• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG i Tankarna.

F

F.d. 50618

Guest
Funderar på att köpa en sådan tank i komposit
LPG composiet gasfles 24,7 liter

Skulle ni kunna dela med er av era erfarenheter av LPG?
Rekommenderar ni att man ska ha filter? LPG innehåller ju parafin för smörjningen av ventiler när den används i bilar.


Vet ni om GaSWinkel skickar till sverige? Någon som har erfarenhet av dem?



MVH
Carl
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: LPG i Tankarna.

Och här kommer en bild på den variant som vi använder.
Där den gula pluggen sitter är påfyllning medautomatisk stängning eller om man vill kalla det backventil. Kranen är som alla vet avsedd för att koppla in bilens gasolsystem på.

image.jpg
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: LPG i Tankarna.

Jag förstår inte vitsen med flaskan som visas i inlägg #1. Den är tyngre och rymmer mindre mängd gas än en aluminiumtankflaska samtidigt som den är bökigare att använda eftersom kranen måste manövreras och koppla om mellan tankning respektive tömning. Det betyder att gasolkofferten måste öppnas när gas skall tankas, ett helt onödigt moment tycker jag om man har ett utvändigt tankningsmunstycke.

Jag antar att plastflaskan är tänkt att använda till grillen eller terrassvärmaren hemma men återigen väger flaskan mer och rymmer mindre mängd gas jämfört med en aluminiumflaska.
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: LPG i Tankarna.

Hej MicklenGbg,

Vi har haft LPG i två lösa flaskor nu i 6 år och det fungerar perfekt.
Taeke har instalerat ett fast tanknings uttag på utsidan av bilen eftersom det kan vålla vissa probleem i flera europeiska länder att tank direkt på flaskan.
Vi har blivit vägrade att tanka ett par gånger.

Använder det för cenralvärme + att laga mat på = inte mer sot än vad det annars blir, vare sig i husbilen eller på kasrullerna och lätt för oss här att tanka.
Vi gör av med en tank (27 L) på 6 veckor i Sverige sommartid och två vuxna.

Hoppas det kan vara till hjälp för er,

Hälsningar från Dokkum.nl
:bye::bye:
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: LPG i Tankarna.

Jag har oxå en flaska köpt av Kambrer.
Jag tror inte på kompostflaskorna. För det första rymmer dom mindre mängd gasol än p11 och PA11 Är det inte bra med så mycket gasol som möjligt i flaskan?
Risken för läkage ökar med en bräckligare flaska.

JOE
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: LPG i Tankarna.

Vi har haft våra LPG- tankflaskor nu 4 år, och aldrig tagit ut dem. Det enda som måste göras är att byta till rätt koppling till den utvändiga påfyllningskopplingen, oftast beroende på landet man kör i.

Det är nästan som att fylla på diesel. Enkelt, lätt och utan flaskånkande med ut- och inskruvande av bilens gasolslangar & fästremmar...

Hälsning
Jyrki


En fråga i sammanhanget - har ni aldrig haft problem med kylskåpet efter att ha tankat gasol utomlands ?

Ett flertal av de svenska grannar vi hade på El Raco Camping i Benidorm - både denna och föregående vinter - hade problem från och till med sina kylskåp !
När dom tankade på mackarna i Spanien frågade dom alltid om det var Propan dom sålde och inte Butan - svaret dom fick var att det är Propan.

Vad är era erfarenheter av detta eventuella problem ???
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LPG i Tankarna.

har ni aldrig haft problem med kylskåpet efter att ha tankat gasol utomlands ? Vad är era erfarenheter av detta eventuella problem ???
Jag har tankat LPG i mer än sex år och i de flesta länder i Europa men aldrig i Spanien.
På de flesta LPG-tappar vet de själva inte hur mycket Butan resp. Propan det finns i blandningen (undantagen Sverige där de hävdar 90% Propan). Jag har haft mindre problem med smuts i systemet till kylen men det gäller även i Sverige! Personligen antar jag att det varken beror på Propan eller Butan. Partiklar kan bildas av kondenserat merkaptan (/tiol, luktämnet i gasen) vilket man förstår om man öppnar ett gasfilter eller en reduceringsventil. De gånger jag hade problem med kylen räckte det att blåsa rent brännaren (lilla brickan med lilla hålet). En gång fick jag även backblåsa rent magnetventilen. Numera gör jag det förebyggande minst en gång per år eller inför varje långresa.
Julian
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: LPG i Tankarna.

Och här kommer en bild på den variant som vi använder.
Där den gula pluggen sitter är påfyllning medautomatisk stängning eller om man vill kalla det backventil. Kranen är som alla vet avsedd för att koppla in bilens gasolsystem på.

Visa bilaga 97515

Kan du se den där mätaren utan att ta loss flaskan ur sitt fastmonterade läge?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LPG i Tankarna.

gs066_inhoudspiegel_klein_small.jpg
Det finns polerade rostfria speglar som tillbehör, kostar ca. 100kr./st. Med lite händighet kan man tillverka den själv av t.ex. spegelplast. Kostar lite!
Annars finns det elektronisk fjärrvisning, men det är lite dyrare.
Julian
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Sv: LPG i Tankarna.

Visa bilaga 99017
Det finns polerade rostfria speglar som tillbehör, kostar ca. 100kr./st. Med lite händighet kan man tillverka den själv av t.ex. spegelplast. Kostar lite!
Annars finns det elektronisk fjärrvisning, men det är lite dyrare.
Julian
En mobil med kamera fixar det enkelt!:)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: LPG i Tankarna.

Har 2 alugas tankflaskor en med mätare en utan(äldre). påfyllningen är fast monterad men inne i gasolskåpet. När Duomatic skiftar till andra flaskan har man ju lite tid på sig att hitta lämpligt tankställe. Tankade nu senast i Polen 46 kr för 11 liter. (14 dagars förbrukning). Numera tankar man gas själv även i Polen. För några år sedan fick man inte tanka själv och inte flaskor pga några fiffiga personer använde kopplingar för att fylla vanliga gasolflaskor, ibland med dåligt resultat.
Tyskland. Frankrike Sverige mfl tankar man själv.

Man bör dock ha påfyllningen så stadigt monterad att det håller för påfyllningspistolen, det är inte alltid man kan hålla pistolen och nå den knapp man måste trycka in under fyllningen.
 
Toppen