• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Olja ?

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Viken olja ska man använda till Dethleffs med Renault Master 146HK 2.5 dci -07 ??
Har försökt att utreda detta , fått olika svar. Hoppas nu på kunskapen hos medlemmarna i husbilsklubben , ni måste väl veta.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Vilken Olja ?

Hej! Vi hade tidigare en bil med samma motor.Den hade partikelfilter och ska då ha en olja med låg askhalt (Low Saps).Det finns lämpliga oljor av olika fabrikat,går lätt att kolla med hjälp av reg.numret på företagens hemsidor.Vi har använt Q8 Formula R Long Life SAE 5W-30 eller Mobil 1 ESP Formula 5W-30.Tror att det är viktigt med rätt olja för att inte få problem med partikelfiltret.
Mvh Bengt
 

anding2

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
12346
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Olja ?

Funderar och har letat efter vilken typ av olja som ska vara i våran husbil det är en Iveco turbo Daily 40-12 intercoler årsmodell 1993 har kollat med mister auto men dom har ingen någon som vet? Mvh Anders olofsson
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Olja ?

På Sveaplan i Göteborg fanns en korvgubbe som hade väldigt gott hemlagat potatismos i mitten av förra århundradet. Det var små bruna prickar i moset men ingen tänkte närmare på det. Vi trodde att det bara var lite potatisskal i moset och det visade ju att det var äkta hemlagad vara. Dessutom finns det mycket nyttigheter i potatisskal.

Den dagen det uppdagades var de bruna prickarna kom ifrån så slutade vi köpa varm korv där. Gubben var snusare!

Jappe

PS. Hoppsan! Fel tråd. Ignorera inlägget! :oops:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vilken Olja ?

Jag har en Renault Master/ Dethleffs -07 med samma motor, men utan partikelfilter. Jag använder Castrol Magnatec 10W-40 C3.
 
Toppen