• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Gick in på mina pensionsbesparingar (räntefonder med lägst risktagande) och fick nästan hjärtinfarkt. Fonden hade rasat -7% på en endaste natt! Kände kylan längs ryggraden och såg husbilen cementerad på en avställningsplats för all framtid. Sant eller falskt? ...kan en så pass auktoriserad förvaltare verkligen skämta om så pass allvarliga saker? Hoppas kurvan går upp lika mycket imorgon, annars blir det "bruna bönor" (utan falukorv) resten av mitt vuxna liv, he, he.

avanzas-aprilskämt.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Tyvärr är det nog inget aprilskämt, jag bytte ut mina räntefonder för drygt ett halvår sedan till aktiefonder. Visserligen med hög risk men med tillväxt på 30-40 procent.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Du behöver inte vara orolig Ranko,
du ser ju överst i bilden du bifogat, + 0,03% senast noterat på dagen.
Sedan årsskiftet 3 mån = + 1.0 %.

Fondens avkastning
1 dag 0,03%
1 vecka 0,09%
1 månad 0,32%
6 månader 1,00%
1 år 2,09%
3 år 8,78%
5 år 13,71%
10 år -
i år 1,00%
Kurs
SEK 116,07
Kursdatum
2015-04-01
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Detta är bara början! Det kommer säkerligen mer.

Bennie
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Eller om man lagt pengarna i ett investmentbolag istället...

Månadsspara i aktier på investeringssparkonto | Avanzas blogg.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Det var aprilskämt, såg det nu på morgonen! Jag kollade även aktiefonder och där var det likadant, en programmerare hade säkert roligt hela dagen igår medan vi andra fick "svettas"...

Jag bytte från aktiefonder till räntefonder med lägst risk och avgift eftersom jag har bara 7 veckor kvar på jobbet. Det är otroligt mycket arbete med skrivelser till alla tjänstepensions-bolag för att få pension 6 månaders tidigare så det kändes tryggast att sluta spekulera på marknaden. Nej, nu räcker det med att ha jobbat och betalat skatt i 46 år, nu ska vi ut på vägarna och jaga varmare klimat.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Förhoppningsvis får du ju vara pensionär i 25år så därför kan det vara bra att ligga kvar i aktier till största delen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Förhoppningsvis får du ju vara pensionär i 25år så därför kan det vara bra att ligga kvar i aktier till största delen.
Då måste man bevaka aktier hela tiden och hur gör jag det då från Norge eller Portugal? Min tanke är att gå över till "traditionell" utbetalningsform, dvs att någon "annan" tar hand om bevakningen av mina f.d. insättningar. Kanske dumt?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Köp en billig indexfond och åk sedan på semester. Den behöver du aldrig fundera över utan bara ha kvar. Om börsen går ner ska man inte sälja, blir alltid feltajmat om man inte behöver pengarna just nu.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Det finns en sak till att oroa sig inför pensioneringen.
Stabilitet på den svenska kronan och förhållande till andra valutor.

Har en vän som pensionerat sig i Florida för något år sen, han bor i Orlando och jag kan nämna att han är inte glad idag.
Hans pension har i dollar minskat med 35 % på 6 månader.
Snackas om en snabb kapital-minskning.

Inför min egen pensionering, som jag tänker påbörja om 1 år, funderar jag mer och mer på detta fenomen med valutan, det kan grusa ens planer inför en framtida utlands-flytt till Costa Blanca.

Jag tror många går och har sådana tankar, speciellt de födda på 50-talet har dessa funderingar.
( Skulle inte förvåna mig om det blir en massutvandring om några år.)

Ps. Siste man tar med sig flaggan.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Har man tjänstepension och man har möjlighet att själv sköta placeringen, då kan det ju vara lämpligt att placera i fonder eller liknande i det landets valuta, där man tänker bosätta sig som pensionär.
Då har man ju valutasäkrat den delen, när det gäller allmänna pensionen är det värre, men det kan ju även gå åt andra hållet, att svenska kronan stärks mot pensionslandet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Har en vän som pensionerat sig i Florida för något år sen, han bor i Orlando och jag kan nämna att han är inte glad idag.
Hans pension har i dollar minskat med 35 % på 6 månader.
Snackas om en snabb kapital-minskning.

Han överdriver nog en aning!
Men 20% är illa nog.

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Mot Euron är det bara drygt 3%.

image.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

En sak att tänka på nu i lågräntetider är att en del räntefonder kommer att förlora i värde när räntorna så småningom börjar stiga. Kolla med en rådgivare före placering i räntefonder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

I Norge finnes en fondstype som er delvis aksje og delvis rentefond. Det en gjør da er å sette en prosentandel for aksjene, stiger verdien på aksjene så flyttes noe over i rentefond - faller aksjemarkedet så kjøper en seg opp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

I Norge finnes en fondstype som er delvis aksje og delvis rentefond. Det en gjør da er å sette en prosentandel for aksjene, stiger verdien på aksjene så flyttes noe over i rentefond - faller aksjemarkedet så kjøper en seg opp.

Blandfonder, lägre risk men också lägre tillväxt.

image.jpg
SEB blandfonder
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Bankerna har många komplicerade fondprodukter som både underpresterar och är dyra samt även placerar i andra dyra egna fonder och därmed tjänar dubbelt på fondavgifter.

Det enda rätta är att placera pengarna i en ISK och köpa en billig indexfond så lurar man banken på höga fondavgifter.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Bankerna har många komplicerade fondprodukter som både underpresterar och är dyra samt även placerar i andra dyra egna fonder och därmed tjänar dubbelt på fondavgifter.

Det enda rätta är att placera pengarna i en ISK och köpa en billig indexfond så lurar man banken på höga fondavgifter.

T ex Avanza Zero, helt utan avgifter. Följer OMX 30, de 30 största svenska börsföretagen.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtinfarkt på "G", eller bara aprilskämt...

Helt rätt Knarrevik
Det skall var 1 år istället för 6 månader, då stämmer det bättre med 35%.

När Schweiz kopplade loss sin valuta mot euro var alla experter överens om att Schweiz Franken skullen rasa och valutahandlarna spekulerade därefter.
Det blev tvärtom, den gick upp från 7,90 till 9,50 SEK på 1 dag, med stora valutaförluster för handlarna.

En hög valuta blev mot alla odds ännu högre så det finns ingen logik i valutor, så vi får hoppas på att SEK hämtar upp sig igen.

//T
 
Toppen