• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsöverdrag

Skäreläjan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13114
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsöverdrag

Tack för tipsen!:)
Då kommer säkert det här att bli bra.
Tänker försöka återkomma med bilder, då det blir så dags...!;)

Hälsningar

Skäreläjan

Tjörn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag

Idag satte jag på mitt Julaöverdrag av den mindre storleken. Det passar precis till bilen som är 7 meter lång med alkov på drygt 3 meter. Det gamla större var för stort och passar bättre till bilar längre än 7.3.

Helt otroligt att man kan tillverka ett överdrag på ca 60-70 m2 med alla sömmar, förstärkningar och 6 dragkedjor och sälja för 999:-
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsöverdrag

Har satsat på att inte ha något överdrag....har tjänat en tusenlapp på det.
På 5 år och 2 olika husbilar har det fungerat perfekt.
Slipper problem vid höststormar, lättare att ta av snö, slipper kondens, slipper mecket med av och på höst och vår...och husbilen står alltid stand by om lusten kommer att ta en vintertur. Men alla har ju sin tro...
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilsöverdrag

Idag satte jag på mitt Julaöverdrag av den mindre storleken. Det passar precis till bilen som är 7 meter lång med alkov på drygt 3 meter. Det gamla större var för stort och passar bättre till bilar längre än 7.3.

Helt otroligt att man kan tillverka ett överdrag på ca 60-70 m2 med alla sömmar, förstärkningar och 6 dragkedjor och sälja för 999:-
Redan vinterförvaring när både halva sept och okt är kvar. Tycker att det är som bäst på hösten inte lka många ute på vägarna och tomt på platserna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag

Redan vinterförvaring när både halva sept och okt är kvar. Tycker att det är som bäst på hösten inte lka många ute på vägarna och tomt på platserna.

Anledningen var att jag tvättade bilen ganska grundligt bl.a. med att ta bort svarta ränder. Vi vet ju alla hur mycket jobb det är att få bilen ren på vårkanten om den inte täcks/garageras.

Skulle lusten finnas att ta en tur tar det bara sekunder att ta av överdraget. Lite längre tid att få på det igen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsöverdrag

Anledningen var att jag tvättade bilen ganska grundligt bl.a. med att ta bort svarta ränder. Vi vet ju alla hur mycket jobb det är att få bilen ren på vårkanten om den inte täcks/garageras.

Skulle lusten finnas att ta en tur tar det bara sekunder att ta av överdraget. Lite längre tid att få på det igen.

Nu hängde jag inte med riktigt...du tvättar bilen från ränder trots att du täcker den varje höst ?
Jag tvättar alltid på vårkanten ändå...de tror jag de flesta gör när man rustar.
Ett kärt jobb...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag

Nu hängde jag inte med riktigt...du tvättar bilen från ränder trots att du täcker den varje höst ?
Jag tvättar alltid på vårkanten ändå...de tror jag de flesta gör när man rustar.
Ett kärt jobb...

Ränderna och skiten sitter mycket hårdare på vårkanten efter allt smutsigt nedfall. Jag slipper det hårda jobbet på våren! Bara att dra av täcket och dra söderut!

Dessutom slipper jag bekymret med fukt både inne och ute. Vi vet ju att fukt och temperaturväxlingar mellan sträng kyla och mildväder kan få ödesdigra konsekvenser. Ju äldre bil desto större risk!
 
Senast ändrad:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsöverdrag

Nu, i en vårstorm rämnade julatäcket på ett ställe.

Men eftersom det var 8:e vintern vi använde det så känns det väldigt prisvärt.

/Åke
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsöverdrag

det går att laga med lim som användts till pvc-pressäningar. Har själv gjor det när jag slet lös det när det var fastfruset i backen. Har även limmat på lappar på taket när jag gjort hål vid snöskottning.
 
Toppen