• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet utanför Sverige

B

BernthåInger

Guest
Vi har tänkt oss att semestra i Europa i sommar.
Vad använder vi oss av för att kunna koppla upp oss mot internet utan att bli ruinerade.
Våra sim-kort är spärrade för internet uppkoppling utanför Sverige och enligt operatörerna är det svindyrt att koppla upp oss via mobilt bredband och rekommenderar oss att inte häva spärrarna.
Vad och hur löser vi problemet.
Är vi utlämnade till campingplatser med Wifi?

BernthåInger
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Internet utanför Sverige

Vi har tänkt oss att semestra i Europa i sommar.
Vad använder vi oss av för att kunna koppla upp oss mot internet utan att bli ruinerade.
Våra sim-kort är spärrade för internet uppkoppling utanför Sverige och enligt operatörerna är det svindyrt att koppla upp oss via mobilt bredband och rekommenderar oss att inte häva spärrarna.
Vad och hur löser vi problemet.
Är vi utlämnade till campingplatser med Wifi?

BernthåInger

Om ni inte använder Internet mer än lite då och då, då rekommenderar jag COMVIQ FASTPRIS EU. Det är ett olåst abb som ni kan hämta på Pressbyrån. Fritt att ringa och sms: med en GB data. När ni kommer hem kan ni bara ringa kundtjänst och avsluta det eller göra om det till ett vanligt abb. Otroligt smidigt när man skiftar olika länder. För min fru räcker det väl, men jag måste köpa mer Internet via SMS före månadens slut.

eu-thumbnail.png


https://www.comviq.se/kundservice/artikel?article=321486
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Internet utanför Sverige

Fastpris EU är säljstoppat enligt Comviqs kundsupport idag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Internet utanför Sverige

https://www.comviq.se/surf-utomlands

comv u.JPG

Frågan är om det gäller kontantkort också. Det blir nästan 800 spänn för en månad och 2 gb. Det är naturligtvis dyrt jämfört med lokala simkort men tydligen billigt för ett svenskt simkort utanför Sverige, i varje fall om man kan lita på reklamen i det här fallet.

Jappe
 
J

Jarn

Guest
Sv: Internet utanför Sverige

Om man inte behöver mer surf än bara lite mail o nyhetsläsning kan detta en månads paket från Tele2 vara ett alternativ. Vill man bara ha en månad så får man säga upp det samtidigt som man beställer det, enligt deras kundtjänst.
Förutsätter förstås att man har ett Tele2 abb.

Om du ska åka utomlands inom Europa kan vi verkligen rekommendera EU-paketet:

Ta emot samtal gratis
Ringa för 0,69 kr/min + 0,99 kr i öppningsavgift/samtal
SMS: 0,59 kr/st
Datapaket för Europa ingår: 250 MB per månad
Endast 99 kr/månad
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Internet utanför Sverige

Vi reser med husbilen i Europa ett par månader varje år och har köpt förbetalda Simkort i de länder vi stannar längst i. Kanske lite omständigt, men enkelt när man väl köpt dem. I Tyskland kan jag rekommendera Conrad. De samarbetar med övriga mobilnät, så man får alltid den bästa mottagningen. Ni kan beställa simkortet på internet om ni vill förbereda er 1 Gb för Eur 10.
Prepaid Cards from Conrad Electronic International

I Frankrike kör vi med Sfr som har haft bra prissättning och mobiltäckning för surf.

Vad vi märker när vi är ute i Europa är att vi behöver mycket surf. Vi har inte med oss guideböcker utan vi surfar på kvällarna och planerar de närmaste dagarna och aktiviteter, samt övernattningsmöjliheter. Sen vill man ju veta väder och köra efter solen :) samt hur vägarna ser ut med vägarbete osv. Så räkna med mycket surfande och njut av ett helt underbart Europa!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Internet utanför Sverige

Vi vill ha några testare ytterligare!
Uppfyller du följande 4 krav?
1. Du är Telenor-kund.
2. Du reser utanför Sveriges gränser under maj månad.
3. Du vill ha gratis Internet och telefoni utanför Sveriges gränser under maj månad.
4. Du vill delta i ett test och efter testet svara på en enkel enkät.

Läs mer här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/713395
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Internet utanför Sverige

Vi reser just nu runt i Europa i många olika länder under 1 år. Vi använder upplåsta mobiltelefoner (kan ju vara några gamla telefoner som man inte längre använder) och köper simkort till dessa, för att sedan dela med datorerna. Vi har skrivit mer om det här:

FREEDOMtravel − Internet pÃ¥ resan
 
Toppen