• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter 150W

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Målsättningen var att helt slippa behov av Inverter 12V - 230V i vår HB. Fick mig en tankeställare först när jag började fundera på hur jag ska ladda batterier till mina kameror och andra batterier som kräver 230V, dvs. laddas inte med USB kabel. Hittade en liten på Teknikmagasinet och undrar om någon har erfarenhet av "mini" invertrar? 150W är inte mycket, men bör räcka för att ladda batterier åtminstone! Är jag helt fel på det?

Inverter-150W.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter 150W

Ranko :)
- du får troligen problemer med ledningerne til din ciggpluck.
De er sjældent for-sikret med mere en 10 Amperes øjebliks belastning.
kontinerligt ca. max. 6 A.

Din inverter vil bruge max. 150 watt + ~20 % forlust = 12 volt x 15 Ampere :swoon:

Løsning : fast installation med kraftige kabler som er afhængig af kabellængden.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 150W

Ranko :)
- du får troligen problemer med ledningerne til din ciggpluck.
De er sjældent for-sikret med mere en 10 Amperes øjebliks belastning.
kontinerligt ca. max. 6 A.

Din inverter vil bruge max. 150 watt + ~20 % forlust = 12 volt x 15 Ampere :swoon:

Løsning : fast installation med kraftige kabler som er afhængig af kabellængden.

Nu tror inte jag att det går åt 150 W för att ladda kamerabatterier... :)
Så det kan funka med denna. Problemet skulle mer vara att den inte ger sinus, utan "modifierad" våg, vilket KAN förstöra viss elektronisk utrustning, som t ex vissa laddare.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Inverter 150W

Jag var tvungen att byta mina laddare till elcyklarna efter ca 15 laddningar då min inverter gav för smutsig ström. Köpte en mindre på 150 watt med ren sinus och två nya laddare. Nu är det inga problem längre.

Har inte hittat laddare till elcyklarna som går på 24 volt (Orion smart). Man vill inte gärna riskera dyra batterier med ett hemmabygge.

Rek. Ren Sinus. Lite dyrare men klarar elektronik.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Inverter 150W

Jag har en liten inverter 100w från conrad. Det funkar bra.
Men den han inte ladda kameran och min helikopter.
Så om du köper kolla nogrant så det är ren sinus våg.
Köper du mod-sinusvåg så kommer du märka att vissa grejer inte går och ladda. Men andra ord bort kastat med pengar.

Men det finns inverter med mod-sinusvåg som klarar ladda det mesta.
Jag har en sådan hemma gammal och ful men funkar till allt jag har testat.
Made in norge står det på baksidan.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter 150W

Hvis man vil være på den sikre side - så ren sinus.
Meeen jeg har haft 150 w sinus inverter og samtidig 1000 w firkantvåg; en billig fra Harald N.
Aldrig et problem at lade laptops og andet elektronik på firkantvåg, så på pladsen med 150 w sinus inverteren er der kommet en 2000 w firkantvåg inverter.:cool:
For sådan går det ofte - man starter med en liten inverter til endast det minimale.
Nu er det mer 15 år siden jeg købte min sinus inverter og batterikapaciteten er øget fra 74 Ah til 280 Ah.

Tror inta att det är slösa ström med en förlust på cirka 20%
när 230 volt utrustning som du har redan
begränsas elektronikutrustning och i rätt storlek.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 150W

Målsättningen var att helt slippa behov av Inverter 12V - 230V i vår HB. Fick mig en tankeställare först när jag började fundera på hur jag ska ladda batterier till mina kameror och andra batterier som kräver 230V, dvs. laddas inte med USB kabel. Hittade en liten på Teknikmagasinet och undrar om någon har erfarenhet av "mini" invertrar? 150W är inte mycket, men bör räcka för att ladda batterier åtminstone! Är jag helt fel på det?

Hej

Jeg har en hel del ladere til forskellige elektroniske dimser (prülar?)

Jeg har til alle sammen fundet en lader der går fra 12v og direkte til den Volt som den enkelte dims behøver, for eksempel fra 12v til 19v, som min pc har brug for.

Det er bare at søge i google med for eks. 12v til 19v, så kommer en maszse forslag op. Det samme gælder for 5v til strømgiver til antenne og så videre.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 150W

Jag använder invertern till min Nikon som inte fungerar på 12 eller USB uttag trots USB sladd mellan kamera o laddarkontakte . Jag vågade inte chansa utan köpte en av de mindre Waecos, då vet jag att jag har riktig sinusvåg och behöver inte bekymra mej vad jag stoppar i invertern.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter 150W

Har i flere år benyttet universal ladere for LiIon batterier, Litt pill å sette opp slik at de flyttbare ladepiggene treffer batteriet i holderen, men etter det er det no problem - og laderene har alle gått på 12V og brukes i hus med en ekstern 12V adapter. Multiladdare Li-Ion/NiMH > Kamerabatteriladdare | Kjell.com er en variant av disse.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inverter 150W

Helt suveränt, tack vänner för alla svar. Min HBK avgift har betalat sig för länge, länge sen...! Hoppas fler än jag har haft nytta av den här tråden/informationen. Det fanns några mycket bra lösningar i olika prislägen men jag börjar med att kolla Knut's förslag först (ekonomiskt försvarbart):

Multiladdare.jpg

Om inte Knut's laddare passar Canon batterier då kan det vara värt att testa Ingrid o Pålle's, något lite dyrare variant:

Laddare-2.jpg

I annat fall är det bara en sinus DC/AC som gäller men då har jag inte råd att bjuda frugan på:

Nobelmeny.jpg
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 150W

Kanske lite mer än du tänkt dig, men...

Jag föredrar att använda medföljande 230 volts originalladdare/nätaggregat till datorer, elcykelbatterier, kameror, telefoner, eltandborstar, rakapparater etc.

En ekonomisk lösning för detta är en 300 W sinusinverter, kostar ca tusenlappen och är användbar även till exempelvis en del hårvårdsprylar såsom plattänger, elborstar mm. Enbart ett original 12 volts nätaggregat till en laptop kostar betydligt mer.

Installerade nedanstående inverter för tre år sedan i vår 3,5-tonnare och den fungerar perfekt. Laddar ofta cykelbatterierna under färd för att inte tära på bodelsbatteriernas kapacitet.

Lycka till med nya bilen!

Thomas Eriksson




Spänningsomvandlare/växelriktare 300 W | Clas Ohlson
 

Bilagor

  • IMG_1804 (2).JPG
    IMG_1804 (2).JPG
    863,6 KB · Visningar: 8
  • IMG_1815 (2).JPG
    IMG_1815 (2).JPG
    1,1 MB · Visningar: 4

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 150W

Kjell & Co's 300W inverter med ren sinusvåg för 999:- är en bra investering.
Följer med anslutning för cigguttag som man kan använda vid lägre belastning.
Vi har vår bakom förarstolen kopplad direkt på batterierna. Har satt ett dubbeluttag uppe vid Playstation så att barnen kan spela under färd.


Peter :)
 
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Inverter 150W

Om man inte har ett oscillator, hur tar man då reda på om man har en ren sinus kurva?

Med vänliga hälsningar
Carl
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Inverter 150W

Batterierna har speciella anslutningar och passar endast 230V laddaren (t.ex. Canon batterier). Jag har svårt att hitta en annan lösning.

Hej!

Har haft samma problem till mitt Nikon, Hahnel har denna fungera bra finns även till Canon.

Kolla detta länk. finns i Saturn marknad i Tyskland, tror även du kan hitta den på Media markt.

Hahnel Innovative Accessories

MVH

Kim
 
Toppen