• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med elpatron i ALDE 3010

F

F.d. 22042

Guest
Hallå.

Har en Adria Matrix Supreme med ALDE 3010 panna.
Bilen är ny, inköpt 2014.

Skulle iväg med den efter nyår och åka skidor, så satte i elsladden hemma i jul och skulle börja värma upp bilen.
Startade ALDE pannan på läge 2 (2kWh) och termostaten på 20C.

Var -10 eller så ute.
Efter 2 dygn var det 5 grader varmt.
Efter 2 dygn till typ 12 grader.

Startade då gasolen, och på någon timme var det uppe i 20 grader.

Blev misstänktsam, Nog för att en husbil har sämre isolering än Husvagnar, men så här illa skall det väl inte vara.
Har haft en Kabe 720 Royal med samma panna.
Den har stått i Sälen vintertid, och med 10-15 grader kallt ute så har det inte behövts starta värmen mer än 48 timmar innan ankomst, och det har alltid varit varmt i vagnen.
Fick stödköra lite med gasol när det var neråt 20 grader och kallare ute.

Hus som helst, skulle inte använda elvärmen på skidresan, så åkte iväg och var borta 10 dagar på enbart gasol & 12v.
Gick åt lite mer än 3 P11:eek:r med gasol.

Så Gasolvärmen fungerar precis som den skall.

Nu står bilen på verkstaden för felsökning, men de har inte lyckats fixa felet på 2 veckor.
Känns knappt som de förstått felet.....

Pannan skall värma upp cirkulationsvattnet till typ 80 grader, men så varmt blir vattnet aldrig när det är elpatronen.
När det som nu är några plusgrader ute, så blir vattnet aldrig riktigt varmt ändå.

Så, vi misstänker att elpatronerna inte fungerar som de skall.
Hör det till vanligheterna ?

Känns lite som samma fel som Käthe & Per hade här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t55255/
Men tyvärr har de inte skrivit ut om problemet är löst.

Tacksam för hjälp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Om jeg ikke husker helt fel så er det en egen termostat til varmvatnet for elpatronen. Om denne er justert for lavt har en dette problemet, hadde på Alde 3000 behov for å justere opp den tilsvarende termostaten, eldrift ga der 50 grader mens gasol ga 80 - justerte til nesten 80 også for eldrift. På 3010 har jeg ikke hatt behovet så jeg har ikke lett frem til hvor justeringen sitter.

Med dagens elektronikk burde det faktisk kun være en føler på selve panna og elektronikken burde fikse resten, og med digitalpanelet skulle en da kunne juster temperaturen for varmvatnet også verd eldrift.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Troligen kretskortet,be dom mäta upp elpatronerna var för sig.Kan va så att en av patronerna inte fungerar.Jag hade liknande problem och köpte på Claes ett mätinstrument å mätte dem var för sig.Då var problemet kretskortet,fick byta det sen funkade allt igen .
Mvh: Göran
 
F

F.d. 22042

Guest
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Är alltså inte varmvattnet i kranen jag menar, utan cirkulationsvattnet, men det kanske var det du menade också Knut?.

Ja, känns som att patronerna inte ger vad dem skall.
Får be dem mäta lite bättre, och byta kretskortet om inte annat.
 
F

F.d. 22042

Guest
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Knut: Men när man kör på gasol fungerar det bra, då är det varmt och fint. Borde väl då inte ha med varmvattnet och cirkulationen att göra?

Gällande kabel, så har vi haft samma 15-20 meter 2,5 mm2 som vi körde husvagnen på flera vintrar i Sälen. (inte hundra säker på längden just nu)

Men, det slår mig nu att hemma så tog vi ju strömmen från en vanlig stickpropp, alltså var en skarvsladd inblandad. Osäker på hur grov den var på rak arm. Det troliga är väl att det var 1,5 mm² kabel.
Skulle det göra att jag inte får ut tillräckligt många A kanske.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Det er klart at enhver skjøt kan ha dårlig kontakt og begrense spenningen, men det oppstår endel varme i hver slik kontakt. Samme skjer og med kabler som er for tynne, men en 20m kabel blir ikke veldig mye varmere om det ikke er skadde punkter - disse punktene kan bli velig varme. Et element på 2kW er på knapt 30 ohm så en motstand i matekabelen på 10 ohm vil redusere spenningen til under 160 V over elementet - det blir ikke mye varme av det.
 

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Hej.
Köp en temp mätare hos rörmokaren som man sätter på rör med en fjäder. Montera på ett aluminiumrör så det visar vad tempen är på elementvattnet.
1 kw ca 28 grader. 2 kw ca 42 grader. 3 kw 52 grader. gasol ca 65 grader.
Prova på steg ett se vad det blir. öka till två så ska tempen öka och steg 3 då ser du om elpatronerna är hela. Ett bra sätt att mäta på utan elinstrument.

Jonas
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Knut: Men när man kör på gasol fungerar det bra, då är det varmt och fint. Borde väl då inte ha med varmvattnet och cirkulationen att göra?

Gällande kabel, så har vi haft samma 15-20 meter 2,5 mm2 som vi körde husvagnen på flera vintrar i Sälen. (inte hundra säker på längden just nu)

Men, det slår mig nu att hemma så tog vi ju strömmen från en vanlig stickpropp, alltså var en skarvsladd inblandad. Osäker på hur grov den var på rak arm. Det troliga är väl att det var 1,5 mm² kabel.
Skulle det göra att jag inte får ut tillräckligt många A kanske.

I våran Carthago testade jag förra vintern. Jag körde värmare (Alde 3000) på 2100W. När det var minus 2 grader ute så kom den upp till + 19 grader inne.

Hälsningar
 
Senast ändrad:

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Grundproblemet var, som för flera på dessa trådar, dålig värme från ALDE-pannan.
Idag fungerar värmen, men problemet är inte löst? Hur går detta påstående ihop?
För att få det att fungera måste spänningen(V) ligga på minst 220 Volt och uppsäkrat till 16A. Då kan pannan komma upp till maxeffekt (Watt).
220V x 16A = 3520W. Effektsteg 1+2 på pannan = 3150W. (Diffen mellan avgiven effekt till pannan och förbrukad, kanske behövs till kaffepannan, micron eller nå't annat). Använder kort kabel mellan uttag och intag, 3x2,5.
(Numera en "EU-kontakt" i båda ändar d.v.s. den blå runda med tre stift).
Fråga efter 16A uttag på campingarna.
Att problemet inte är löst då? Jo, effektsteg 2 förbrukar 2100W. 220V uppsäkrat till 10A ger 2200W som jag påstår är för liten "startdiff" när pannan slår till. Proppen löser ut. I praktiken är det effektsteg 1+2 och 16A som gäller.
Luftningen då? Körde upp på BRANT garageuppfart o luftade. Vände och backade upp o luftade. Om det hjälpte kommer jag inte ihåg. Pannan är förmodligen ett måndagsexemplar.
Till alla Er som får det att fungera med värmen från pannan vid effektsteg 1 är bara att gratulera.
OBS! Kabelarean måste anpassas till vilket effektuttag som skall nyttjas. Kom ihåg att dra ut hela kabeln från kabelvindan om du kör något med max effekt.

Ha' de'

Per
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Problem med elpatron i ALDE 3010

Köp en billig effekt/spänningsmätare på clas O. eller Biltema och
sätt den i skarvsladden nära bilens intag och sedan en kort bit till intaget då ser du både vilken effekt som förbrukas samt spänning och strömförbrukning
momentant eller dygnsvis.
Detta är ett bra hjälpmedel vid dylika problem.
 
Toppen