• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Imma på rutan

ekman76

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
14930
Medlemskap
2023
Jag hittade denna fläkt på nätet i går. Tänkte köpa några och prova att blåsa in luft mellan ruta och lamellgardinen för att på så sätt minska imman. Ska även prova att förstärka flödet framåt med en hjälpfläkt.
Vad tror ni ?titan-chassifan-pci.jpg
 

ekman76

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
14930
Medlemskap
2023
Det är en fläkt för normalt montage i dator. (PCI fläkt) Den går inte att reversera tror jag, men den suger in i centrum av fläkten och trycker ut via öppningen. Bör vara tyst, men det får jag veta när dom kommer.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Imma på rutan

Jag har testat en liten annan variant med 3st 100x100mm 12V data fläktar som ligger 20mm upp från instrumentbrädan, mellan framruta och lamellgardinen.
Fungerar helt perfekt, ingen imma någon gång på framrutan.
Ända lilla nackdel är att fläktarna susar lite för mycket. Jag ska prova att minska hastigheten något och hoppas det blir lite bättre.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Imma på rutan

Har monterat en 8"datorfläkt på ett trä stativ för att ställa på instrument brädan mellan frontrutan och nattgardinen. Fläkten har två hastigheter använder den lägre då går fläkten helt ljudlöst, behövs inte mycket blås för att hålla rutan immfri. Bifogar bilder. Använder vanlig cig. kontakt 12V.
 

Bilagor

  • Fläkt mot imma 1.jpg
    Fläkt mot imma 1.jpg
    500,5 KB · Visningar: 4
  • Fläkt mot imma 3.jpg
    Fläkt mot imma 3.jpg
    320,8 KB · Visningar: 4
Toppen