• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Friktionsdäck livsfarliga

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Om man nu vänder på det hela.
Vad händer med testen om det var halt av hagel eller snö en sommardag.
Resultatet skulle bli en fullständig katastrof med sommardäcken jämfört med bilen som har allround däck.

Jag var i alla fall skitglad att min Concorde levererades med friktionsdäck när den var ny.
Vi fick den i April månad.

Jag har haft körkort i över 40 år och mig veterligt så har jag bara tvärbromsat riktigt en enda gång under denna tid.

Dock vet jag inte hur ni andra kör, ni kanske panikbromsar jämt och ständigt eftersom vissa kategoriskt förespråkar sommardäck i vårt svenska bland-klimat.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Ja det är ju bara att stanna till eller köpa däck på plats om det nu skulle behövas. Det är ju inget problem förrän man gör det till ett problem.
Ibland planerar vi nog för mycket och tar dagen som den kommer lite för lite :)

Att stanna och vänta ut halkan kan ju vara ett alternativ, men om det är på hösten kan det ju vara "ett litet problem" om man ska vänta till våren.

Ditt andra alternativ att köpa nya däck är nog inte heller bra. Var gör man av de nästan nya sommardäcken som sitter på? Tror inte att så många har plats att ta med dem hem utan de måste lämnas för att sedan få köpa nya sommardäck hemma i Sverige igen. Det är nog viktigt med en bra planering i stället.

/Håkan
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Om man nu vänder på det hela.
Vad händer med testen om det var halt av hagel eller snö en sommardag.
Resultatet skulle bli en fullständig katastrof med sommardäcken jämfört med bilen som har allround däck.

Jag var i alla fall skitglad att min Concorde levererades med friktionsdäck när den var ny.
Vi fick den i April månad.

Jag har haft körkort i över 40 år och mig veterligt så har jag bara tvärbromsat riktigt en enda gång under denna tid.

Dock vet jag inte hur ni andra kör, ni kanske panikbromsar jämt och ständigt eftersom vissa kategoriskt förespråkar sommardäck i vårt svenska bland-klimat.

En del experter säger att friktionsdäcken är farliga och en annan expert varnar för
snö en sommardag som gör sommardäcken katastrofala.....
Undrar vad som kan vara bäst för mej ??:rolleyes:
// Janne
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Det verkar ha gott troll i det här med däck. Om en bil i mötande körfält plötsligt svänger över emot dig har det ingen betydelse vad du har för däck, du hinner inte ens reagera med att göra något vettigt (reaktionstider) det enda du hinner göra är att tänka "jävlar" Jag vet det för det hände mig. Självklart skall man ha bra däck men att det skulle vara livsfarligt med Allrounddäck är löjligt. Så tycker jag.
Åke
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag har kört c:a 30000 mil på friktionsdäck, ock min erfarenhet säger att däcket har sämre bromsverkan på våt och torr väg, så resultatet som redovisats stämmer väl med min egen uppfattning.

/Bosse

Undrar bara hur du gjort jämförelsen mellan friktionsdäck och "riktiga" däck under 30 000 mil på dåliga, farliga friktionsdäck. Självklart finns inget åretrunt däck men jag har använt och fortsätter med åretruntdäck på husbilen. Kjedjor ingår i utrustningen.
>Blasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Det är som vanligt, jag får ingen lugn & ro förrän det har blivit ordning i kaoset som just nu råder i min skalle. Lite bättre har det blivit när jag väl hamnade på STRO's hemsida (The Scandinavian Tire & Rim Organization) och deras tabell gällande "val av vinterdäck":

friktionsdäck.jpg

...och hur ska man nu tolka uppgifterna? Jag skulle kunna påstå att var och en som kommenterat i den här tråden kan ha rätt utifrån sina egna erfarenheter. Det som tilltalar mig mer och mer är mellaneuropeiska vinterdäck till resor söderut, men då får man nästan ha kedjor vid is-förhållanden (kanske köpa på plats). Det råder oftast en kompromiss bakom varje val man ställs inför här i livet!
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag tycker att slitna sommar däck är det bästa valet hela året, ni andra får tycka vad ni vill :twitcy:

Med vänlig hälsning,

Stig
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Det som tilltalar mig mer och mer är mellaneuropeiska vinterdäck till resor söderut, men då får man nästan ha kedjor vid is-förhållanden (kanske köpa på plats). Det råder oftast en kompromiss bakom varje val man ställs inför här i livet!

Jag har kört runt i Europa det senaste decenniet med olika vinter- åretruntdäck och trivts alldeles utmärkt med dem. Mellaneuropeiska vinterdäck är någonting som jag har funderat på men aldrig provat. Lite mindre gumminblandning skulle ge bättre grepp på sommarvägar, påstås det (fan tro´t). Du får gärna prova, Ranko, och publicera testresultaten här på forumet! :D

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag har kört runt i Europa det senaste decenniet med olika vinter- åretruntdäck ... :D Jappe

Jo du Jappe, jag letade vidare och hamnade på en sida om "godkända vinterdäck i Sverige" och där hittade jag inga "sydeuropeiska vinterdäck" alls. Det hjälpte inte även om däcken var märkta med M + S vilket kan innebära BÖTER här hemma.

Nu är jag inne på samma linje som du och spånar vidare med Michelin Agilis Alpin 235/65 R16C 115/113R. Det som tilltalar är däckmärkning "C" (låg rullmotstånd), "B" (våt underlag) och 71 dB (lågt ljud). Dessutom är dom godkända överallt för vinter med M+S och alptopp-symbolen. Det enda som svider är priset :oops:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag har kört på Michelin sedan slutet på 50-talet förra årtusendet och min uppfattning är att Michelins däck klarar längre körsträckor än andra däck så priset är inte så högt egentligen! Jag tycker att Michelins däck är enastående.

Jappe
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag tycker att slitna sommar däck är det bästa valet hela året, ni andra får tycka vad ni vill :twitcy:

Med vänlig hälsning,

Stig

Tycker jag med. Då kör man förhoppningsvis som folk.:)
Finns de som tror att däcken kompenserar bort naturens vidrigheter som kan dyka upp. Tyvärr är det inte så. Hjärnan skall nog alltid vara inkopplad.

/M
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jo du Jappe, jag letade vidare och hamnade på en sida om "godkända vinterdäck i Sverige" och där hittade jag inga "sydeuropeiska vinterdäck" alls. Det hjälpte inte även om däcken var märkta med M + S vilket kan innebära BÖTER här hemma.

Nu är jag inne på samma linje som du och spånar vidare med Michelin Agilis Alpin 235/65 R16C 115/113R. Det som tilltalar är däckmärkning "C" (låg rullmotstånd), "B" (våt underlag) och 71 dB (lågt ljud). Dessutom är dom godkända överallt för vinter med M+S och alptopp-symbolen. Det enda som svider är priset :oops:

Kan detta vara till hjälp. Prisöversikt på det däcket du vill ha.
Michelin Agilis Alpin 235/65 R 16 115/113R - Vinterdäck - Hitta lägsta pris, test och specs

Bennie
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Jag har kört på Michelin sedan slutet på 50-talet förra årtusendet och min uppfattning är att Michelins däck klarar längre körsträckor än andra däck så priset är inte så högt egentligen! Jag tycker att Michelins däck är enastående.

Jappe

Med den livslängden förstår jag det :D
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

EU-märkning av däck - vad betyder symbolerna?
Ny däckmärkning från EU
Den nya däckmärkningen gäller från och med 2012-11-01 för däck som tillverkats efter 2012-07-01. Den nya märkningen gäller inte för dubbdäck och regummerade däck.

EU-däcketiketten visar viktiga säkerhets- och miljöaspekter för ett däck. EU-däcketiketten påminner om den
etikett för energimärkning som finns på vitvaror och gör det enkelt att jämföra olika däck med avseende på våtgrepp, bränsleeffektivitet och buller.
Det är viktigt att komma ihåg att den nya däckmärkningen inte fångar upp det som är viktigt för nordiska vinterförhållanden, grepp på is, snö och slask.
För att kunna köra säkert är det viktigt att välja rätt däck till de aktuella förhållandena.

Våtgreppet klassificeras med hjälp av värden från A till F:
A = högsta klassen
F = lägsta klassen
Vad är skillnaden mellan däck i klass A resp. F?
Skillnaden i bromssträcka på vått underlag mellan en bil med klass A resp. klass F-däck är över 10 meter.

Bränsleeffektiviteten anges i olika klasser från A till G med hjälp av en färgkodad skala.
A (grön) = den högsta klassen för bränsleeffektivitet
G (röd) = den lägsta klassen för bränsleeffektivitet
Skillnaden i bränsleförbrukning för en bil med däck av klass A jämfört med klass G är ca. 0,5 liter per 100 km.
Ca 80 liter bränsle sparas per år (vid en körsträcka om 15.000 km/år)

Bullernivån mäter det yttre däckbullret i decibel.
EU-klassen för däckbuller mäter det yttre däckbullret i decibel.
Eftersom de flesta inte är bekanta med decibelvärden visas även bullerklassen. Detta visar däckets bullernivå i relation till de kommande europeiska gränsvärdena för däckbuller.
1 svart våg: Tyst (3dB eller mer under det framtida europeiska gränsvärdet)
2 svarta vågor: Rimlig (mellan det framtida europeiska gränsvärdet och 3 dB under)
3 svarta vågor: Högljudd (över det framtida europeiska gränsvärdet)


//Ovan saxat från Köp billiga Däck och Fälgar online - Däck365.se

Kumho blev vårt val...
Flera faktorer spelar in, användande, ekonomi, säsong vilket skiljer sig åt mellan oss flesta. Där en kompromiss kanske är den bästa lösningen...
Det är ju oftast bättre med goda tips än plumpa, kanske t.o.m negativa kommentarer i mina ögon...

Jag förordar att vi köper däck efter bästa egna nyttjande och inte andras tyckande! ;)

Vänl. Magnus
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Helt rätt Magnus, man ska köpa däck (och mycket annat) efter egna behov och som du själv skriver, inte efter andras "tycke". Jag bryr mig inte så mycket om vad andra "tycker", utan lyssnar, läser och kollar fakta från oberoende parter. Även om dina Kumho KC11 har väldigt bra tester (av dom som köpt däcken) och även om Kumho KC11 ligger otroligt bra prismässigt, så håller jag ändå (än så länge) med Jappes kommentar om Michelin däck. Det måste betyda något även vad STRO skriver (2015-03-20) gällande godkända vinterdäck i Sverige. Man får nog utgå ifrån att STRO presenterar fakta som värnar om liv och säkerhet.

Tack för dina kommentarer och förtydligande kring EU-märkning vilket också bidrar till säkrare framkomlighet på Europas vägar.

Kumho-KC11.jpg

Michelin-Agilis-Alpin.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Att jämföra ovanstående däck är väl heller inte helt rätt eftersom det ena är ett orubblig vinterdäck och det andra är ett fullsajpat friktionsdäck.

Som åretrunt däck skulle jag valt det odubbade Kumho däcket.
 
F

F.d. 50445

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Japp är nog så kompromisser är sällan bra
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Enl. Wikipedia:
En kompromiss är ett beslut som syftar till att genom förhandling tillfredsställa flera parter i en intressekonflikt, genom att balansera för- och nackdelar för de inblandade.

Har en nära vän där hans fru aldrig accepterade kompromisser, hon ansåg att det var två förlorare, han tog ut skilsmässa efter 11år...

En kompromiss kan likaväl vara en vinst!
Men som livet, vissa ser glaset som halvfullt, andra som halvtomt... :rolleyes:

Vi har valt att köra på vinterdäck året runt då det är mest fördelaktigt ut vårt användande av husbil!

Som någon skrev; om vi så kör på de bästa tänkbara däck i situationen, betyder inte det att vi kan koppla bort skallen... Sunt förnuft bör råda i all körning!

Vänl. Magnus

Japp är nog så kompromisser är sällan bra
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Har en Chevavan som jag kört med dubbdäck med urplockade dubbar i flera år utan problem. Kör en del på gräsmattor och behöver grövre däck. Om däcken är märkta M+S borde dom ju hålla för både sommar och vinter. Jag har aldrig hört talas om en däckexplosion p.gr.av urplockade dubbar? Jag kör med Michelin Agilis CP på min Weinsberg husbil.
Åke

Köpte nyligen en liten husbil med extra vinterdäck men tråkigt nog hade dom dubb :( Tänkte att efter att sommardäcken tar slut så skulle dubben ut och vips har jag ett "nytt" set däck att slita upp, vilket jag också gjort förr utan problem, dock på personbil. Har aldrig heller hört talas om däckexplosion p g a urplockade dubbar!?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Friktionsdäck livsfarliga

Om man jämför bromssträckor för halvslitna sommardäck med halvslitna vinterdäck tror jag inte att skillnaderna är så stora som testerna visar. De använder ju nya däck. De flesta av oss kör ju omkring med halvslitna däck. Eftersom vinterdäck blir hårdare med tiden så blir de mer lika de lite hårdare sommardäcken.

Är man rädd för de små skillnaderna i bromssträckor så borde man logiskt sett vara rädd för att över huvudtaget köra omkring i trafiken.
 
Toppen