• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsplatta

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Men om jag förstått det rätt fungerar bara Kindle med Amazons böcker, rätta mig om jag har fel.... Jag vill gärna kunna köpa svenska böcker på på t ex dito.se eller låna på biblioteket

Bokon.se säljer böcker i Kindle-format. Låna på bibliotek fungerar inte (utan trixande).

Men, som Peter säger, du kan konvertera e-böcker (som saknar drm) till vilket format som helst med Calibre.

Nu verkar ju Amazon vara på väg att lanseras i Sverige och då kommer de säkert att satsa på böcker på svenska.

Själv gör jag som Peter, merparten av de böcker jag läser är på engelska.


//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Varför ens försöka spara böcker som lånats på biblioteket... det kostar ju inget att låna samma bok igen eller vilken annan bok som helst... en köpt bok kan du läsa in på flera läsplattor om ni är flera med vars en läsplatta... mycket bättre för ögonen med läsplatta än en padda och så kan man njuta av att sitta i solen och läsa eller ligga på solstolen utan problem med blänk i skärmen

Kanske för att Internet inte finns överallt (i alla fall inte där jag är).
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Läsplatta

Du behöver inget internet för att läsa böckerna på läsplattan bara för att ladda ner. Även biblioteksböcker laddar man ner men sen efter en viss tid kan du inte längre öppna dem. Det var det jag menade att det är onödigt att försöka spara på annat sätt för att ha böckerna kvar för alltid.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Ska man låna dem igen behövs Internet. Konverterar man dem kan man läsa dem igen utan Internet (utan att låna dem/ladda ner igen).
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Läsplatta

En riktig läsplatta har en skärm som inte lyser, och det är det som är så bra! Man kan alltså läsa i solen också! Den väger nästan ingenting och man får plats med massor av böcker (2000 tror jag). Perfekt på resan! Vi har skrivit om den vi har här (men det har nog kommit ny version från Sony nu):

FREEDOMtravel − Läsplatta för resan
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Läsplatta

Vi har också Sony 2 st). PRST 3. Jättebra! Alltid testvinnare.

Men tyvärr slutade Sony tillverka läsarinnan årsskiftet, det kommer nog inga nya modeller... Omöjligt även att hitta 3:an i affärer.

Hälsning Jyrki
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Re: Sv: Läsplatta

Varför ens försöka spara böcker som lånats på biblioteket... det kostar ju inget att låna samma bok igen eller vilken annan bok som helst... en köpt bok kan du läsa in på flera läsplattor om ni är flera med vars en läsplatta... mycket bättre för ögonen med läsplatta än en padda och så kan man njuta av att sitta i solen och läsa eller ligga på solstolen utan problem med blänk i skärmen

När det gäller låneböcker - en anledning kan vara att vissa bibliotek har infört en begränsning på hur antalet böcker du får låna och hur ofta du får låna böcker. Här i Västerås får du t ex låna max 1 bok/7:e dag. Dessutom kan de införa totalt lånestopp på e-böcker (vilket de gör flera gånger per år!) när de överskridit sin budget för e-böcker.

Jag tycker att svenska e-böcker är alldeles för dyra! Köper därför nästan alla mina e-böcker via Kindle-appen - utbudet är enormt och priserna riktigt bra :)

//Ika
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Läsplatta

Det är faktiskt inget som hindrar att man skaffar bibliotekskort från flera bibliotek, gärna i olika kommuner.
I större städer brukar dessutom utbudet av e-böcker vara bättre, nu efter e-libs nya avtal, när man bara lånar i det aktuella bibliotekets katalog.
Tidigare kunde man låna i hela e-lib sortiment på alla bibliotek. Så är det inte i år.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Re: Sv: Läsplatta

Har gjort det - men har lite dåligt samvete då det blir andra kommuners invånare som får stå för mina lånekostnader :(. Men jag tröstar mig med att jag för det mesta ändå handlar böcker via Amazon :)

//Ika
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Läsplatta

Jag har en Letto från Adlibris, köpt i höstas. Fungerar bra, laddar mest ner från bibblan.
Köpt enstaka böcker.
Läser mer nu än innan, ca en bok i veckan.
Nu har de kommit ut en ny som heter Letto Frontlight som jag är sugen på.
Stephan
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Läsplatta

Tänkte ett sentida inlägg i ämnet läsplatta, har haft en sån väldigt tidigt men sålde den vidare eftersom det inte fanns så mycket böcker.
På senare år har det kommit till mycket böcker och plattorna har blivit både billigare och bättre.
Köpte en Prestigo för något år sedan på teknikmagasinet, fanns svenska och bra pdfhantering och Epubformatet som man helst bör ha, 699kr tyckte jag var ett fynd. Det var inga finesser ingen touchskärm eller ljud bara till för att läsa punkt.
Råkade stoppa ner den i en ficka där det redan låg en ficklampa samtidigt jag klev ur en bil och hörde ett litet knakande skärmen sprack. Och ja E-ink skärmarna är mycket skörare än mobiler och plattor.
Jag har en samsung surfplatta 8" men den är jobbigare att läsa på och tar en del ström.
Forskade och läste alla tester jag kunde hitta, det som var mest informativt var som tidigare Youtube där jag i några timmar gick igenom tester många jämförande så man kunde se nackdelar och fördelar och hur skärmarna ser ut bredvid varandra.
Har jag råd köper jag ofta det bästa för då håller det länge och man har roligt under tiden.
Valet föll på Kobo Glo hd ett canadensiskt företag med den högsta upplösningen som finns hittills belysning som man har mycket glädje av om ljuset är lite svagt och en riktigt vit skärm, teckenstorleken är ställbar utan steg tjockleken på tecknen också steglöst ställbar. Touch skärm.
Wifi finns och man har epub format. Använder adobe att ladda hem till min dator ska även gå att ladda direkt till läsplattan. Eftersom böckerna ofta är skyddade med DRM så brukar jag plocka bort det så slipper jag bli stressad.
Jag köpte den på webbhallen eftersom jag ville ha den direkt 1390kr dubbellt pris mot den gamla men mer än dubbellt så bra den har allt jag behöver för lång tid framåt.
Valde mellan Kindle med samma upplösning men den har inte epub vilket är viktigt i sverige den har reklam och låst till Amazon och just nu har vi svenskar inte mycket glädje av det om vi föredrar svenska och vill ha gratisböcker.
Att ha ett helt bibliotek med sej känns som en trygghet finns alltid något att läsa om man inte kan sova eller måste sitta och vänta.
Visar en bild och man kan se att Kobo är mindre men skärmen lika stor men även prestigio är en av de mindre så kobo är om inte den minsta så väldigt nära, vikten är väldigt viktig kobo är en av de lättaste.
Var glad att jag läste på ordentligt innan jag handlade.
 

Bilagor

  • SAM_0102.JPG
    SAM_0102.JPG
    4,7 MB · Visningar: 3

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Läsplatta

Jag har slutat läsa andras böcker. Jag skriver egna böcker numera. :D:D:D

Jag har läst en halv meter Strindberg och en halv meter Engström. Det räcker mer än väl. Ska jag läsa om en bok så blir det "Brev från min kvarn" av Alphonse Daudet. Hittar jag den på originalspråket så kanske den kan hjälpa mig att brusha upp min franska inför "Frankrikeboka".

Jag har också en läsplatta som jag köpte från Kina görbilligt men jag klarar inte att få den att fungera så att jag kan använda den fullt ut. Funktionen skiljer sig markant från pladdrorna vilket ju inte är så konstigt egentligen. "Skilda världar".

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läsplatta

Har i mange år hatt en Kindle DX av første generasjon, leser helst bøker på orginalspråk og engelsk blir lettest. De få gangene jeg har ønsket å ta ned en epub bok så her jeg brukt et par verktøy på pc for å fjerne drm og konvertere til ett av de format Kindle støtter. Fungerer helt perfekt, Calibre lager mobi format som leses av Kindle. Faktisk er internformatet til Kindle mobi med drm og komprimering.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Jag gör som Knut. Är storkonsument av böcker. Min Kindle voyage är ett av de bästa köpen jag gjort någonsin. Gratis 3G världen över för att köpa böcker, mattslipat glas, metallchassi. Dyr, men värd varje krona.

Peter :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Hur är det att använda dessa olika läsplattor för böcker med mycket bilder i färg? Jag tänker då på fotoböcker, men också på manualer till exempelvis bildbehandlingsprogram eller annat, där färgbilder utgör en viktig del.
 
Toppen