• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenrening med silver

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Att rent silver är giftigt stämmer inte, oavsett vad myndigheter påstår.
Första gången jag stötte på silver var när jag var grabb och hade ett akvarium.
Mina fiskar var drabbade av parasiter, fick fenröta och såg bedrövliga ut, som de skulle stryka med allihop.

Då köpte morsan en fiskmedicin som hette Fungistop som var ett starkt silverpreparat ( kolloidalt silver ) som vi hällde i akvariumet.
Jag kommer ihåg att fiskarna blev friska på några dagar och även växterna tog sig.

Det kan alltså inte stämma att silver är giftigt för naturen, då hade fiskarna dött istället för att bli friska.

För ca 30-40 år sen var jag väldigt intresserad av foto och hade en framkallningsutrustning.
När man framkallade sina foton så vaskade man fram bilden i en silvernitrat lösning som var mycket giftig.
På den tiden sa man att om dricker framkallningsvätskan så blir man blå i huvudet när man exponerar sig i solen.
På den tiden hällde man överbliven framkallningsvätska i toa-stolen !!

Silvernitrat utvinns från silver men blir i framställningen en egen kemisk formel och bildar en ny molekylkedja, den har alltså ingen koppling till kolloidalt silver som fortfarande har samma kemiska formel som rent silver.

Undrar om inte myndigheterna blandar ihop silvernitrat och kolloidalt silver med varandra, därav den motsägelsefull debatten som rasar i media.

Ps. Lapis som vi fick i ögonen när vi föddes var silvernitrat.
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vattenrening med silver

Att rent silver är giftigt stämmer inte, oavsett vad myndigheter påstår.
Första gången jag stötte på silver var när jag var grabb och hade ett akvarium.
Mina fiskar var drabbade av parasiter, fick fenröta och såg bedrövliga ut, som de skulle stryka med allihop.

Då köpte morsan en fiskmedicin som hette Fungistop som var ett starkt silverpreparat ( kolloidalt silver ) som vi hällde i akvariumet.
Jag kommer ihåg att fiskarna blev friska på några dagar och även växterna tog sig.

Det kan alltså inte stämma att silver är giftigt för naturen, då hade fiskarna dött istället för att bli friska.

Nja som för alla andra gäller rätt medicin för rätt åkomma. Fungistopp behandlar svamp inget annat o den verksamma substansen är oftast Acriflavin eller Euflavin.
Silver o typ koppar användes kanske för men inte idag Skulle tro att de flesta preparat på marknaden innehåller någon form av kloramin Själv använder jag kloramin T billigt o bra 1 gram per 100 liter och det försvinner av sig själv. Efter ett dygn är det borta Är man osäker är det bra o spola igenom.
 
Toppen