• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel direkt till batteriet...??

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej kära husbilsvänner...

Än rullar vi vidare ..... även om vi har ståt på samma plats sen den 22-01 här på Kreta.... Vi eller rättar sagt jag har anpassat mig till Grekland och gör nu som så många greker gör.... fiskar.... Wovi är ju redan grek så hon har inga anpassningsproblem.... sen har jag köpt en båt med motor.... ansåg det nödvändigt om man vill försökta ta den "stora fisken".... Tyvärr har motorn ingen generator.... även om motorn är splitter ny... så jag har köpt två 10w solpaneler.... och här kommer mina funderingar in.... enligt säljaren så är det inga problem att koppla in panelerna (18V) direkt till batteriet.... så nu undrar jag om någon vänlig person här på klubben kan lugna min oro......
Sen har jag upptäckt att cellerna inte är lödat längs hela cellen på många av cellerna har man missat 10-20% av lödningen.... enligt säljaren så är det inga problem.... kanske någon vänlig person här på klubben vet bättre och kan berätta för mig.....
Jag kan berätta att vintern har varit ovanligt kal här nere... snö ligger fortfarande kvar på många bergstoppar.... nu har dagarna blivit varma men nätterna är kalla.... och det gillar vi.... tusen tack på förhand
Peter & Wovi

Som ni ser på fotot så gillar Wovi också vårt nya sjöliv.....
 

Bilagor

  • P1030578.JPG
    P1030578.JPG
    477,6 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Köp en billig regulator för säkerhets skull.
Hade en gång en trasig regulator som matade ca 18v. Batteriet gick sönder mycket fort. Så jag tror att för hög volt som dödade min batteri.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Tjena, kompisar!
Utöver SMS:et, får du här en gammal länk som gäller än i dag, "Laddning av blybatterier",
det är inte så mycket nytt under solen även om du har betydligt mer av den varan än vad vi har här. Med tanke på temp. på Kreta får du nog inte överskrida 14,3 V. innan det kokar.
En kram till Wovi!
Julian
PS Lägg ut en bild på lödningen av cellen! DS
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Det verkar som att lödningarna skall var som dom ser ut om man tittar på denna bilden från Eco-Worthy's hemsida.

Bennie
 

Bilagor

  • p10-n-1 (4)_9765.jpg
    p10-n-1 (4)_9765.jpg
    35,5 KB · Visningar: 33

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

här kommer några foton så kan ni själva avgöra om panelen är professionell gjorda...
Gjorda av en Irländare och köpta av en Grek?:D
Sorry!
Jag kan av bilden inte avgöra om det är ett fel men som Ralph säger mät tomgångsspänningen i solen! Utan regulator får du förr eller senare problem med batteriet!
Julian
PS Bilden på panelens baksida den har svart på - och rött på +, den andra är tvärtom?????
Förklara!!!!! DS
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Här kommer en förstoring som kanske visar tydligare om lödningen är ok.... sen varför de har växlat + & - på ena panelen vet jag inte.... men det känns inte professionellt gjort... på ena panelen har det på flera celler gått av en bit.... ändå har de monterat in de trasiga cellerna.... än en gång känns det inte professionellt gjort..... Sen har jag kopplat in en 3A regulator och en amp & volt meter.... som ni ser så får jag ut max ca 0.7 amp... panelerna är på 10w = ca 0.8 amp x 2 = 1.6 amp.... annonsen lovar mig 90% av effekten det blir ca 1.44 amp som jag enligt annonsen skall få ut av panelerna.... just nu känner jag mig lite lurad.... men jag har ju money back garanti.... så jag får se om jag gör en anmälan....
 

Bilagor

  • lödning av solcell förstoring....jpg
    lödning av solcell förstoring....jpg
    16,2 KB · Visningar: 43
  • P1030610.JPG
    P1030610.JPG
    533,5 KB · Visningar: 2

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Förutom tomgångspänningen som bör vara ca 21v, mät kortslutningsstömmen som bör vara ca 0,75A. detta om det är en panel med 36 celler.
Direktansluten till ett 12 batteri ger den förmodligen runt 0,5A . Dvs med två paneler ca 1A, alltså bara lite underhållsladdning. Regulator behövs nog bara om batteriet är fulladdat och det är varmt och laddningen får stå på under lång tid.
// Göte J
Ok, Peter du han göra ett nytt inlägg medan jag skrev. Jag läste ett datablad på en annan 10w-panel. Där stod kortsl.ström 0,75A, tomgångssp. 21,5v men maxeffekt vid 17,5v och 0,57A. Din regulator är väl inte Mppt-regulator så den hittar inte maxeffekten utan det blir batteriet som bestämmer belastningen på panelen. Dina uppmätta 0,7A låter rimligt i mina öron. Men som sagt mät kortslutningsströmmen för att se om panelen levererar vad den ska.
DS
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Jag har förstorat bilden på lödningarna, några är inte lödda alls, några finns endast trådsmala tunna banor. Plus och minus felvänd? Fel klisterlapp kanske men allt som allt känns det inte professionellt. Spänning och ström uppfyller inte behovet!
Återlämnas till "Greken" är min spontana reaktion!
För övrigt, varför finns det ingen laddning på utombordaren? Ovanligt!!
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej igen Julian.... och även ni andra som har svarat...
Om de har missat lödningar påverkar det solpanelen prestanda.?... sen verkar det som att det är klisterlappen som sitter på fel pol.... Panelerna är köpta på Ebay och kommer från Kina.... motorn är en Tohatsu 6 hp men kort rigg.... Tohatsu levererade inga 6 hp med kort rigg till de flesta eu länderna.... jag försökte både med Tyskland, England och Sverige men tyvärr... hittade en Mercury liknande i Norrland med laddning... allt var klart för köp... men säljaren bara drog ut på tiden så jag tröttnade på firman och avbröt köpet... köpte sen en från Tyskland på EBay.... men jag höll på att förlora 10 500.- Skr.. efter två månader fick jag äntligen tillbaka mina pengar.... och under tiden hittade jag en motor i Aten... så en vän i Monemvasia som har en service firma för båtar beställde motorn.... att köpa och komplettera så att jag får laddning kostar här i Grekland... mellan 5-600 .-€ därför kom panelerna in i bilden....
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

De är uppenbart klantigt byggda! Reklamera dem! Får vi väl se vad som händer!
Varje ruta/delcel som inte är lödd minskar den totala spänningen något!
Hur beständiga är dom mot saltvatten tro?
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Tack Göte för ditt tydliga svar....

Vill bara påminna dig att det är två 10W paneler som är sammankopplad och ger ca 0.7 amp... det framgår kanske inte så bra i tidigare text.... men om jag använder mig av dina siffror så blir det ca 1.5 amp för två paneler....men som inte ger mer än 0.7 amp.... eller ca 0.35 amp st..... det är nästan 50 % under..... och fortfarande långt ifrån de 90% effekt som säljaren lovade....

Önskar dig och alla ni andra en god fortsättning på kvällen...

Kram Peter & Wovi

Förutom tomgångspänningen som bör vara ca 21v, mät kortslutningsstömmen som bör vara ca 0,75A. detta om det är en panel med 36 celler.
Direktansluten till ett 12 batteri ger den förmodligen runt 0,5A . Dvs med två paneler ca 1A, alltså bara lite underhållsladdning. Regulator behövs nog bara om batteriet är fulladdat och det är varmt och laddningen får stå på under lång tid.
// Göte J
Ok, Peter du han göra ett nytt inlägg medan jag skrev. Jag läste ett datablad på en annan 10w-panel. Där stod kortsl.ström 0,75A, tomgångssp. 21,5v men maxeffekt vid 17,5v och 0,57A. Din regulator är väl inte Mppt-regulator så den hittar inte maxeffekten utan det blir batteriet som bestämmer belastningen på panelen. Dina uppmätta 0,7A låter rimligt i mina öron. Men som sagt mät kortslutningsströmmen för att se om panelen levererar vad den ska.
DS
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

De är uppenbart klantigt byggda! Reklamera dem! Får vi väl se vad som händer!
Varje ruta/delcel som inte är lödd minskar den totala spänningen något!
Hur beständiga är dom mot saltvatten tro?
Julian


Till 100% där har de gjort ett bra jobb.....:yes: men det är ju också det enda som blev bra....:twitcy: med dessa paneler...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej Åke & Lena och tack för att ni undrar...

Jodå så lätt blir ni inte av med oss.... (detta är ingen ursäkt) men jag skrev ett långt inlägg till er.... sen klickade jag på "skicka svar" och då kom sidan kan inte hittas upp.... klickade på tillbaka pilen.... men all text var som bortblåst.... så nu får ni nöjar er tillsvidare med detta korta svar....

Kram Peter & Wovi

Du lever! Trodde att Du dött när det inte kommit något Ljud från Dig på länge!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej Åke & Lena och tack för att ni undrar...

Jodå så lätt blir ni inte av med oss.... (detta är ingen ursäkt) men jag skrev ett långt inlägg till er.... sen klickade jag på "skicka svar" och då kom sidan kan inte hittas upp.... klickade på tillbaka pilen.... men all text var som bortblåst.... så nu får ni nöjar er tillsvidare med detta korta svar....

Kram Peter & Wovi

Bara ett litet tips Peter. Jag har samma problem, så jag har lärt mig att kopiera texten (markera, kopiera) före jag trycker på skicka. Går på en sekund. Då när allt har försvunnit klistrar man bara in det igen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Detta svar fick jag från Eco-Worthy angående felmärkningen av polariteten på ena panelen....... inte speciellt professionellt svar....


Dear Peter
Yes, everything is normal, please don’t worry about it.
Any other questions, feel free to ask.
GetInline.aspx
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Om man belastar en solpanel med ett variabelt motstånd från oändligheten ner till noll och samtidigt möter ström och spänning, får man fram en effektkurva.
P=IxU. Den kurvan börjar och slutar på noll men dessemellan kommer man att hitta ett effektmax när späningen är ca 0,5v per cell dvs ca 18v för en 36 cellers panel. Det är den effekten som tillverkarna anger.
MEN ditt batteri behöver tex 13,5v för att laddas. Om man ansluter panelen direkt kommer spänningen att sjunka till 13,5v, alltså inte effektmax. Med en enkel regulator (linjär) kommer du möjligen närmare effektmax men skillnaden i spänningxströmen blir värme i regulatorn. En Mppt-regulator hittar alltid effektmax och omvandlar P-in=P-ut(små förluster). Dvs 10w, 17,5v x 0,57A in ger 13,5v x 0,74A ut.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej igen.... jo jag kom att tänka på en viktig sak... när man anger panelens parametrar då utgår de i från en solinstrålning på 1000W/ m2 .... men här nere (Kreta) har vi nästan det dubbla (se bilden).... så nu undrar jag om man har nästan det dubbla i instrålningen.... får man då ut mer än vad de anger i panel informationen som tydligen bygger på 1000W/m2...
 

Bilagor

  • 800px-SolarGIS-Solar-map-Europe-en.jpg
    800px-SolarGIS-Solar-map-Europe-en.jpg
    27,3 KB · Visningar: 4
Toppen