• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
När vi kom hem efter en lyckad 3-veckors resa i Holland och Tyskland fann vi att vi hade fått besök av tjuvar. De hade gått in genom ett köksfönster och ut genom ytterdörren.

Vi ringde polisen som kom med två patruller. De hittade inga fingeravtryck eller andra spår, så det var professionellt folk som hade varit i farten. Det visade sig att ytterligare fem hus i vårt närområde också hade fått påhälsning.

Förmodligen hade tjuvarna varit i huset under dagtid och sökt igenom huset under kort tid. De fick med sig lite smycken, min kamera och vårt ärvda silverbestick. Datamaskiner, tavlor och andra stora saker ratade de.

Så mitt råd är att gömma undan värdeföremål när ni åker ut med husbilen, sätt lampor på timer också. Larm är förstås avskräckande. Det är svårt att hålla tjuvarna borta från bostaden, men de hinner kanske inte söka igenom huset för att hitta ordentligt gömda saker.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Varför använder så få ett säkerhetsskåp, som är ordentligt förankrat, skåpets kostnad överstiger aldrigt kostnaden vid ett " normalt" stöldvärde.
Var förvarar ni ovärderliga saker, tänk att en brand utbryter??
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Vi använder bankfacket. Det bra för de smycken vi inte vill ta med oss på resorna. Där lägger vi oxå stickan där vi sparat ner alla bilder. Detta skyddar både mot tjuven och mot branden.

Att försäkringsbolagen kräver att man låser om sig tycker jag är riktigt. Undrar hur premierna skulle vara omman inte kräver varsamhet av sina kunder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Säkerhetsskåp i all ära men hur klarar de brand? Och hur säkra är de?

Skulle jag vara inbrottstjuv och gör ett snabbt jobb och träffar på ett säkerhetsskåp skulle jag utgå från att det innehåller något värdefullt, mer värdefullt än det som jag kanske skrapat ihop vid den snabba genomsökningen av bostaden.

Ett välplanerat återbesök skulle då vara det naturliga efterspelet, kanske med några kumpaner med bättre kunnande alternativt att jag "säljer" informationen om var det finns ett säkerhetsskåp som säkerligen innehåller värdefulla och stöldbegärliga varor.

Ett säkerhetsskåp värt namnet skall dessutom klara brand, även för datamedia om man förvarar sådan i det, i erforderlig tid för att brandkåren skall hinna dit och släcka innan temperaturen inne i skåpet stigit över skadlig nivå alternativt att det skall klara branden tills hela huset är nerbrunnet. Finns sådana?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Vi har ett Jöli kassaskåp/säkerhetsskåp med brandklass på 90 minuter. Det ska då utstå ett visst gradantal i minst 90 minuter innan innehållet ska ta skada. Attg det sedan och är rejält bultat i golvet hoppas jag ska göra att detta inte ska vara intressant att börja arbeta med. Finns säkert något sätt du kan borra upp det på om du är väldigt duktig men det tar tid.
 
Toppen