska kanalerna på Astra och Sveriges Radio fungerar hela vägen. SvT på CC slutar fungera i södra Tyskland; gick ej i Alsace.

Har fungerat helt utan anmärkning.
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Har nu monterat en Snipe på min husbil och konstaterat att den fungerar inte norr om Vilhelmina med Canal digital.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Vad tror ni om denna?

Reflexion vollautomatische Satelliten-Antenne Mobilsat | ELV-Elektronik

Har i vilket fall beställt en sådan: Jämfört med generation 1, stabilare konstruktion, bättre "skew", 10 förprogrammerade satelliter (inkl Eutelsat 9A, dvs för SVT World).
Tror att den motsvarar Snipe 2, den andra generationen (?).

Kommer igen med betyg när den är installerad och testad neråt Europa nånstans, planerar resa mot Alicante i oktober.
Kommer att köra Viasat (Astra 4) med satellitmottagaren från hemmet (eller Giga Blue TwinCam med Videoguard dekryptering om jag nu får det att fungera), och kanske SVT World.
Allt på den senaste Grundig Vision 5 22-tums Tv:n och en Reflexion LDD1971, båda med tripletuner.
Tokig? Ja, förmodligen, Bara jag får elektroniken att fungera! Och att jag kan se Rapport, Viasat Golf och Premier Leage ...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Har nu monterat en Snipe på min husbil och konstaterat att den fungerar inte norr om Vilhelmina med Canal digital.
Mulig den ikke klarer så lav elevasjon - har ikke sett på teknisk spec, det burde stå der. I Vilhelmina er elevasjon 15,8 grader.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

botte22

Bilden liknar generation 1. En lite större kvadratisk modell skall finnas, men jag har inte sett den ännu. Vi är nöjda med generation 1. Tycks vara lite olika namn satta på skärmen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

botte22

Bilden liknar generation 1. En lite större kvadratisk modell skall finnas, men jag har inte sett den ännu. Vi är nöjda med generation 1. Tycks vara lite olika namn satta på skärmen.

Ja, förmodligen generation 1, eller kanske 1.5 eftersom den har 10 förprogrammerade satelliter
(hade en generation 1 i min förra husbil; den hade 9 st förprogrammerade).
Har inte kunnat lurat ut av spec:en (den jag beställt) vilken generation den är.

Har dock sett andra varianter, t ex Megasat Countryman GPS Premium med förstärkning av foten för bättre vindstabilitet.
Dessutom ser kontrollpanelen annorlunda ut (rund). Den kostar närmare 1700€. Den jag beställt kostar 799€.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Det finns många oklarheter kring eventuellt olika modeller. Som jag uppfattar det så tillverkas de i Korea, där de har en webbsida med den icke helt självklara adressen:

Live in a different way - i do it

Här anges bara en modell. Här finns också beskrivning av uppdatering etc.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Googla på Selfsat Snipe Pro så hittar du flera alternativ.
Bl a Satellitproffsen i SE och några tyska webbutiker ...
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Har beställt en SNIPE hittade en på e-Bay för 6488:- fraktfritt bästa pris i Sverige som jag hittade är 9490:- plus 99:- i frakt beställde även en tv 20" med inbyggd satellit mottagare för 2490:- också fraktfritt summa 8978:-. :D
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Köpte en Snipe hos JR i juni förra året för 12490kr. Mycket nöjd då.
Men nu har den fått fnatt. Fastnar i felläge och med ett brummande ljud som en borrmaskin. Ringde JR som sa att det låter som attt den ska bytas. Påpekade att man sa vid köp att det var 1-års garanti och som en händelse så är det 10 dagar kvar på den!
Nu undrar man ju förstås varför bara 1 års garanti? Och hur kan den behövas bytas? Till saken hör att det spöregnade när den la av. Har läst om tidigare problem med vatten.
Fortsättning följer.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Min erfarenhet av Snipe är att man helst bör välja Pro-modellen. Den är lite kraftigare mot oväder och (förhoppningsvis) också mot skakningar under färd
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Men då blir ju prisläget ett annat förstås!
Provar nog utbyte först.
Det felet har vi också haft några gånger, ringde LTC fick en ny gummiplatta som sitter över switchen i bakkant som den lägger ner sig på innan den vrider säg rätt
Det du kan göra först är att massera switchen ett antal gånger så märker du om det är det felet, brukar hjälpa
Det går ganska lätt att byta switchen om den är trasig.
Vi har haft vår i två år lika har det varit varje vår då den varit still ett tag
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Tack men hur masserar man Switchen?
Antennen nu nermonterad av JR- larmcenter o ska skickas till LTC.
Återkommer när jag vet felet.
 
Toppen