• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp på färja?

F

F.d. 55513

Guest
Hejsan!!
Vi ska åka natt färjan till Travemunde tar 9 timmar. Är det någon som har något bra förslag på hur man håller kylan i kylskåpet under dessa timmar?

Med vänliga hälsingar
Niclas & Jessica
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Kylan håller sig länge i kylskåpet, se bara till att allt är nedkylt ordentligt när ni stänger av. Vill ni vara på säkra sidan så frys ner ett mjölkpaket med vatten och ställ sedan i kylskåpet. Öppna inte dörren så länge skåpet är avstängt.
Ha en bra semesterresa!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Kylskåp på färja?

Hejsan!!
Vi ska åka natt färjan till Travemunde tar 9 timmar. Är det någon som har något bra förslag på hur man håller kylan i kylskåpet under dessa timmar?

Med vänliga hälsingar
Niclas & Jessica

Du begär el när du bokar! Inga problem med förstörd utrustning, Ingen vi talat med på Finnlines känner till det - antagligen bara en skröna! Trevlig resa och glöm inte badbyxor och handduk för dom har trevlig bubbelpool och bastu!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Du begär el när du bokar! Inga problem med förstörd utrustning, Ingen vi talat med på Finnlines känner till det - antagligen bara en skröna! Trevlig resa och glöm inte badbyxor och handduk för dom har trevlig bubbelpool och bastu!

Skröna eller ej. Vi tog ström på TT-line när vi åkte söderut för ett par år sedan. Ett par dagar senare tog vi ström på en ställplats i Tyskland. Vi fick bruksström till kylskåpet och till lampor mm. Men den ville inte ladda vårt batteri på el. Vi passerade Frankiafabriken och där kunde vi köpa ett utbytes EBL. Sen laddade battrierna igen. Jag tar aldrig mer ström från färjorna igen
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp på färja?

Visa bilaga 99745
Lägg in i frys/frysfacket med vatten innan och ta ut den i kylskåpet vid påfart färja.
möjligen flera paket.

Varför fylla vatten i mjölkpaketet?Jag fryser ett mjölkpaket.... med mjölk.Tinar på 2 dagar.
Men det går att köpa mat utomlands.Inte dyrare heller.Lidl t.ex.Varför släpa mat med hemifrån?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

I vår husbil går det att köra kylskåpet på 12Vdc. Det har vi gjort de sista 5 ToR färjeöverfarterna med TT-line Trelleborg-Rostock med nattfärjan 23.00. Det har inte varit några problem eftersom vi alltid kört en bra bit och det har laddat upp igen. Jag provade först hemma i god tid hur mycket det drog ur bodelsbatterierna och det var inga problem. Tänk bara på att täcka över solcellerna om ni har det. Annars laddar de under tiden och det blir missvisande. Batteriladdaren får förstås inte heller vara igång. Våra batterier laddas från generator och solceller via CTEK S250Dual och CTEK Smartpass viket gjort att de laddas upp ganska fort vid färd eller när det är sol. Vi har 3x95Ah AGM-batterier. Vi har lyckats få el 1 gång. Inga problem med elektroniken efter den gången. Men viktigast, testa hemma i lugn och ro och kolla spänningen i batterierna då och då och ladda fullt efter testet. Förra husbilarna gjorde vi inga speciella åtgärder och det fungerade för oss. Inga känsliga saker i frysen då utan det skulle användas inom några dagar.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp på färja?

I nuvarande (och föregående) bil har vi kompressorkyl. Detta drar i genomsnitt ca 2A och får naturligtvis vara i gång under färjeresorna och det tar max en timme att därefter fylla batteribanken vid körning.
Rådet om att tömma kyl och frys före färjeresan finner jag både besynnerligt och besvärligt; naturligtvis har vi förråden fyllda även under de ca tre dygn resan genom Sverige brukar ta och samma är förhållandet på hemväg. Och inte begriper jag hur ni kommer åt att glänta på kylskåpsdörren, det brukar vara tillträdesförbud till bildäck under de resor vi gör.

aake
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Vi köpte kolsyreis här i Gbg och det klarade lätt 13 timars färd Gbg Kiel.
Tänk bara på att inte lägga det mot plasten i kylen eller frysen då plasten nog inte klarar den låga temperaturen.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Du begär el när du bokar! Inga problem med förstörd utrustning, Ingen vi talat med på Finnlines känner till det - antagligen bara en skröna!

INGEN SKRÖNA ALLS UTAN SANNING!

När jag åkte för ett par år sedan med Finnlines så var vi minst två som tog ström och fick förstörda EBL. Tydligen kommer en strömstöt när strömmen kopplas på. Nytt EBL var dock 2000:- SEK billigare i Tyskland än i Sverige.

Vid klagomål hos Finnlines avvisade de alla anspråk på att de hade orsakat felet. Det är billigast så naturligtvis

Per-Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Vår kyl/frys (ej kompressor) tar rejält med ström på 12V.

Vi lät de stå på 12V, max. kyla, i ca. 6h på en färjetur.
Efter den turen larmade det på låg spänning i batteribanken (3x90Ah)
Men inte så lågt att spänningen bröts. :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Du begär el när du bokar! Inga problem med förstörd utrustning, Ingen vi talat med på Finnlines känner till det - antagligen bara en skröna!

INGEN SKRÖNA ALLS UTAN SANNING!

När jag åkte för ett par år sedan med Finnlines så var vi minst två som tog ström och fick förstörda EBL. Tydligen kommer en strömstöt när strömmen kopplas på. Nytt EBL var dock 2000:- SEK billigare i Tyskland än i Sverige.

Vid klagomål hos Finnlines avvisade de alla anspråk på att de hade orsakat felet. Det är billigast så naturligtvis

Per-Åke

Svårt att bevisa, EBLer pajar ju ibland även utan att man är på en färja.
 
Toppen