• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårlokaliserat elfel

F

F.d. 19048

Guest
Hej. jag har en Knaus Sun Tl -05 med ett svårlokaliserat elfel. Ifall jag kopplar elsladden till ett icke jordat eluttag så har jag ca 70 volt spänning i karrossen (chassit). Pratade med en elmontör och han menade att det någonstans är 0-an som är glapp, har sökt igenom alla anslutningar men allt ser så bra ut och jag hittar inget glapp. Vet inte hur länge detta fel har funnits men jag märkte av det när jag skulle öppna gasflaskan och höll handen på dörren och hade fuktiga skor på mig så pittrade det ganska friskt i handen. Strömmen i karrossen försvann ju när jag korrigerade jordfelet i uttaget men problemet finns ju kvar.
Skall till verkstaden med bilen imorgon men tänkte kolla här om någon har haft liknande problem.
MVH Björn
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Sv: Svårlokaliserat elfel

Jag har varit med om det och då var det kabeln som var felet.
Bytte kontakt på kabel och problemet var löst jag hade en helgjuten kontakt och där var det överslag.
Kostsamt då generatorn strax gav upp efter det.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Svårlokaliserat elfel

Elektrisk utrustning som batteriladdare och kraftaggregat innehåller avstörningskomponenter som leder elektriska störningar till den gemensamma jord som är ansluten till bilens chassie. Detta ger en viss ström som är normalt ofarlig men om många elitrustningar är kopplad till eluttaget i bilen kan det en smärtsam stöt. Dessutom kan det vid fel på utrustningen ge dödliga skador om läckströmmen blir för hög! Viktigt att utrustning med jordad stickpropp verkligen ansluts till jordat uttag för att leda bort avstörningsströmmarna från tv, laddare, datornätdelar m.m. Det brukar stå att utrustningen skall anslutas till skyddsjordat uttag. Jag skulle aldrig ansluta en husbil till ett ojordat uttag, det är livsfarligt och olagligt utomhus!
 
F

F.d. 19048

Guest
Sv: Svårlokaliserat elfel

Hej, tack för ditt snabba svar, den änden på sladden (den ca 1m långa) som stoppas in i bilen skruvade jag isär och den såg bra ut men den gjutna delen har jag inte rört, får ta och kolla den imorgon. Det vore ju förtretligt att köra till verkstaden och de skulle konstatera att sladden är trasig.
 
F

F.d. 19048

Guest
Sv: Svårlokaliserat elfel

Hej, jo jag skulle inte heller sätta sladden i ett ojordat uttag men hade inte förr märkt att jordningen var trasig i mitt uttag
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Svårlokaliserat elfel

Hej Björnn!
Jo, det är, som sagt, självklart att bilens elinkoppling måste vara skyddsjordad då den är ansluten till elnätet. Lika självklart är att det skall finnas en jordfelsbrytare före uttaget eftersom den löser ut om krypströmmen uppnår farliga 30 mA. Har du sådan så har alltså strömstyrkan inte uppgått till 30 mA.
Med vänlig hälsning / Thomas Eriksson
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Svårlokaliserat elfel

Vi hade ett liknande problem i vår Knaus sunline 2005. Jag fick mig en pärla när jag tog i diskbänken och en skruvmejsel i köksfläkten där jag skulle byta en glödlampa. Det blev ett brännmärke i metallen på fläkten, så jag förstod var felet var. Jag hade garanti kvar så Husbilslandet fick ta hand om problemet. Det var en kabel som kommit i kläm och hade blivit bar. Otäckt var det.
Bengt
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Svårlokaliserat elfel

I en husbil som ansluts till allmänna elnätet ska 3 trådar vara inblandade:
den gröngula skyddsjorden som ansluts till stommen/karosseriet och alla "skal" på elektriska apparater (förutom dubbelisolerade apparater, oftast med en "platt" stickpropp).

Vad som är fas respektive "nolla" kan man aldrig veta, då anslutningen är via en stickpropp som kan vändas. Det är därför båda trådarna ska passera säkring, och "nolla" finns egentligen inte på samma sätt som en fast installation i ett hus.

Har du spänning i karosseriet så är det fel nånstans, i nån apparat eller att nån kabel är skavd/skadad så att bilen spänningssätts. Dvs bilen är livsfarlig när 230V är anslutet!

En husbil är en ansträngande miljö för elutrustning, det finns skarpa kanter nära kablar, i kombination med temperaturväxlingar och vibrationer.

Dvs det gäller att leta fram felet och byta ut trasiga delar.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Svårlokaliserat elfel

Hej Björnn!
Jo, det är, som sagt, självklart att bilens elinkoppling måste vara skyddsjordad då den är ansluten till elnätet. Lika självklart är att det skall finnas en jordfelsbrytare före uttaget eftersom den löser ut om krypströmmen uppnår farliga 30 mA. Har du sådan så har alltså strömstyrkan inte uppgått till 30 mA.
Med vänlig hälsning / Thomas Eriksson

Med tillägget att jordfelsbrytaren fungerar, dvs testa med jämna mellanrum. Gäller ev jordfelsbrutare i den fasta installationen respektive den som sitter vid inkommande i husbilen.
 
Toppen