• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter/vårvärme?

F

F.d. 55665

Guest
Så här när krokusen blommar och det är varmt och gott på dagarna men kyligt på nätterna så funderar jag på att ha husbilen "startklar". Min fråga till er som vet bättre är om det är dumt att tänka sig (bortsett från energikostnaden) att ha bilen stående med värmen på (220 elansluten) en längre tid så att man har kanske 5-10 grader i bilen på natten. Främst är det ju frågan om man "förbrukar" pannan snabbare än om man låter det stå kallt. Om det står varmt kan man ju ha vatten och andra vätskor i bilen.

I förlängningen samma fråga om rena vinternätter med säg 10 minus (sällan det blir kallare här i Götet), Inser att energi kostar, men samtidigt vinner man kanske en del på att undvika fukt lite bättre.

I vinter har vi bilen i en lada, men planerar att ta ut den om en vecka eller två. Nästa vinter ev ha den kvar på tomten istället.

Tacksam för synpunkter!
 

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Sv: Vinter/vårvärme?

Vår husbil är hemma under carport och
pannan kör hela tiden på lägsta instellning hela wintern.
Det innebär ca 7 grad i Bilen och tankflaskan ca. en påfüllning per monat.

Vi anwender husbilen även i vintras.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vinter/vårvärme?

Hej
Vi har haft våran Aldeutrustade Carthago stående utomhus på tomten hela vintern.
Pannan på lägsta läget, som då ger en innetemp på +8.
För skojs skull så har vi även haft en luftfuktighetsmätare inne i bilen och fuktnivån har aldrig varit över 55%.

Förra veckan släpade jag in en luftavfuktare som vi har i Källaren på kåken under sommaren för att tvätten skall torka snabbare....:)

Nåväl..efter tre dagar på full effekt och Aldepannan avstängd så gick fukthalten ner till 48% och cirka 2 liter vatten fanns i uppsamlingskärlet.

Mycket bra reultat tycker jag, för det bevisar (iaf enligt mig) att låta en bil stå ute med en grundvärme kan funka.
Självklart är ju all form av inomhusförvaring att föredra..........men ändå så var det inte så tokigt.
Elkostnaden har jag inte kunnat uppskatta, iom att vi köpte huset sommaren 2014 och därför har vi inget att jämnföra med.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vinter/vårvärme?

WIN_20150323_081811.JPG

Tänkte ta ut husbilen ur vinterdvalan, men när jag tittar ut, så får bilen vila några dagar till och jag lägger andra örat på kudden. Påsken blir bättre, för sämre kan det knappast bli.
Ha de!
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Vinter/vårvärme?

Hoppsan, I Göteborg regnar det och plus 4, är ju inte långt bort. Jag åker ner i Halland och hämtar våran i eftermiddag efter vintersömnen, hoppas det inte är likadant där som i Lilla Edet....
 
Toppen